Summering av enkodersignaler
Summering av enkodersignaler
Hej
Undrar om någon sett någon billig enhet för att summera två enkodersignaler och sända de vidare som en enkoder signal.
Tror ni det skulle gå att bygga något eget enkelt?
Signalen är 5v A+B+z signal ttl, dvs ingen invers.
Jag har nämligen en tre-axlig digitalmätare på fräsen (easson-co.com, digitaler.se) men jag har även borrpinol. Jag skulle alltså vilja sätta på en liten skala på pinolen och summera med den stora z-axeln.
Jag har sett summerings-enheter någon gång men glömt var.
På svarvar har man det ofta inbyggt i instrumentet för att summera toppslid och support.
Undrar om någon sett någon billig enhet för att summera två enkodersignaler och sända de vidare som en enkoder signal.
Tror ni det skulle gå att bygga något eget enkelt?
Signalen är 5v A+B+z signal ttl, dvs ingen invers.
Jag har nämligen en tre-axlig digitalmätare på fräsen (easson-co.com, digitaler.se) men jag har även borrpinol. Jag skulle alltså vilja sätta på en liten skala på pinolen och summera med den stora z-axeln.
Jag har sett summerings-enheter någon gång men glömt var.
På svarvar har man det ofta inbyggt i instrumentet för att summera toppslid och support.
Tack för alla svar
Vad menar du med "på samma skala"? multiplicera?
Jag har inte kollat bredden på pulserna, om det bara är korta pulser eller om signalen är hög 50%.
Om det bara är korta tick vid de optiska linjerna i glasskalan så skulle det ju i princip räcka med en or-grind om man är säker på att bara en skala rör sig samtidigt. Men det blir ju lite värre om man stannar när signalen är hög. eller om båda rör sig.
Jag har inte kollat bredden på pulserna, om det bara är korta pulser eller om signalen är hög 50%.
Om det bara är korta tick vid de optiska linjerna i glasskalan så skulle det ju i princip räcka med en or-grind om man är säker på att bara en skala rör sig samtidigt. Men det blir ju lite värre om man stannar när signalen är hög. eller om båda rör sig.
Det jag menade var att om du har två enkodersignaler från olika källor och ska summera ihop dem så måste en puls betyda samma sak från båda. Om en puls på z-axeln betyder 1mm så måste en puls från pinolen också betyda 1mm, annars går det inte att summera dem. Om de har olika skala så kan du ha en mikrokontroller som tar emot signalerna från båda och matar ut signaler på en ny skala som sedan summeras.