Rotary encoder - Standardpins?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
blastur

Rotary encoder - Standardpins?

Inlägg av blastur »

Hej

Jag köpte för ett tag sen 4 st rotary encoders på Tradera. Tyvärr fick jag inga datablad och nu har jag tappat bort kontaktinformationen till säljaren (har inte orkat pilla med det förräns nu, några månader efter köpet :P)

Nu undrar jag om det finns någon pinstandard för sånt här? Den ser ut så här: http://b.duskwood.com/rotary.png

Jag har markerat alla 5 pinnar med rött i bilden. Jag är osäker på om de enskilda pinnarna på sidan faktiskt har nån funktion förrutom som fäste?

Som jag ser det behövs väl Phase A, Phase B, VCC och GND? Frågan är bara hur mkt spänning man ska lägga på, och vart :)

Jag tittade lite på ELFA och hittade några liknande prylar, t.ex http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=2028.htm men förstår inte riktigt hur de kopplat. I deras "test circuit" verkar encodern t.ex bara vara kopplat med 2 pins? *shrugs*
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ehm... Vad ska du ha dem till?

På elfas variant har du Vcc på C (common kanske?) Vad du ska ha för värden på matning och resistor måste väl bestämmas utifrån vad du ska ha den till.

Kopplingen som syns på databladet visar bara under vilka förhållanden de har testat encodern, men de har bara ritat ut en kanal till ocilloskopet.
H.O

Inlägg av H.O »

En sådan encoder är rent mekanisk och behöver såleds ingen matningspänning därför har den bara tre anslutningar. Dom två på sidorna är bara för montering.
Den är uppbyggd som två strömbrytare med ena anslutningen gemensam. Koppla mittenbenet (troligen) till Vcc eller GND och de andra två till din uC eller vad det nu är med lämpliga pullup eller pulldown.

/H.O
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> och nu har jag tappat bort kontaktinformationen till säljaren...

Fixat. :-)

Och de är helt "standard".
Du kan använd vilken beskrivning du vill för liknande encoders.
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Ait. Tack för alla svar.

Och Sodjan låter lite bekant :) :waving:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

:waving:

EDIT: Bra att du tog upp detta ämne förresten, jag såg just att
mina encoder-auktioner hade "tagit slut" och jag har missat att
lägga upp nya. Jag har ett par lådor encoders kvar...
Skriv svar