Förhindra gnistbildning i relä vid urladdning av kondensat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
unzuf

Förhindra gnistbildning i relä vid urladdning av kondensat

Inlägg av unzuf »

Tjena!

Som några kanske vet så håller jag på att bygga ett avfyrningssystem för smällare. Jag har lyckats bra med själva funktionen, dvs att få en kanthal-tråd mellan två kablar att glöda vid kortslutning (urladdning av kondensator).
Jag använder mig av en fotoblixt-krets och har dragit två kablar direkt från kondensatorns ben, plus (+) genom ett relä och sedan till ena sidan av kanthal-tråden, och minus (-) direkt till andra änden på kanthal-tråden.

När jag nu kopplar spänning (12V) till reläets spole så laddas kondensatorn ur och kanthal-tråden brinner upp direkt.. MEN! Eftersom en ganska så kraftig gnistbildning sker i reläet så "svetsas" kontaktbläcken ihop innuti och.. ja, det är ju inte så bra :D

Nu undrar jag om någon här har några bra tips på att förhindra detta? Använda något annat än ett relä exempelvis?

Tack o hej!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Använd en tyristor!
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Oj, snabbt svar, tackar!

Har aldrig sysslat med tyristorer, men det kan väl inte vara så svårt att lära sig. Vilken funkar? Går det med vilken som helst så länge den klarar av spänningen från kondingen (ca 330 V)? T.ex 72-090-75 på ELFA? 800V 30A :D

Och är det något speciellt jag ska tänka på om jag skall styra tyristorn från en PIC? Motstånd mellan utgång och gaten, eller liknande?

Tack igen!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag vet inte hur du vill göra men jag hade nog tagit ett SSR. Solid state relay.

Visst, det är dyrare helt klart. Speciellt om man ska ha några st. Men är det bara enstaka så hade jag hellre valt detta.

Varför?

Jo, fungerar som ett vanligt relä, men det är helt elektroniskt så inga rörliga delar. De klarar av höga strömmar/spännningar. Men de kostar som sagt lite mer.

Men de är iaf enklare att driva...

Kör du med triac/ tyristor så hade jag varlt en triac, de är dubbelriktade, dvs det spelar inte nån roll hur du kopplar in det, plus eller minus alltså..

MIcke
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Tack för tipsen! Har införskaffat några tyristorer nu (art. nr. 72-090-00 på ELFA). Frågan är nu hur jag ska koppla med kanthal-trådskabeln och kondensatorn. Har provat massa olika varianter men ingen funkar :?

Jag har kopplat:

Från kondensatorns plus-pol till ben 2 på tyristorn (anoden).
Sedan från tyristons ben 1 (katoden) till ena kabeln till
kanthal-tråden, och sedan den andra kabeln till kanthal-tråden
direkt till minus-polen på kondensatorn.

Sedan släpper jag på 5V genom ett motstånd på 250 ohm till
tyristorns gate. Händer absolut ingenting. Testade med en LED och
då funkade det (utan kondensatorn givetvis, annan matning).

I databladet för tyristorn står det att "Max. required DC Gate Current to trigger" är 15 mA, och att "Max. required DC Gate Voltage to trigger" är 1 V.. därav motståndet på 250 ohm mellan gaten och trigger-signalen (5V).

R = U/I = (5 - 1) / 0,015 = 266 ohm, så 250 ohm borde väl räcka?

Någon som har några idéer? :)
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Ingen som känner för att svara? :(
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm.. Förstog inte riktigt hur du har kopplat, men om du har en extern 5v källa, har du då sett till att GND på den källan är kopplat till GND på kondensatorn?
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

squiz3r: Ah, nice.. det ska jag prova.

Såhär har jag kopplat: Schema

Och såhär SKA jag koppla? Schema

Notera att +5V-signalen (trigger) inte ligger på hela tiden, den aktiveras först när kondensatorn är fullt uppladdad.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har själv alldrig använt tyristorer, men jag antar att spänningen som du lägger på gaten måste ingå i en sluten krets (Måste kunna komma till baks till GND.) Det ser rätt ut på det andra schemat

Sen det kan inte vara så att lasten måste ligga ovanför tyristorn? (Jag har ingen aning, bara en vild gissning)

Mvh
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Testade nyss med ovanstående koppling (schema 2), och det funkade galant! :D Tack så mycket!
Skriv svar