CCFL-driver drar för mycket ström.
CCFL-driver drar för mycket ström.
Jag har en LCD-monitor som stänger av sig strax efter att man startat den. Problemet visade sig vara CCFL-drivern som drar för mycket ström. Jag kopplade drivern till separat matning via labbaggregat och den drar då 2.5 A vid 12 V.
Rören tänds en kort stund sedan stänger den ner.
Jag hittade en kondensator parallellt med utgångstrafon som var spräckt, men den liksom motsvarande på den andra utgångstrafon är nu bytt.
Vad kan man mer misstänka då den inte är helt död ?
Rören tänds en kort stund sedan stänger den ner.
Jag hittade en kondensator parallellt med utgångstrafon som var spräckt, men den liksom motsvarande på den andra utgångstrafon är nu bytt.
Vad kan man mer misstänka då den inte är helt död ?
Jag kikade på de bilderna och konstruktionen verkar vara lika på min CCFL-driver.
Jag såg också att det var mycket diskussion om kondensatorer, problemet är att det inte finns så många på drivkortet. Det är de två keramiska jag bytt, en keramisk i serie med respektive rör samt en avkoppling på matningsspänningen. Jag har mätt upp kondensatorerna som sitter i serie med rören och de verkar OK.
Det är lite svårt att mäta på prylarna när de lägger av efter någon sekund.
Jag såg också att det var mycket diskussion om kondensatorer, problemet är att det inte finns så många på drivkortet. Det är de två keramiska jag bytt, en keramisk i serie med respektive rör samt en avkoppling på matningsspänningen. Jag har mätt upp kondensatorerna som sitter i serie med rören och de verkar OK.
Det är lite svårt att mäta på prylarna när de lägger av efter någon sekund.
Blir väl till att mäta upp det hela. Mest sannolikt att det är någon form av flyback.Så man kan mäta på primärsidan steg för steg.
Om man kan hitta utgångs mosfeten borde där pulsera med 30-90kHz, om inte får man spåra mosfetens source.
Problemet är att det är ett virrvarr av ic kretsar och två-tre pols komponenter
En bruteforce du kan prova är att mata invertern med pulsad dc med en minimum frekvens av 2 Hz eller så.
Om man kan hitta utgångs mosfeten borde där pulsera med 30-90kHz, om inte får man spåra mosfetens source.
Problemet är att det är ett virrvarr av ic kretsar och två-tre pols komponenter

En bruteforce du kan prova är att mata invertern med pulsad dc med en minimum frekvens av 2 Hz eller så.
Har du foto av lysrörs drivaren?
Annars, jag kan koppla bort CCFL drivaren från "moderkortet" till en separat nätdel. Och slå av och på den medans t.ex. ett oscilloskop mäter signaler.
Å andra sidan är det intressanta egentligen vad som händer när det inte fungerar. T.ex. om mosfeten får PWM utan att switcha..
Annars, jag kan koppla bort CCFL drivaren från "moderkortet" till en separat nätdel. Och slå av och på den medans t.ex. ett oscilloskop mäter signaler.
Å andra sidan är det intressanta egentligen vad som händer när det inte fungerar. T.ex. om mosfeten får PWM utan att switcha..

Minnet är fullt i kameran just nu så jag måste dumpa det först.
Problemet är att den fungerar men drar mycket ström, så den är inte heldöd. När den då startar strömbegränsar labaggregatet varvid styrkretsen tappar minnet och man hinner inte mäta något.
Jag får försöka få ihop ett schema så man kan få en hint om vad det kan vara.
Problemet är att den fungerar men drar mycket ström, så den är inte heldöd. När den då startar strömbegränsar labaggregatet varvid styrkretsen tappar minnet och man hinner inte mäta något.
Jag får försöka få ihop ett schema så man kan få en hint om vad det kan vara.
Liknar väldigt mycket den jag såg i en Samsung Syncmaster 191T.
Drivare för lysrör i TFT skärm, fel hint? [löst] (bilder)
Min NEC LCD1810 ofunkar fortfarande
--tilägg--
"initieras med en digital dataström"..?, hur kom du fram till det?
Drivare för lysrör i TFT skärm, fel hint? [löst] (bilder)
Min NEC LCD1810 ofunkar fortfarande

--tilägg--
"initieras med en digital dataström"..?, hur kom du fram till det?