det intressanta är hur du lyckas få kaustiksodan i kulorna?
JimmyAndersson: det verkar som en intressant idé, har inte orkat läsa hela tråden än, hur blir det med skärmens upplösning...räcker den? Lite coolt ändå om det går...
Hur som helst så funka framkallaren precis som vanligt...men metallkulorna ligger fortfarande kvar i botten på flaskan jag blandande upp det i...så tveksam om det är aluminium, rengjorde ett gammalt topplock(alu) i kaustiksoda en gång i tiden, kan ju så att det bubbla en del, sen var det helt svart:)
Metallbitarna i natriumhydroxiden är någon lättmetall, alu eller likn. De är till för att det ska bubbla och fräsa lite mer, så att konsumenten tror att den är supereffektiv. Men problemet är att de ligger kvar i vattenlåset och samlar på sig ny skit, så snart behöver man mer "mr muscle"... Metallbitarna kommer att lösa upp sig i så sakteliga, beroende på styrkan i lösningen, och skapa övertryck av vätgas, så spara inte en sådan lösning utan spola ur det i toastolen.
Poängen med att ha metallbitarna i kaustiksodan är att gasutvecklingen skapar en kraftig omrörning som gör att fettavlagringar mm. löses upp effektivare. Om man följer instruktionerna så bör det inte vara något problem med bitar som ligger kvar.
Tycker dom bitarna är lite väl tilltagna. Den kaustiksodan som jag har köpt har haft mycket små bitar i sig som mest liknat något som kan liknas med om man river lite i stålull, bara sett mindre svarta streck.
Har dock för mig att denna metall är i för att till viss del, eller kanske tom var till stor del, hindra att sodan fräter på om man har gamla gjutjärns rör, då fräter det istället på metallen som är i sodan.
Bitarna brukar vara ganska små, men det är inte precis någon välspecad produkt. Att de inte löses upp kan bero på för hög utspädning eller att det bildats något skikt på ytan av metallen. Koncentrationen som behövs för framkalla är oftast betydligt lägre än för att rensa avlopp. Temperaturen spelar in en del också, utspädda lösningar vid låg temperatur brukar inte ge speciellt mycket reaktion. Jag har för mig att det brukar stå att man ska använda varmt vatten eller en ganska begränsad volym.
Det borde inte vara något korrosionsproblem med kaustiksoda, på många håll använder man det för att höja pH i vattenledningar och förhindra korrosion på gamla gjutjärnsrör. Visserligen så kan vätgasen förhindra en del korrosion, men det är nog inte huvudsyftet.
Vad jag minns så krävs det inte särskilt koncentrerad lösning för att lösa aluminium. Tyvärr kan jag inte prova eftersom min natriumhydroxid har förvandlats till natriumkarbonat.
"Alkalier ska väl inte vara så aggressiva mot järn.."
Nej inte normalt det är sant men har sett på någon kaustiksoda för upplösning av stopp i rör att det inte var rek att använda om man hade gjutjärnsrör. Varför vet jag dock ej men det var kanske en annan blandning i dessa som det kanske kunde attackera.
Aluminium löses upp även vid lägre koncentrationer, men det tar mycket längre tid. Med kallt vatten och utspädd lösning blir det små bubblor på ytan, men inte så mycket mer än vad det brukar bli på vad som helst annat som häller vatten på. Sen beror det naturligtvis på hur rena lösningarna och metallen är också. Att kaustiksodan är gammal är nog en ganska vanlig anledning till att den inte är så effektiv.
En del propplösare innehåller hypoklorit och kan vara ganska aggressiva mot det mesta. Ungefär samma som blekmedel och en del desinfektionslösningar.
Jag tror inte att de är så vanliga i sverige.
Gå till färghandeln och köp Gripens kautsiksoda. Inte Gripens propplösare eller Mr Muscle som säljs i snabbköpet. De är inte ren natriumhydroxid utan har bland annat metallbitar av zink eller alu. Vissa snabbköp säljer fortfarande ren kaustik.
Blev störd först över att inte finna ren natriumhydroxid i snabbköpet längre till ett svartoxideringsbad. De har ju tillståndsbelagt en jäkla massa kemikalier numer. Men kom ju på att det är ju för fan samma sak som lut och det har ju färghandeln.