Ladda blyacc i en IP67 kapsling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greger!

Ladda blyacc i en IP67 kapsling

Inlägg av Greger! »

Jag skulle behöva placera en liten kapslad blyacc i en låda med IP67, problemet då är att det står "Do not charge in a gas tight container" på accen,
kan man då använda sig av följande membran för att inte behöva få en lägre IP klass på lådan men ändå kunna ladda batteriet i den?

ELFA Art: 50-159-20

(Den är på 12V 1,3Ah om det skulle spela någon roll i detta sammanhang.)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code
Level Protected against Details
6 dust tight No ingress of dust; complete protection against contact
7 immersion up to 1 m Ingress of water in harmful quantity shall not be possible when the enclosure is immersed in water under defined conditions of pressure and time (up to 1 m of submersion).

Om du kan gå ner till IP66 och använda någon form av nedåtvänt rör + stänkskydd (vattenfälla) så borde det väl gå?, om den ska kunna vändas upp & ner så blir det förstås svårare.
Mao, beror lite grann på vilka krav som ställs.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Det bästa vore om lådan hade samma IP - klass även om man vänder på den, man ska kunna ha lådan tillfälligt nedsänkt i vatten, då fungerar ju inte den lösningen.

Men enligt beskrivningen så kan fukten komma ut från lådan men inte in om man använder membranet, borde inte gasen kunna komma ut då också?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, visst kan man använda gortexmembran, men det är inte så överdrivet säkert.... Blysyrabatterier skall man ventilera....
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är det absolut nödvändigt att använda blyaccar? Det finns ju andra typer med samma data (eller bättre).

/PeterH
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

NiMh är ju både hyggligt billiga och lätt att ha och göra med (även om jag tycker bättre om lithium-jon och eller polymer)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En annan lösning som jag försökte undvika innan..

Inlopp --> Fuktdetektor1 --> En bit avstånd --> Fuktdetektor2 --> Magnetventil --> Inkapslat Batteri

Om fukt1 & fukt2 = Ingen fukt så öppnas magnetventilen. Om fukt upptäcks någonstans så låses ventilen i minst X sekunder för att undvika spill.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det tråkiga är gaser.... Överladdar man eller batteriet börjar bli gammalt eller om man laddar ut hårt så bildas syrgas och vätgas i exakt rätt propotioner för att kunna explodera.... Blysyra batterier (även underhållsfria) skall ventileras för att vara säkra och dessutom stå i en syratålig behållare om man har batterierna där läckage kan skada andra dyra/känliga saker. Ännu en tråkig egenhet hos gaserna är att det dras med lite vattenånga och svavelsyra som kan kondenseras ner till en rätt otrevlig "dagg" om man har lådan tät... denna syrarika dagg brukar göra sitt bästa för att fräta sönder allt i sin väg.... Alla dessa problem löser man om man kan ventilera. Kan man inte ventilera så väljer man en annan batterikemi....
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur är det med Li-ion, Li-poly, NiMH, Alkali genererar dom gaser?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Li-ion, Li-poly skall vara gasfria så vitt jag vet - NiMH vet jag inte riktigt med - men tror att de är tämligen säkra.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Tyvärr har jag redan köpt en blyacc, men vad kan man annars använda om man vill ha 12V med minst 1Ah och kunna ladda det enkelt?

Kom annars på att man kan använda sig av en blindpropp som man helt enkelt skruvar upp när man ska ladda batteriet, och som extra säkerhet kan man även använda membranet, dock verkar inte ELFA ha så många bra blindproppar för det ändamålet.

Någon som kan komma på något annat smidigt som ELFA har, något man bara kan skruva bort när man ska ladda, helst utan verktyg, ungefär som en kabelförskruvning?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

ELFA har kondensatorer på flera Farad, kanske kan vara något?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

NiMH genererar lite väte tror jag, men inga mängder i jämförelse med blysyra, och ingen syra :)

Ett pack på minst 1Ah går att få rätt litet, NiMH är inte överdrivet svåra att ladda heller, har laddat 5-6 pack bara senaste två dagarna på mitt labbagg.
Senast redigerad av Meduza 6 november 2007, 22:36:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Kan man ladda dom i serie, utan att koppla loss dom?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jorå, packen jag har laddat senaste dagarna har varit 12v 3.8Ah-pack med 10 celler i serie...

Sålänge cellerna är likadana och hyfsat balanserade från början så...

Ett färdigbalanserat och ihopmonterat pack från Cheapbatterypacks.com går på $32.50 för ett 2.6Ah-pack :)
Skriv svar