Finns det inga grenuttag med automatswitch, utan lull?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
avvita

Finns det inga grenuttag med automatswitch, utan lull?

Inlägg av avvita »

Vill spara lite energi med att sk. grenuttag med automatswitch. Men tycker att alla är lite dyra i förhållande till vad man kan spara. Alla som jag har hittat har en massa extra grejor som åskskydd m.m. som säkert kan vara bra, men jag vill bara ha ett grenuttag där en av uttagen är master och de andra är slave. Finns inte det?
Det är den här typen jag har hittat http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21570591 .

Nicke nyfiken inom mig funderar också om man inte kunde modda vanliga grenuttag till att bli master och slave. Det kan väl inte krävas så många komponenter, va? Någon som vet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kjell har en som är lite billigare. Men den är motsvarande. Jag tror inte du kan göra det billigare själv.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Wow, finns det där?!!! :o
På gamla nätagg.(tror att det bara var AT-agg.) fanns det ibland ett uttag, till t.ex. monitor som gick ut sekundärt och blev strömförsörjt efter apparatpåslag. Det har försvunnit, tog väl för mycket plats/kostade väl för mycket. :(
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Stinrew en datortekniker (med många års erfarenhet) närde mig med informationen att dessa kablar skadade nätaggregaten i större utsträckning av någon anledning vilket också ska ha varit anledningen till att dem försvann.

EDIT: Det borde gå att ta ett par 240v relän mellan uttag och grendosa och detektera när datorn slås på för att då dra reläet och spänningssätta grendosan.
avvita

Inlägg av avvita »

Den på Kjell http://www.kjell.com/?item=39611&path=8 ... 0,86100000 är vad jag var ute efter. :) Synd att inte Dealextreme har den i sortimentet... :(
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

nole skrev:Stinrew en datortekniker (med många års erfarenhet) närde mig med informationen att dessa kablar skadade nätaggregaten i större utsträckning av någon anledning vilket också ska ha varit anledningen till att dem försvann.
Det var som tusan, hur är det möjligt?? Man tycker att det enbart borde påverka elnätet, och inget i själva nätagget. Jaja, man kanske skulle leta upp ett gammalt nätagg. och försöka sig på lite 'reverse engineering' :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Problemet är kanske att det hakades på mer än tänkt i dessa uttag och strömbrytaren tog stryk.

Min Mac har bildskärmen ansluten till datorlådan.

Det lull lull som avvita vill slippa skyddar faktiskt utrustningen en del och det kostar "inget". Det är reläfunktionen som kostar i dessa grendosor.

Som åskskydd är den väl inte att rekommendera, det krävs bättre grejor att stoppa 100kA.

Protte
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Kommer inte ihåg var han hävdade problemet låg men det kan nog vara som prototypen säger.

När du nämner åskskydd, satt och tittade på en grendosa som hade "inbyggt" åsk skydd. "Blocks damaging current up to 100'000 Volt" :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Såg att CO 36-2893 klarar 15kA :shock: :roll: :?:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21570591
Är inte säker om dom vet var, vad och hur.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

avvita: har inte den just det du inte ville ha?
avvita

Inlägg av avvita »

Den hos Kjell? Den har det jag ville ha en master + ett gäng slaves. Telefonuttag och sånt behöver jag inte. Men om det är själva master/slave-lösningen som är dyr så kan ju åskkyd få följa med. Jag ville bara stänga av flera förbrukare med en förbrukare, till så låg kostnad som möjligt.

EDIT:
Att "Citera"-knappen är borta på sista inlägget är nog för att man *INTE* ska citera sista inlägget?
Och att läsa reglerna när man gör sig medlem i ett nytt forum hör till netiquetten. / speakman
Skriv svar