1N34A eller 1N60?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
sirdizarm

1N34A eller 1N60?

Inlägg av sirdizarm »

Ja ni som inte vet ämnet, eftersom jag inte sagt det än förstår nog inte vad det är alls. Men detta är en diod kristall som används i FM radio motagare, etc.
Jag undrar om det finns någon här som kan förklara hur och var man köper dessa. Samt hur man känner igen de om man tex ska skrota ett gammalt kretskort, som har "radio" eller typ det syftet som dioden används för..
Jag är inte så "high" på Elektronik trots att jag sitter och löder väldigt mycket. Men just detta med hyffsat simpla saker tycker jag ändå är kul..

Och ja detta kanske inte är det lättaste men om jag lyckas med att bygga en radio som klarar av att få in 105,5 och 107,1 i freq blir jag en lycklig man :D

Och detta kanske tack vare dig! Tacksamt om ni också kan säga vad pf i en kondensator är.. Dvs hur man lätt ser att det är en sådan..

Tack!!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Mja, germaniumdioder är sällsynta numera. Jag vet att farnell har ett par olika dock. Jag är ingen fena på radio men jag gissar att du är ute efter en detektordiod och dessa brukar användas i för AM-detektering, och isåfall så kanske det går med en schottky istället?
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Germaniumdioder är det jag söker efter ja, men det andra du skrev vad är det för något? Jag vet i princip inte vad jag ska söka efter, mer än en glas-diod liknande sak.. Men på de flesta kretskort jag har finns det många sådanna.. Men det måste väl finnas någon typ man kan ha istället, men vad är en en Schottky?

Tack för ditt svar!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

De allra flesta dioder är vanliga kiseldioder (om vi inte snackar riktigt gammal elektronik). Schottky dioder hittar du på Elfa tex BAT81 art nr 70-040-13. Hurvida det fungerar i din applikation vet jag inte...
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Okej jag kollade på ELFA och såg att det fanns massa dioder där ja, men ne jag vet inte om det går att använda till det jag söker.. Men det borde väl gå att komma runt dioden? Alltså att man kan ta något annat för att få ut samma sak.. Jag kan som sagt inte elektronik så bra, så jag vet inte om det går att göra detta alls. Men man kan ju fråga iallafall :)

Inhandlade lite andra komponenter idag iallafall.. Men ja om det inte går att komma runt min "diod" eller om det inte finns att få tag på liknande så kan jag nog säga att jag kört fast. Men annars har jag radioapparater som jag tagit isär men frågan är bara om man kan använda någon av de delar den har. För nästan alla nya radioapparater har de inte någon kiseldiod alls. Eller något som ens liknar en.. Så det oroar mig lite.. Men kan det vara så att de byggt in det i ickretsar istället? För allt mer saker kommer ju "förpackat" i mindre delar :P

Tack!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För att göra den typen av radiomottagare som du är ute efter så måste det vara en germaniumdiod. Det fungerar inte med schottky eller andra.

Nu för tiden är det oerhört ovanligt att det sitter germaniumdioder i radiomottagare. Men det går att köpa germaniumdioder fortfarande. Farnell har. Det är inte helt omöjligt att Bhiab också har.

Men: Kristallmottagare (dvs radiomottagare baserade på germaniumdioder) kan bara ta emot långvåg, mellanvåg och kortvåg. Dvs inte på FM-bandet och inte så höga frekvenser som upp emot 100MHz. Men det finns starka utländska sändare på LW, MW och SW som man kan få in utan större problem.

En bra sida som förklarar lite mer och även har ett schema är den här.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Okej. Jo det var lite det jag var rädd för att den inte kunde ta emot de höga freqs, det är ju en FM mottagare jag vill bygga... Ska ha den i en figur jag byggt. Alltså jag har gjort en figur som står på en rund platta och då tänkte jag ha en trimkondensator under så man vrider på hela figuren så ändras kondensatorn.. Ja istället för en vanlig vridhatt. Men vet du om något schema på hur man gör en FM högfreqs radio?

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Har egentligen ingen aning om hur bra denna konstruktion är, men jag sprang på den för en tid sedan: http://braincambre500.freeservers.com/r ... 281%29.htm och kan ju kanske ge lite uppslag.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>JimmyAndersson

Varför kan man inte köra med en schottky? Jag trodde det bara hade med att diodspänningsfallet ska vara så lågt som möjligt för att få bra känslighet.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jo den kollade jag in nu i veckan. Men jag förstår typ inget av det.. Eller jo visst om jag verkligen läser den, men har inte riktigt den orken.. Men annars så gör jag väl så att mitt projekt hamnar på hyllan tills jag vet hur man gör..

Den figuren längs ner på sidan här:http://daniel.rydin.googlepages.com/ras ... epage.html

Är det jag ska ha som vridhatt på trimmkondensatorn om jag nu kan göra en FM Radio....

Tack för att ni söker efter ett svar till mig :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

rehnmaak: Germaniumdioder har en lite annorlunda UI-kurva, så de fungerar bättre just i det här fallet. Det *går* visserligen att bygga radio med andra dioder, men schemat blir lite annorlunda. Man kan alltså inte ersätta en germaniumdiod med en schottky-diod i en sånhär radiomottagare.

Såg förresten att Farnell har dessa: 368003, 368027 och 368039. För en tid sedan behövde jag AA119, men det gick med Farnells 368027.

edit: Mycket fin hund! :)

edit 2: Radion i länken som Zyxel615 tipsade om är egentligen inte så knepig om man bara tar sig tid att läsa igenom allt. :)
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Okej bra då vet jag lite mer såfall. För just det med att sätta rätt komponenter på rätt ställe, och att dom har rätta värden är det jag bekymras över.. Eftersom jag inte vet om jag har dessa komponenter redan.. Jag har ganska många kretskort som väntar på att bli avlödda sina komponenter. Så jag hoppas på att kunna använda mig av någon gammal komponent innan jag beslutar mig på att införskaffa mig nytt.. Eftersom jag inte kan detta ämnet så bra..

Tack för kommentaren!

Annars så är det bara att försöka låta bli att göra denna radion, för det som jag hade tänkt om det går, vilket det kanske inte gör. Är att man har spolen runt kretskortet, dvs om kretskorter är en cdskiva så virar man spolen runt utkanden på skivan.. Detta eftersom jag vill ha "hunden" som vridhatt..

Men ja som sagt, jag vet inte. Men man kan visseligen testa :D

Tjao!
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

> Mja, germaniumdioder är sällsynta numera...

sällsynta, men inte helt utrotade :)

http://www.futurlec.com/DiodesGen.shtml
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Tur att man har ~300 germaniumdioder av olika typer i lager :D
Skriv svar