Hur skulle du mäta bubblan i en libell?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Perten

Hur skulle du mäta bubblan i en libell?

Inlägg av Perten »

Tjena!

Hittade nyss till detta trevliga forum, och jag tror det är ett bra ställe för mig att slänga ut en fråga. :)

Ska fixa en automatisk avläsning av bubblan i en libell (ett böjt glasrör, som finns på t ex ett vattenpass) men funderar lite på hur det görs på bäst sätt.

Viktigaste parametern av avläsningen är att den är noggrann. Pris är självklart också relevant, men inte styrande i första hand.

Dom mätmetoder som har farit genom min i detta område oerfarna hjärna är:

*Fototransistorer placerade längs med röret. När bubblan kommer i vägen för en transistor minskar infallande ljus.

*Kapacitansmätning genom att vätskan i libellen har annan kapacitans jämfört med gasbubblan.

*Ultraljudsmätning av bubblan från kortändan av libellen. Det uppmätta avståndet ger positionen.

Någon som har några bra idéer? Kanske någon som har erfarenheter av liknande mätningar och kan uppskatta hur noggrant metoderna kan mäta?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

välkommen til forumet!!

jag tror att fototransistorer skulle fungera bra
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ljusstråle som sveper över libellen. Och vars reflektion mäts.
Ultraljud kan också vara bra, men mer komplicerat med montering och störkällor.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Måste det vara en bubbla i en libell?

Det finns ju elektroniska sensorer som mätar sånt, t.o.m. i 2D.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde provat diffkapacitiv avkänning

för en annan sak skulle skulle jag vilja prova med en eller flera stålkulor i olja för vinkelmätning
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Ska det vara en analogmätning eller till/från-mätning?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Så här görs det egentligen, och då får du mera noggrannhet än du kan hantera. http://www.frederickscom.com/products/t ... rview.html
buscalle
EF Sponsor

Varför avläsa libellen?

Inlägg av buscalle »

Använd accelerometer i stället, de flesta elektroniska vattenpass använder det.
Fast vill man experimentera mycket så varför inte!
Perten

Inlägg av Perten »

Tack för alla svar!

Kan ju berätta lite mer om vad jag ska göra.

Det hela hör till mitt exjobb där jag ska konstruera en laserutrustning. Upplägget var ganska öppet och jag tog fram ett koncept på en självnivellerande platta som riktar in lasern mha piezomotorer. Det visade sig dock svårt att få till noggrannheten som krävs utan att jag skulle driva mina uppdragsgivare i konkurs... Efter lite efterforskning har det visat sig att genom att mäta bubblan i en bra libell (maskinvattenpass-nivå) skulle jag kunna få väldigt bra mätning billigt.

Elektroniken och reglertekniken faller egentligen utanför mitt exjobb, det är konstruktionen som projektet syftar till att ta fram. Men jag vill ändå ha koll på hur det ska komma att fungera och ungefär ta reda på hur bra den kan riktas in.

Rifakungen: Tack! :) Jag tror också det är en bra metod. Tror du att det är viktigt att det infallande ljuset mot fototransistorerna är hyfsat parallellt och vinkelrätt för att få en bra mätning?

Blueint: Intressant tanke. Har du några egna erfarenheter av någon liknande mätning? Vilken typ av sensor är lämplig för att mäta den reflekterande intensiteten?

Icecap och buscalle: Det var även min första idé, men det har visat sig att accelerometrar eller inklinometrar inte mäter tillräckligt noga, tyvärr. Det finns high-end inklinometrar, men en sådan kostar uppåt 20 000:- :?

Grym: OK, jag är väldigt dålig på sånt, och har inte hittat någon bra info om hur sånt går till. Har du något länktips eller lust att själv upplysa mig om hur det fungerar? Vad behövs osv?

RDX*: Det ska vara en kontinuerlig mätning.

limpan4all: Tack, jag ska kolla upp det.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Den praktiska applikationen är att man normalt placerar två stycken sådana libeller i X/Y konfiguration denna nollas sedan med hjälp av stegmotorer till absolut horisontellt. Sedan ligger ett andra X/Y system med stegmotorer eller liknande som skapar det justerbara området. Dessa elektroniska libeller har mycket hög horisonteringsnoggranhet och repiterbarerheten är fantastisk. Men är halv-sunkiga utanför absolutnoll läget. Om man bara vill ha ett justerbart system utan konstant horisontering så kan man ju offsetta utifrån nollningen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ja ljuset får nog inte gå allt för snett för då räknar den nog inte rätt
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Man mäter bubblans läge bäst elektriskt via ett kapacitivt fludium, så hur blir då ljus inblandat?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man mäter kapacitansen genom libellen, en hel kondensatorplatta på ena sidan och två på andra, jämför kapacitanserna och är dom lika så är det i våg

det finns några kopplingsexempel på det , men kommer inte ihåg vart jag såg dom sist
buscalle
EF Sponsor

Specifikation?

Inlägg av buscalle »

Hur noggrann skall den vara ?

Man kan kalibrera bort noll felet hos en accelerometer genom att vrida 180 grader och ta mellan skillnaden, det blir förvånansvärt bra. I sattelitantenner på båtar använder detta och har full koll på satteliterna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med acclerometrar får man svårligen upp noggrannheten bättre än 0,1 grader. Med elektroniska (kapacitiva) libeller når man enkelt 0,01 grad och ibland 0,001 grader noggrannhet men där börjar resten av elektroniken bli rätt jobbig...
Skriv svar