Tempraturdrift för våg ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Tempraturdrift för våg ?

Inlägg av peter555 »

Jag tog hem en hyfsad våg häromdan, den har upplösning 10 mg.

Efter nollställning väger den perfekt, jag har jämfört med en våg som är 100 ggr bättre.
På dygnsbasis får jag en avvikelse från det riktiga värdet med +/- 1 %.

Kan det vara temperaturdrift och är en sådan variation normal ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

min ohaus labbvåg har en aoutomagisk kompesering för temperaturdrift, den driver någon skaldel per timma om det är avslaget, 32 gram upplösning 0.001 gram

den kompenserar en sakta drift , så när jag försökte sakta lägga på mera och mers små fyrkantiga pappersbitar för att kolla hur känslig den var uppfattade den det som drift och höll nollan, vilket höll på att göra mig tokig då den inte reagerade för många små pappersbitar, men då jag lyfte alla så blev det ordentligt minus istället

så nu har jag det bortkopplat och tarar manuellt istället någon gång per timma

på en annan ohaus jag har så finns det en temperaturgivare på lastcellen, så den bör kompensera

så jag tycker det är alldeles för stor drift för att vara bara temperaturdrift
peter555

Inlägg av peter555 »

Ja, det kan naturligtvis vara något fel, man kan väl inte räkna med 100 %-ig funktion på alla containerfynd. Så länge den visar rätt efter tarering får jag väl vara nöjd.
grubs

Inlägg av grubs »

Att nollnivån driver över dygnet är ganska normalt, om de däremot varierar +-1% på en referensvikt efter nollställning beroende när på dygnet det är så är det inte bra. Vibrationer kan också göra att de driver över tid, så testa på en plan och stabil yta och var noga med att rikta upp vågen. Temperatur och luftfuktighet påverkar också.
Om det är en gammal labbvåg så kolla att den är ren under skivan, det kan påverka en del.
För väldigt känsliga invägningar är det vanligt att differensväga utan att tarera och ibland vägs även kärlet eller nollnivån både före och efter.
Skriv svar