Gammal miljöfarlig kvicksilverbrytare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Gammal miljöfarlig kvicksilverbrytare

Inlägg av MadModder »

Hittade den här på ebay.

Justeras genom att skruva av locket och hälla ut lagom mycket kvicksilver... :lol:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jomen tjena. Den där såg inte dåligt hemmagjord ut :shock:
peter555

Inlägg av peter555 »

Hm, jag har en gammal barometer med öppen kvicksilverskål. Den har jag ställt i garaget så man inte blir förgiftad.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Vet inte om Porsche fortfarande kör med det men gjorde det väldigt länge.
För ljuset i bagageluckan så hade man en kvicksilver switch så att det skulle tändas när luckan var öppen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Var det på gamal volvos med 8)

Har dock fortfarande inte hittat någon riktigt bra ersättare för kvicksilverbrytare till vissa andra tillämpningar. Litar inte på att guldkulor och annat håller samma långtidsgaranti utan att riskera dirftstörningar i någon form. :(
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en viss känsla av att det skulle kunna bli en hel del trubbel i tullen om man vunnit den. :roll:
grubs

Inlägg av grubs »

Kan nog tänkas med tanke på hur svårt det är att skicka ens spårmängder av potentiellt miljöfarliga ämnen.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Mizzarrogh skrev:Var det på gamal volvos med 8)

Har dock fortfarande inte hittat någon riktigt bra ersättare för kvicksilverbrytare till vissa andra tillämpningar. Litar inte på att guldkulor och annat håller samma långtidsgaranti utan att riskera dirftstörningar i någon form. :(

Har du en bil med denna? Om du såfall kan ta ett kort. Så ska jag se om man inte kan ta fram något. Jag är lite av en uppfinnare...

Men alltid kul att testa iaf.

(Min farsa visade mig en sådan kvicksilverbehållare han hade i någon bryl, men det var farliga saker så sådanna skulle jag hålla mig borta från. Så ja jag följer min fars råd. Men det skadar ju inte att se en bild och sedan bygga något som ersätter dem. :) )
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tjaa, fota kan jag ju för kuls kull, så snart jag får ordning på kamerautrustnngen igen...

Men, var inte till sådant jag tänkte på, där funkar nog brytare med kulor och liknande fint som ersättare, köpte några stora "skakbrytare" från en surplus återförsäljare som måste erkänna jag är mycket nöjd med. :)
(vet inte riktigt vad det är i dem eftersom de är nitade och jag inte hade någon över att dissekera), men tror de är rätt enkla i grunden och utlöses med en metallkula (antagligen en guldpläterad kula som ligger an mot en kontakt tråd i ett glasrör och sedan skapar kontakt då den rullar emot ett kortare stift i andra änden, inte helt olkt en kvicksilverbrytare altså :) )

Är mer till vissa typer av tempregleringsutrustning och liknande i industrisammanhang(eller liknande krav) där jag saknar dem och de inte riktigt går att ersätta med något fullvärdigt alternativ jag känner till.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har ett antal lösa kvicksilverbrytare, har samlat på mej under åren då jag tycker dom är väldigt fascinerande.

En vanlig kvicksilverbrytare är ju inte farlig "som den är" då den är helt tät, det blir dock lite trist om den går sönder, vilket är ganska lätt gjort då behållaren normalt set är gjord av glas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske bör inflikas att metalliskt kvicksilver inte är så farligt i sig att handskas med, är mer om det på ett eller annat vis kommer i lösing som det är farligt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Problemet är att det avger kvicksilverånga, vilken inte är så nyttig att inandas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, fast så länge glasröret är helt borde det väl inte vara något problem när det gäller slutna brytare.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nej då är det såklart inga problem. Jag minns att vi labbade med kvicksilver på kemin när jag gick i skolan.

Vi gjorde såna här.

http://www.cci.ethz.ch/experiments/Hg-Herz/en/stat.html
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Kvicksilver är ju fräckt.
Sommarjobbade för massa år sedan på en processindustri, där fanns det i mängder och inte var det farligt heller, inte på den tiden....

Ett kul trick är att ha ett antal "kulor", eller droppar, rullandes omkring på bordet och jaga dem med gaslågan från svetsen...

Inte så många av gubbarna som jobbade där som lever längre, inklusive min far.

-- Jonas
Skriv svar