Gammal Y-D kopplare varför olja?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Gammal Y-D kopplare varför olja?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, inte så superviktig fråga, men av ren nyfikenhet, man håller på att koppla in en stor gammal elmotor där Y-D kopplaren har brytarna i oljebad.

Nu undrade man altså varför brytarna ligger i oljebad, och Min teori var att det skulle kunna vara som skydd mot överslag?

Går det att fylla upp burken med vanlig transformator olja, eller?
(en del olja hade tydligen runnit ut, men man hade reserv olja kvar, så är ingen kris, är som sagt mest av ren nyfikenhet jag ställer frågan)

Även gamla HS ledninger var ju också oljeissolerade, men där verkar det ju mer logiskt att det var som skydd mot överslag (och möjligen kylning)

Men, eftersom motorn är rätt stor (eller mer korrekt har förhållandevis mycket massa i rörelse i förhållande till effekt, som ju är vanligt på äldre motorer) kan det ju rört sig om samma slags problematik.

:humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är nog för att luft kan ioniseras men inte olja, ytterligare kan kontaktpunkter oxideras i luft men i >rätt< olja sker det inte och jag har för mig att de "gamla" högströmskontaktpunkter var känsliga för oxidering pga. materialval.

Vilken olja osv. håller jag mig borta ifrån att kommentera, jag har ingen aning. Transformatorolja KAN vara grejen men rent omedelbart tror jag att den mest är för att leda bort värme samtidig som den är icke-ledande, om dessa egenskaper är dom som behövs till brytaren vet jag inte.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Gammal transformatorolja! Förbjudet miljögift :evil:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Rävgift..
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ett annat skäl skulle kunna vara att omgivningen är brandfarlig, typ lättantändliga gaser och dyl. Har man brytarna i olja slipper man gnistor. Gissar jag.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Oljan förhindrar ljusbågar vid bryt/tillslag.

Trefas oljebrytare finns för ganska stora strömmar och spänningar, och är ena jättelika mackapärer. Det är en motor som laddar från- och till-slagsfjädrarna i förväg så att till/frånslag ska gå så snabbt som möjligt.

Det gällde att hålla undan lösa kroppsdelar när man testar dom...
Skriv svar