Dags för dsPIC!
Jag provade just det (fast bara för lågnivåsignaler) i en väldigt enkel uppställning. Samplade en ljudsignal direkt med ADCn (<1 Vpp) och skickade ut en kopia på en av PWM-kanalerna, lite 1:ardningens filter på in-/utgångarna så fick jag något som nästan var likt... lite... kanske inte... men nära! 
I nästa insats ska jag prova översampla lite mer (mer än 2 ggr bandbredden) och filtrera/förstärka aktivt med högre ordning.
Det är faktist inte detta (ljudbehandling) som är slutmålet, men det är ett kul stopp på vägen!

I nästa insats ska jag prova översampla lite mer (mer än 2 ggr bandbredden) och filtrera/förstärka aktivt med högre ordning.
Det är faktist inte detta (ljudbehandling) som är slutmålet, men det är ett kul stopp på vägen!
$tiff, du som håler på med AVR borde ju test AVR32an!
Den är grymt underbar måste jag säg. Var och kollade lite på en och nu så väntar jag bara på att min ska komma!
Det är dock lite tråkit att man inte kan fåtag på low-level koderna (de som styr portar, interupts, ja helt vanlig kod) så jag har setat i Linux Kernels koder och rotat fram det mesta.
//Emil
Den är grymt underbar måste jag säg. Var och kollade lite på en och nu så väntar jag bara på att min ska komma!
Det är dock lite tråkit att man inte kan fåtag på low-level koderna (de som styr portar, interupts, ja helt vanlig kod) så jag har setat i Linux Kernels koder och rotat fram det mesta.

//Emil
- grapetonix
Intressant. Jag sysslar också med dsPICar nu. Orkar med en hel del om man processar med fixed-point aritmetik (DSpic fractional / Q15).
Kolla gärna på dsp-biblioteken för C30 - i och med att dsPIC har MAC (Multiply and accumulate) instruktionen så kan den utföra ett n-taps FIR filter på n klockcykler. Rätt fräsigt! Orkar med gitarreffekter eller en enklare synth om man kodar den med omsorg.
Klass-D förstärkare har jag också tänkt på. Tror dock att detta är lämpligast för lågfrekvenssteg, med tanke på den begränsade PWM upplösningen vid högre frekvenser.
Kolla gärna på dsp-biblioteken för C30 - i och med att dsPIC har MAC (Multiply and accumulate) instruktionen så kan den utföra ett n-taps FIR filter på n klockcykler. Rätt fräsigt! Orkar med gitarreffekter eller en enklare synth om man kodar den med omsorg.
Klass-D förstärkare har jag också tänkt på. Tror dock att detta är lämpligast för lågfrekvenssteg, med tanke på den begränsade PWM upplösningen vid högre frekvenser.
grapetonix: Har du sysslat med "fullfjäders" DSP tidigare.
Isåfall, vad tycker du om DSPic i jämförelse?
Tänkte slå mig på DSPic, men först ska jag läsa en DSP-kurs snart.
Analog Devices (Sharc) kommer vi att ha i kursen, funderar om jag ska köpa ett kit Från Analog.
Eller om jag ska satsa på DSPic efter kursen är slut..?
Isåfall, vad tycker du om DSPic i jämförelse?
Tänkte slå mig på DSPic, men först ska jag läsa en DSP-kurs snart.
Analog Devices (Sharc) kommer vi att ha i kursen, funderar om jag ska köpa ett kit Från Analog.
Eller om jag ska satsa på DSPic efter kursen är slut..?
hej Allihopa 
och hej på dig med $tiff, som jag minns min gamla klasskompis
hur e de i klassen nu efter 3 års tid ? alltid kul o veta, om de e mnga kvar eller hur läget är.
jag har läst PIC och kan programera assembler, och ANSIC nogorlunda, man blir bara bättre o bättre
jag mste ju ställa frågan, om man säger så här
de finns ju 8 bit (10, 12, 14, 16, 18 serien) av pic, de skiljer ju inte så mkt mer än minnesmängd och I/O gångar
sen finns de 16 bitars och dsPIC (digital signal PIC),
vad gör dsPIC så unik eller om man säger så, de mste ju skilja en del, inte bara att den e 16bitars,
lärarn imorn kommer nog åka på samma fråga, nu blev jag ju nyfiken, en klar skillnad mellan 8bitar och (16 bitars och dsPIC)
hade gott
MVH SmourF

