Värmesits VW Jetta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MyKee

Värmesits VW Jetta

Inlägg av MyKee »

Jag funderar på att styra värmesitsen i min Jetta externt t.ex. via en timer när man kopplar in motorvärmaren.
Eller ev. kunna slå på den via fjärrkontroll men endast om motorvärmaren är inkopplad.

Var ute idag och kollade lite och blev lite förvånad för det var inte två kablar, utan snarare 6st.
Är det någon som har koll på hur det är tänkt att värmesitsarna ska fungera?

När man slår på värmen för dynan så slås ett relä på, och det går läsa av 12v, 8.5v och 6v på sladdarna.

Så min fråga är, varför så många sladdar? Mäter man av hur varm dynan är och stänger av innan den tar eld eller liknande?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Är det inte så att Volkswagens stolsvärmare har justerbar temperatur via reglaget i konsolen?!!
Användarvisningsbild
MyKee

Inlägg av MyKee »

Jo, det stämmer bra det. Det finns 5 (eller 6) lägen, men man kör alltid på fullt så jag har ingen aning om det fungerar (om det fungerar lägre öht) ...

Pinout hade satt fint :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är en pott och en brytare i reglaget. Så även max har väl en termostat funktion gissar jag. Men man kan ju sätta ett relä på spännings matnigen och behålla termostaten. Men jag skulle nog inte köra på stolsvärme på batteriet. Men du kanske ska köra den på en nätadapter?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Stolvärmen är en "storförbrukare" och bör ej användas om inte bilen laddar. Annars finns stor risk att bilen inte startar när det är riktigt kallt*(iofs blir det väl inte det längre men).
xxargs

Inlägg av xxargs »

danei skrev: Men jag skulle nog inte köra på stolsvärme på batteriet. Men du kanske ska köra den på en nätadapter?
en ganska stor sådan då...

Det är säkert över 100W, kanske 200 Watt och det blir ganska många ampere 12 Volt. stolsitsen skall ju bli snabbt varm och därmed hög effektförbrukning

Potten styr säkert en transistor som slår av och på strömmen med olika takt/pulsbredd och den vägen styr värmestyrkan. Dessutom finns det alltid en eller flera termostater i stolsitsen som bryter om stolen skulle bli lite för varm.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä det är ett relä.
Användarvisningsbild
MyKee

Inlägg av MyKee »

danei skrev:Det är en pott och en brytare i reglaget. Så även max har väl en termostat funktion gissar jag. Men man kan ju sätta ett relä på spännings matnigen och behålla termostaten. Men jag skulle nog inte köra på stolsvärme på batteriet. Men du kanske ska köra den på en nätadapter?
Visst hade jag tänkt köra på en nätadapter, man vill ju åka iväg också och inte bara sitta i en varm stol på parkeringen :)
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Re: Värmesits VW Jetta

Inlägg av Lindqvist »

MyKee skrev: Var ute idag och kollade lite och blev lite förvånad för det var inte två kablar, utan snarare 6st.

Så min fråga är, varför så många sladdar? Mäter man av hur varm dynan är och stänger av innan den tar eld eller liknande?
Dom gånger jag har lagat stolsvärme så har det varit 4 kablar, två till varje värmeslinga för sits och rygg. Effekten har i dom fallen reglerats genom att värmeslingorna kopplas i serie eller parallellt genom en knapp. Seriekopplingen ger som bekant bara halva spänningen till varje element.

Sex kablar tyder på två värmeslingor + tempsensor eller totalt tre värmeslingor.

Det är inte helt ovanligt att värmedynor tar eld.

Innan man kan svara på dina frågor så måste man få veta typ och årsmodell på din Jetta. Kanske ett chassienummer? Då kan man få fram rätt elschema. Utan det så blir det bara bra eller dåliga gissningar.

Om du vill ha pin-beskriving utan dom uppgifterna så är det omöjligt. Finns mängder av olika Jetta-modeller från tidigt 70-tal...
Skriv svar