24v DC servo KÖR IGEN

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
tex

24v DC servo KÖR IGEN

Inlägg av tex »

Hej!

Jag har en fundering! jag har nämligen en robot med dc servon
styrningen till denna är inte fungrerande,

så jag undrar:

På dessa servon så har man 2st matar kablar + / - (24v)
sen sitter det en pulsgivare? i ändan på servot (5st kablar anslutna)

Min fundering är om man inte skulle kunna använda lynkmotions
http://www.hobbytronik.se/product_info. ... ucts_id=51

Styrsystem istället, med RIOS programet??

Någon klurig som kanske vet hur man gör???

tack på förhand :wink:
Senast redigerad av tex 11 november 2007, 21:26:18, redigerad totalt 4 gånger.
H.O

Inlägg av H.O »

Det kan du inte - inte direkt i alla fall, det är inte samma typ av "servo".
Lynxmotion prylarna används för att styra RC-servon och dom funkar inte alls lika dant som dina servo-motorer.

Vad du behöver är "riktiga" servo-drivers typ Rutex eller Gecko om du vill köpa färdigt. UHU om du vill köpa i kit-form, sen finns det väl ett och annat open source projekt om du vill bygga själv.

Kan vi inte få se bild på den roboten, snälla!?

/H.O
tex

Bild

Inlägg av tex »

jo visst vill jag visa bilder, men vet ej hur man lägger ut dom????
tex

Inlägg av tex »

Som sagt det är intressant att höra av er som har lite "rutin"
tacksam för mer info om möjligt i denna fråga.

vilket styrprogram tex.??
H.O

Inlägg av H.O »

Ang bilderna:
Först lägger du upp dom på en server. Har du egen domän/hemsida kan du lägga dom där annars finns det flera tjänster på nätet där man kan lägga dom gratis, själv lägger jag mina på http://photobucket.com När väl bilden finns på en server nån stans så länkar du in den i ditt inlägg med hjälp av IMG tagen, typ så här:

Kod: Markera allt

[IMG]http://i158.photobucket.com/albums/t110/henrols/2-Byggbild_2_resize.jpg[/IMG]
Lite knöligt i början men när man väl fattar hur det funkar så går det smidigt. Glöm inte att det finns en gammal regel här som säger att bilden inte får överstiga 700 pixlar i bredd.....

Tillbaka till din robot. Jag tror att EMC2 har en inverse kinematics modul men hur man konfigurera den eller använder den har jag inte en susning om. Mach3 kan jag betydligt mer om men det har ingen inverse kinematics vilket gör det mindre lämpligt till robotarmar o dylikt. Det går självklart att "köra" roboten med Mach3 (om du byter till Step/Dir drivstgeg) men du kommer inte kunna köra koordinerade rörelser (köra efter en rak linje, typ) på ett enkelt sätt.

Jag har ingen koll på hur Lynxmotion-programmet "sparar" sina program. Det vore kanske möjligt att skapa någon form av konverteringsprogram mellan det och "standard" G-kod (som Mach3 använder) med typ Excel - en tanke bara.

Annars är nog, som sagt, EMC2 något att titta närmare på.

/H.O
tex

Inlägg av tex »

Undrar vilka funktioner dom 5st sladdarna har i bak på servona?
nån borde ju vara till för att ta emot pulsen?? styrningen av servot alltså
blir lite fundersam över att det ska behöva vara som sagt 5st???

har sökt på nätet utan resultat
finns det tips på någon bra sida som kan förklara eller
ännu bättre om någon här kan??
H.O

Inlägg av H.O »

Som sagt, dom funkar inte alls som RC-servon.

Ett RC servo har sin drivelektronik inbyggd. Dom skall ha ca 5-7V i matningspänning och tar sedan ett positionskommando i form av en pulsbreddsmodulerad signal. När bredden på pulsen är ca 1mS så ställer sig rotorn i ena ändläget och när den är ca2mS så blir det det andra ändläget. Elektroniken inuti RC-servot ser till att så sker. Men det verkar du med på redan.