och hej på dig med $tiff, som jag minns min gamla klasskompis

jag har läst PIC och kan programera assembler, och ANSIC nogorlunda, man blir bara bättre o bättre

jag mste ju ställa frågan, om man säger så här
de finns ju 8 bit (10, 12, 14, 16, 18 serien) av pic, de skiljer ju inte så mkt mer än minnesmängd och I/O gångar
sen finns de 16 bitars och dsPIC (digital signal PIC),
vad gör dsPIC så unik eller om man säger så, de mste ju skilja en del, inte bara att den e 16bitars,
lärarn imorn kommer nog åka på samma fråga, nu blev jag ju nyfiken, en klar skillnad mellan 8bitar och (16 bitars och dsPIC)
hade gott
MVH SmourF
Det är "mera" av allt. Snabbare, mer minne, flexiblare enheter.
Men det skiljer också mycket mellan PIC10 och PIC18...
PIC24 är "rena" 16-bitare utan ds-delen.
Och sedan ett par dagar har du dessa också : http://www.microchip.com/pic32/
Men det skiljer också mycket mellan PIC10 och PIC18...

PIC24 är "rena" 16-bitare utan ds-delen.
Och sedan ett par dagar har du dessa också : http://www.microchip.com/pic32/

Har varit på semester. Från forumet. Men nu är det ju Jultider, och alla vet vad det innebär: Mer tid för elektronik!Johan.o skrev:$stiff:
Hur har det gått? Var ju några månader senast det hände något i din tråd.
(...)

Vänster: En handfull feta FETar, en gammal CPU-kylfläns och lite shuntmotstånd som pallar ström...
Höger: En stund med pelarborr och lödkolv senare.

Vänster: För er som var uppmärksamma i början av tråden, det finns två kretskort i mitt bygge. Detta är det andra.
Höger: Båda, sammakopplade, "sandwich"-konstruktion.

Vänster: Mät & mat. Späningskuben ger lite kräm; 20 V, 7 A (senare 10 A).
Höger: En enkel elektrisk ekvivalent till en motor (dummy-last).

Här är lite andra motorer att driva, och lite andra vridmoment...
Finns även en halvskabbig sekvens av bilder med tillhörande ljud här:
Lite förklaring:
Det är en motorstyrning, närmare bestämt en vanlig H-brygga med pimpad styrelektronik. Ni som varit här forumet ett tag vet ju att jag sysslat med just detta tidigare.
dsPICen genererar två par komplementära (med valbar dödtid) PWM-signaler med bärvåg på 14,38 kHz och 10 bit upplösning. Detta ger en effektiv moduleringsfrekvens i lasten på ~28,8 kHz, vilket är långt över vad jag hör. Skönt.
Styrkretsen MC33883 från Freescale nivåkonverterar för att driva de fyra utgångstransistorerna i H-bryggan.
Differentialförstärkarna MAX4081 mäter på shuntarna (höga sidan), så att återkoppling på strömmen kan erhållas i alla fyra kvadranter.
Hittils har jag testat att plåga omvandlaren vid 20 V, 10 A. Min last klarar inte av mer

Ingen återkopling är implementerad ännu. Tanken är att det ska finnas en kaskadkopplad PI-regulator för ström respektive vinkelhastighet som snurrar i dsPICen. Förhoppningsvis har den massvis av tid över för att göra diverse cirkustrick också