Weller, JBC eller Hakko; spetsegenskaper.

xarragon
Kontakt:

Weller, JBC eller Hakko; spetsegenskaper.

Inlägg av xarragon »

Hejsan, jag ska nu uppgradera min lödutrustning från Elfas Solomon-station till något lite bättre. Har kollat på utrustning från Weller (WSD-81), Hakko (FX-951) och JBCs integrerade station. Den kommer användas för prototypbyggen med ytmonterade kretsar, och skall köps ny.

Fördelen med Wellern är ju framför allt att deras spetsar är billiga och de går att köpa i den lokala ICA-butiken om man så vill. Dyra på Elfa, men kan ju köpas billigare hos andra leverantörer. Det som gör mig tveksam är kvaliteén på spetsarna. Vi har ett anta Weller WS-51 på skolan, och spetsarna på dessa är väldigt ojämnt uppvärmda. Det finns ett antal "hot spots" på spetsarna där värmeöverföringen är utmärkt, och andra ytor är helt "döda".

Detta kan bero på att skolans utrustning är sliten (ser folk sitta och hantera verktygen som om det vore stämjärn). Min budgetstation har t.ex inte dessa problem när spetsen är korrekt förtennad. Det jag undrar över är om de lite proffsigare märkena har spetsar som inte har dessa egenskaper? I så fall kan det vara värt att satsa på en dylik.

Hakkos lödstationer verkar vara rätt uppskattade, och kostar ungefär som en motsvarande Weller.
http://www.hakko.com/english/products/hakko_fx951.html
Jag kollade med den svenska leverantören, och en spets kostar 150 kronor, vilket kändes riktigt överkomligt. Nackdelen är ju att det bara finns EN leverantör. Det är då kompletta lödelement med värmepaket, sensor och spets i ett, som JBC, men till Weller-priser. Den har även automatisk avstängning, och i priset ingår separat ställ och liknande, vilket kostar extra med andra märken.

JBC verkar ju annars vara det självklara valet för många. Dyra, men gott om leverantörer och verkar hålla väldigt hög kvalitet vilket bekräftas i en del tester jag sett. Sjukt bra värmekontroll som slår både Metcal och Hakko. Spetsarna är dock fårhållandevis dyra, men "håller en evighet".

Så det jag undrar är om någon har mer fakta om egenskapen med spetsarna som jag nämnde, och hur denna ter sig på utrustning från JBC, ej misshandlade Wellerstationer samt Hakko-stationer. Tack på förhand.

Tillägg: Jag kom på en sak till. Det lutar åt en JBC-station. Jag undrade bara om man skulle satsa på 2210 eller 2245-verktyget? Funkar 2245:an till lika små saker som 2210:an?
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Jag tänkte också påpeka att Wellers digitala station WSD-81 finns på Farnell.se för 1800 kronor plus moms, jämfört med 3200 kronor plus moms på Elfa.

Länk till Farnell.

Länk till Elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 009124.htm

Någon som handlat från Farnell förresten? Har bara handskats med Elfa, Lawicel och Conrad hittils. Är det samma produkt vi talar om tro? Produktkoden WSD-81 motsvarar hela kitet enligt broschyren från Weller, och det är ju det som säljs på Farnellsidan så...
Nc
Kontakt:

Inlägg av Nc »

måste kidnappa tråden lite..

Vem säljer Hakko i sverige ? har en hakko 926 från 90 talets början som jag är riktigt nöjd med.

Då dessa köptes in så var det ELFA som var leverantör men har inte sett att dom sålt hakko på väldigt länge.
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

När jag kollade priser på Hakko så gick jag till deras officiella leverantör, vilken enligt deras hemsida skall vara följande firma.

KRETS-TEKNIK AB
http://www.kretsteknik.se/
CEMENTVAGEN 18 13650 HANINGE, SWEDEN
TEL: +46-8-50026160 FAX: +46-8-50026860
Email: svenska@kretsteknik.se
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

xarragon skrev: Någon som handlat från Farnell förresten? Har bara handskats med Elfa, Lawicel och Conrad hittils.
Ja vi handlade en hel del från dom på ett tidigare jobb, dom gjorde ett mycket seriöst intryck på mej då i alla fall.

En väldigt lustig sak är ju dock att vissa grejer har dom halva priset på jämfört med elfa, och på vissa saker är det precis tvärt om..
Lars H
EF Sponsor

Inlägg av Lars H »

www.venso.se finns en hel del lödgrejer, mycket Weller t. ex.

MVH Lars H
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Någon som handlat från Farnell förresten?

Ja, men de vill ha kopia på registreringspappren från PRV (eller vem som
nu har hand om företagsregistreringarna i dag). Sedan är det bara att
beställa. Beställ före 17:00 ena dagen och prylarna kommer på förmiddagen
dagen efter med budbil direkt hem till ytterdörren.
Fakturan kommer med brev ett par dagar senare.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

felpost
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag har använt bl a Weller, JBC och Metcal på jobbet och av dessa stationer är JBC fullkomligt överlägsen. Spetsarna håller nästan hur länge som helst. "Micro hot tweezer"-delen är också mycket bra. Jag har inte använt 2245-verktyget alls, men 2210 räcker till alla lödningar som jag har gjort.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

xarragon, jag har bara kört med 2245-pennan, och det finns riktigt fina spetsar till den för smd-lödning, tex 2245-029, så storleksmässigt tror jag den går lika bra som 2210 för att löda småsaker.

2245:ans har ju högre effekt så den fixar lite större lödningar fint också. Kollar du JBC:s utbud på spetsar så ser du att det är bra mycket större för 2245.
NEW RANGE OF CARTRIDGES

Tilläggas bör att jag är en riktig hobbyist, så ta inte mina åsikter som helig sanning :D
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

korp: Ja, precis det som jag tänkte på med. Fler spetsar och så vidare. Och lite mer effekt. Fast 2210 verkar ju ha rätt bra kräm, kolla videoclipet de har på sin sida: http://www.jbctools.com/KB/videosKB/2210penny.wmv

Vi får se vad det blir. Antagligen JBC-stationen med integrerat ställ plus en 2210 eller 2245-penna. Ska se hur mycket cash jag kan investera med. Primärt köper jag ju dock en ny station för att kunna löda just minisaker, så rent tekniskt är väl 2210 mest korrekt för mina syften.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Bestämt dig för att köpa splirrans ny? Ebay har en del JBC-grejor av och till. Köpte min AD2700 helt ny där, fast privatköp, för runt 3500 ink frakt från Tyskland, inkl 2245 och några spetsar. Det närmaste jag kom i Sverige var en demad AD2200 för över 6000kr...

Har en bekant som är certifierad för att reparera medicinsk utrustning. De har ett gäng AD2200 på jobbet och har bara gott att säga om dem.

En AD2200 på ebay
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Ja, jo, jag har en enskild firma som jag gör en del reparations- och prototypbyggen på, och det är till den jag ska köpa in utrustningen. Jag tvivlar lite på vad skatteverket har att säga om att köpa inventarier på Ebay.

Jag hade tänkt mig snålvarianten, AD2950, med integrerat ställ och en 2210/2245-penna, kostar 4800:- ex. moms på Matronic har jag för mig.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad skulle skatteverket ha att invända om du handlade på ebay ? Sedan räknas inköp av prylar till ett värde mindre än 5000:- som korttidsinventarier och dras av direkt.
Skriv svar