Dom servo-motorerna du har behöver extern drivelektronik. Det som sitter bak på motorn är en enkoder (troligtvis, men inte nödvändigtvis) som är mekaniskt kopplad till motoraxeln och förser drivelektroniken med information om motoraxelns läge. (I RC-servot sköts positionsåterföringen av en liten potentiometer).

2 sladdar är matningspänning till encodern och dom andra tre är A- B- och I-signal. A- & B-signalerna ger ett antal pulser per varv som sedan drivelektroniken "räknar" för att hålla reda på axelns position och hastighet. I-signalen ger EN puls per varv och används vanligtvis för när man referenskör (nollställer) mekaniken som motorn driver.

Encoder på Wikipedia.

Dom för hobbybruk vanligaste servo-drivstegen använder steg- och riktning som "styrkommando". Vilket inte är vad som "kommer ut" ur Lynxmotion-kortet. Däremot är det vad somm kommer ut ur både Mach3 och EMC2. EMC2 har stöd för andra typer också men inte "RC-servo-signaler" EDIT: (vilket du ju ändå inte behöver).

För varje steg-puls som kommer in till drivsteget så flyttar sig motoraxeln en liten del av ett varv. Hur mycket detta är beror på upplösningen på encodern. Så för att snurra motoraxeln ett varv matar man in, till exempel, 2000 pulser. Nivån på riktnings-ingången bestämmer om axeln snurrar med- eller moturs.

EDIT2: Jag har aldrig sett något drivsteg som du skulle kunna sätta mellan Lynxmotion-kortet och dina motorer - jag är tveksam till om det finns men kanske...

/H.O
tex

Inlägg av tex »

tack en än gång för ett utmärkt svar!

phuu. lite frustrerad är man ju av att ha en mekaniskt utmärkt robot
men inte få till någon vettig "styrning"......
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det ska nog gå att fixa. Fixa bilder och mer data, vi är alltid nyfikna på sånt här!

Här är min robotarm:
Bild
Den är pneumatisk (tryckluftsdriven) så där blir det problem att styra!
Alla ventiler och sensorer finns dock med men det lär bli ett jäkla meck att få den att göra något vettigt...
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Hejsan hojsan! Precis en sådan där robotarm fanns vid yrkesskolan jag gick i då jag var ung och grön. Den är trots allt hyfsat stark "in action". Men precis som du säger så blir det ju problem att få den att göra något vettigt. Det är ju fulla utslag som gäller om man säger så.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror inte att själva drivningen av dina motorer blir något problem (förutom att det kostar....) Det kluriga blir programvara att styra den med om man vill göra nått vettigt.

Här är en principskiss på ett typiskt DC-servo. Naturligvis behöver du en för varje axel.

Bild
(Inte alla drivsteg använder Ch I från encodern)

Styrsystemet (oftast PC'n) genererar steg och riktningsignaler och drivsteget ser till att motorn flyttar sig till den önskade positionen. Datorn har alltså ingen direkt kontroll på att motorn verkligen är där den ska vara utan litar på att drivsteget "gör sitt jobb". Ju större skillnad mellan begärd och verklig position desto mer "kräm" får motorn för att komma ikapp. Om felet mellan begärd och verklig position blir för stort så stoppar drivsteget och larmar.

För att detta skall fungera med de vanligaste servo drivstegen så måste enkodern på motorn vara en "vanlig" inkremental enkoder - vilket allt pekar på att det är.

Nu skriver vi inte mer förrän vi fått se minst en bild... ;-)

/H.O
tex

Inlägg av tex »

Bild

Här kommer en bild!!
tex

Inlägg av tex »

Bild

En bild till
tex

Inlägg av tex »

Bild

Så här ser servot ut i bakändan
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

fin grej!
Den ser ut att vara ganska liten.
Min arm kommer från en automationsutbilödning, den här är säkert från nåt liknande ställe av storleken att döma.

Du skrev att styrningen är trasig, borde det inte gå att laga den eller i alla fall fundera ut hur den fungerade? Effektstegen kanske är hela.
Skriv svar