ESD-förstörd PIC? EDIT:(Svar: Nej. *Problem: Löst*)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Tottish

ESD-förstörd PIC? EDIT:(Svar: Nej. *Problem: Löst*)

Inlägg av Tottish »

Jag har nyligen flyttat över ett projekt från lab-plattan till en sådan platta som man löder fast komponenterna på och har efter det haft en del problem.
Till exempel detta som jag postade en tråd om tidigare idag. Det var problem med seriekommunikation via EUSART som löstes tack vare ett tips från Icecap. Varför problemet inte fanns innan flytten är dock inte uppenbart.

Efter det så försökte jag få igång kommunikation med ett externt minne över SPI som också fungerade oklanderligt på lab-plattan. Det gick inte bra och efter en del felsökande hittade jag ett minst sagt irrationellt beteende hos PICen: När data skickas från minnet så verkar det som att det ibland "läcker över" på TX-pinnen och dyker upp på skärmen i PCn som skräp eller, vanligast, h'FF'.
Hur är detta möjligt? Min spontana tanke är att jag kanske har "dödat" (snarare skadat) PICen med ESD då jag kom åt pinnarna ett antal gånger under fastmonteringen och inte har något ESD-skydd.
Vad tror ni? Någon med liknande erfarenheter?

MVH
/Tottish
Senast redigerad av Tottish 13 november 2007, 12:15:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, PICár ÄR CMOS kretsar så per definition rätt ESD-känsliga, men enligt egen erfarenhet betydligt mindre känsliga än vanla 4000-logikkretsar, detta dock enbart baserat på känsla och inga som helst mätningar eller databladsläsningar. Jag har dödat PICár med ESD, men då har det varit rejäla saker - troligen långt utanför spec. PICar är tåliga, men tål inta vad som helst, absoult inte, men med vettigt skydd och försiktighet så är det inte det första som går sönder iaf.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur ser kretskortet ut? Har Du avkoppling som det skall vara och vettigt jordplan? Det där låter lite som att det är problem med jorden. Då kan det hända de mest märkvärdiga saker.

Prova att sätta motstånd i serie med signalen alldeles intill utgången. Det gör att den får mjukare flanker och problemen blir mindre. Förutsatt att det inte är krav på snabbhet som hindrar att man gör på dettasätt.

Är det ett kort Du etsat själv? Lägg då upp en bid på mönstret så vi kan se om det är något uppenbart misstag i layouten som t.ex. dålig jord eller långa signalledningar tätt intill varandra.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Marta: Det rör sig inte om ett PCB utan ett labbkort där lödöarna sitter i grupper om tre. Vettigt jordplan? hur menar du då? PICen och minnet har båda ca 30mm (5V och GND) ledning till där matningen går in (från lab-agg) till kortet. Avkoppling bör inte vara ett problem. En 33nF keramisk kondng ca 10mm ifrån PICen och en rejäl elyt ca 20mm ifrån. Precis som på lab-plattan, för övrigt.
Kan tillägga att lednignarna som det "läcker" emellan inte löper parralellt över huvud taget, de korsar endast varandra på ca 5 mm avstånd så detta torde väl knappast utgöra ett problem.
Ska testa att montera dit ett motstånd. Vart ska det sättas för att möjligtvis hindra att SDI signalen "läcker över" på TX och hur stort bör det vara?

Edit: EUSARTen är inställd på 19,2kb/s och SPIn kör på "4MHz/4".
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

33nF borde räcka, även om jag brukar föredra 100nF keramisk skiva till detta.

När jag hade problem med att programmera PIC så satte jag 1k motstånd i serie med data och klocka. Det löste problemet så det därefter fungerat felfritt.

Har Du t.ex. kabelkapacitans på ledningarna till serieporten så kan det vara för mycket. Det kanske skulle räcka med 100ohm eller ännu mindre. Det är de snabba flankerna som skapar problem och de dämpas av motstånden. En gång hade jag problem med minneskort till en hembygd dator och där räckte 22 ohm för att lösa det.

Med 1MHz hastighet på SPI så får motstånden inte vara för stora. Mät med ett scope och se så att signalen ser hyfsad ut.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Sådär! Då fick jag lite tid över.
Problemet var faktiskt till slut en "tjuvkontakt" på undersidan av kortet. Efter lite mätande med oscilloscopet så märkte jag att det inte var SDO som det läckte från utan att TX faktiskt följde ChipSelect (till minnet) exakt. Med tanke på benens fysiska placering ("mittemot varandra") så kändes det som att jag måste ha missat något sisst jag var under och tittade. Såg fortfarande inte att det var kontakt men att det var misstänkt nära så jag karvade lite med en mejsel så att jag var _säker_ på att det inte kunde vara kontakt och Voila! Nu funkar det, enligt vad jag haft tid att testa, precis som innan flytten. Lyckan är total!

Det var ju roligt att man fick en anledning att plocka fram skopet. Har inte bedömt att det funnits tillräckligt med plats tidigare men efter lite städning i helgen så gick det bra. Såg också att mitt externa minne skickar "en spik precis i början på 'ettorna'". Antar att detta är de vassa flankerna som Marta beskrev. Kanske skulle ta och labba lite med att få bort dom även om de inte utgör ett problem just nu.
Tack så mycket för hjälpen allihop och känn inte att era svar varit förgäves bara för att det råkade vara puckot med lödkolven som ställde till det i det här fallet. Allt ni skriver är lärorikt för en nybörjare!

MVH
/Tottish
Skriv svar