Signalförstärkare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad mäter du när du kopplar ihop dom!
Försvinner spänningen 12V från likspänningadonet eller försvinner signalen.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Jag har ju jord och matning från PC aggen. Via Ben 2 och 4 läser jag bara av spänningsskillnaden..... så nej.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Mindmapper skrev:Vad mäter du när du kopplar ihop dom!
Försvinner spänningen 12V från likspänningadonet eller försvinner signalen.
Det konstiga är att inget försvinner! Kontrollerar både spänning och ström på matningen samt spänningen på utgången eftersom det är en 0-20mV givare
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Både PLC och och tryckmätare ihop med en gemensam referens = 0V. Sitter 12V på 0V-sidan (-) ihop med 0V på PLC.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Saken är det att jag aldrig använder "nollan" på det modifierade agget, därifrån används enbart 3.3V och 12V matningen tillsammans med nollan från det första agget, varav jag får ca. 15.3v och 24v.

Nu har jag inte mätt på vad det blir i det här fallet, men anledningen till att man har två kablar ifrån sensor till plc är väl just för att man inte ska behöva ha samma referens. Vet bara att när jag använde de analoga utgångarna på plcn så fick jag -3,5 och +6,5 på de två kablarna därifrån (ville ha ut 10V), och detta med PLCns nolla som referens. Man tar bara in spänningsskillnaden och inte vad den egentligen är gentemot godtycklig referens.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Läste inte igenom ordentligt utan trodde du körde med IC-kretsen fortfarande. Då blir det tvärtom. Eftersom utgången inte är relativt gnd så får inte heller PLC'ts gnd ha kontakt med andra aggregatets gnd. Förmodligen flyter Mascoten relativt elnätet, men inte PC agrgregatet. Ena utgången på givaren blir då neddragen till gnd och lägger av.
Edit: Ovanstående gäller under förutsättning att du inte använder differentiell ingång på PLC't.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Kan läsa om projektet som går upp och ner som börsen här: http://vattenfall.sigmundsson.se
Skriv svar