Bygga lite mer avancerat labagg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lateralus

Bygga lite mer avancerat labagg?

Inlägg av Lateralus »

Jag har börjat gå i tankarna om att bygga ett lite mer avancerat labagg, egentligen en dc-kopplad förstärkare. I grunden skulle det bara vara ett vanligt labagg med inställbar spänning och max ström.

Men sen lurade tankarna iväg, tänk om man kunde använda en, eller flera parallellkopplade effekt-op:ar som utgångssteg. Då skulle man kunna ansluta funktionsgeneratorn och på så sätt få ett labagg som kan lämna både dc och ac, i vilken form som helst inom op:ns begränsningar. Dessutom både positiv eller negativ relativt jord.

Vad jag har kört fast lite på är strömbegränsningen. Jag kan ju mäta strömmen efter op:n med en shunt och en difförstärkare, men sen då? En kul bonus hade ju varit om även strömmen gick att styra extern med en funktionsgenerator.

Vad säger ni, jobba vidare eller skrota iden och börja om på nytt? Kanske finns det nån färdig krets som kan det jag vill redan?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tror det kan bli ett intressant bygge. Beräkna dock vilken uteffekt som ska klaras av. Samt strömförsörjning till utgångs op-ampar (switchat el linjärt?).
H-brygga eller pulsat?
Kan man köra flera LM3875 eller liknande effekt op-amp parallellt?
Senast redigerad av blueint 5 november 2007, 12:56:20, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Är också intresserad av något dylikt. Jag har labbat lite med bilslutsteg men de verkar vara klart underdimensionerade i förhållande till vad som skrivs i databladet. Körde man steget enligt tillverkarens specade RMS effekt så tappade avkopplingskondingarna kjolen. Sedan har man nackdelen att de ska drivas på 12 V också.

Ett rejält linjärt audioslutsteg borde funka. Är det någon som har ett tips på en lämplig modul ?
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

LM3875 är en riktigt trevlig liten prick som jag använt tidigare. Det är inga problem att koppla flera parallell (via ett litet motstånd på utgången) om man bara ser till att fixa någon justering för offset och gain.

Ska man använda sig av ett audioslutsteg så måste detta vara dc-kopplat för att ge hela det tilltäckta arbetsområdet, dvs ända ner till något så simpelt som en likspänningskälla.

LM3875 är tänkt som just audioförstärkare i första hand om jag förstått saken rätt, och det känns ju väldigt praktiskt att man kan välja strömkapacitet genom att parallellkoppla olika antal kretsar.

En tanke väcktes under dagen, att använda något som är totalt obekant för mig; någon form av microdator:

OP:n kopplas som en spänningsförstärkare, dock med återkopplingen efter shunten så att man slipper tänka på spänningsfallet över denna. spänningen över shunten mäts med en lämplig difförstärkare. OP:n styrs av microdatorn som får utsrömmen som feedback, samt önskad spänning och ström som insignaler.

Bra ide tro?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har ett sådant aggregat, men utan strömkontroll, byggt på en tda2030 , +- 15v

och en till med enbart strömgenerator med tda2030 0-1 A

men ta en titt på OPA549S

skall prova med en sådan och se hur den inbyggda strömbegränsningen funkar, fast jag skulle helst vilja ha något som klarar +- 50A
Skriv svar