De ligger till som så att jag och en kompis har valt att under våran projektarbetstid i skolan valt att bygga en form utav radiostyrd robot eller bil eller vad man nu ska kalla det.
Tanken var att den skulle kunna styras via en dator.
Vi har ett Velleman K8048 kort som var tänkt att organisera upp signalerna från datorn till det maskintekniska..
Vi har också en radiostyrd bil med servon och reglage och sånna finurligheter att plocka av. (tänkte ta styrservo från den och styra våran robot med)
K8040 kortet kan programmeras så att om man trycker på någon av de 4 knapparna ("ingångarna") så lyser olika lysdioder (av totalt 6 st som finns på kortet). De kan lysa hur man vill beroende på hur man programmerar
PIC-processorn.
HÄR är vårat problem.
För att kunna röra på styrservot så måste man på något smart sätt
göra någon hemmapuls koppling så att de rör på sig, utifrån de signaler som K8048 kortet sänder ut.
Men hur?...
Styrservo som jag förstått det rör på sig via impulser.. ?
Har du/ni/nån/ eran mackförsäljare eller brevbärare någon bra ide om hur man ska gå till väga?

Ska man behöva byta ut lysdioderna på K8040 kortet mot något eller kan man fortsätta genom att koppla in nå' mer elektroniskt?
så slipper man leta sig fram till den varje gång..
I alla fall!..
Jag inhandlade nyligen ett Mikro servo styrsystem och tänkte att jamen de här kan man ju ha använding av.. Tänkte jag och min kompis Henrik.
Och innan vi tänkt såpass noga som man borde gjort innan man köper saker och ting så hade vi redan skickat ordern och fått hem det.
Och saken var ju den att de va fel sorts pryl. Den behövde kompletteras med ytterligare (inte billiga) komponenter för att fungera. Och dessutom behövde dom importeras från USA också.
Så istället får det bli ett SERVO SYSTEM och tillhörande programvara( SSC-32 Sekvenser), samt passande kabel där imellan.

Måste ju bli klart, till varje pris. (min personliga åsikt

Här är föresten lite bilder:

Vårat Velleman K8048 kort. Blinkar i olika kombinationer beroende på vilken knapp (1-4) man trycker på.

Ett servo.

Min kanske lite otydliga skiss på hur idén med potentiometer drivningen skulle kunna se ut. Lite onödigt kanske och beskriva idén när den inte var särskilt lämplig..

En radiostyrd "Reservdelsbil" skala 1:10..
Har lagt till en omröstning (som syns längst upp) som ni kan svara på om ni vill.