Summering av enkodersignaler

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bobobo

Summering av enkodersignaler

Inlägg av bobobo »

Hej
Undrar om någon sett någon billig enhet för att summera två enkodersignaler och sända de vidare som en enkoder signal.
Tror ni det skulle gå att bygga något eget enkelt?

Signalen är 5v A+B+z signal ttl, dvs ingen invers.

Jag har nämligen en tre-axlig digitalmätare på fräsen (easson-co.com, digitaler.se) men jag har även borrpinol. Jag skulle alltså vilja sätta på en liten skala på pinolen och summera med den stora z-axeln.

Jag har sett summerings-enheter någon gång men glömt var.

På svarvar har man det ofta inbyggt i instrumentet för att summera toppslid och support.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Ja, det låter som ett jobb för en liten mikrokontroller(AVR/PIC)
H.O

Inlägg av H.O »

Det går som sagt med en mikrokontroller, problemet blir att skicka "resultatet" till din "digital". Spontant så där så vet jag inte riktigt hur det skulle gå till över huvud taget. Har inte leverantören en "digital" med den funktionen inbyggd?

/H.O
grubs

Inlägg av grubs »

Är det inte positionerna som ska läggas ihop snarare än enkodersignalerna?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Inte om man bara har en mätaringång som tar emot enkodersignaler.
grubs

Inlägg av grubs »

Isf så måste man se till så att pulserna är på samma skala, eller multiplicera signalen från en av dem så att de blir det. borde inte vara något problem med en mikrokontroller, men annars kan det vara svårt.
bobobo

Tack för alla svar

Inlägg av bobobo »

Vad menar du med "på samma skala"? multiplicera?

Jag har inte kollat bredden på pulserna, om det bara är korta pulser eller om signalen är hög 50%.
Om det bara är korta tick vid de optiska linjerna i glasskalan så skulle det ju i princip räcka med en or-grind om man är säker på att bara en skala rör sig samtidigt. Men det blir ju lite värre om man stannar när signalen är hög. eller om båda rör sig.
H.O

Inlägg av H.O »

Om det är "vanliga" glasskalor (vilket det verkar som) så utgången precis som en roterande inkremental-enkoder, A- & B-kanal med "duty-cycle" 50%. En OR grind kommer inte att fungera...
grubs

Inlägg av grubs »

Det jag menade var att om du har två enkodersignaler från olika källor och ska summera ihop dem så måste en puls betyda samma sak från båda. Om en puls på z-axeln betyder 1mm så måste en puls från pinolen också betyda 1mm, annars går det inte att summera dem. Om de har olika skala så kan du ha en mikrokontroller som tar emot signalerna från båda och matar ut signaler på en ny skala som sedan summeras.
JBV

Inlägg av JBV »

du kan ju bara summera A och A och B och B för sig, dvs man tappar "synkroniseringen" på A och B... Jag skulle programera en µC som tar in 2 encoders och adderar eller subtraherar från samma räknare. Sedan varje gång räknaren ändras så skickar jag ut motsvarande A+B signaler på ett par pinnar.
Skriv svar