Jag söker en komponent som jag vill ska verka som ett relä kan man väl säga. =)
För just det jag håller på med nu så är tanken att jag ska kunna ha en snabb switch som kopplar in/ut en vanlig PS/2- mus till en PC. Eftersom signaler går åt båda hållen i PS/2 så räcker det inte med en enkel optokopplare/transistor efter vad jag förståt. Antar att "IC-relän" inte är att föredra då jag gärna undviker mekaniska delar. Jag tänkte att det kanske finns någon sorts "bi-directional" optokopplare, därav trådens titel. Problemet är att jag inte vet vad det är jag letar efter.
Någon som kan rekomendera någon komponent för detta ändamål? Galvanisk åtskiljning är inget måste.
Tack för er tid!
/Totte
Optokopplare(?) för två-vägs-kommunikation
Det finns ingen sån optokopplare!
Om du ska styra 2 datorer bredvid varandra med samma mus och de sitter ihop med nätverk finns det program till det ("Synergy").
Man styr väl datalinjen med en open-collector och läser med en transistor + ett par motstånd.
Men om du vill ha det så att du kan växla mus är det väl bara att ta en analog multiplexor, t.ex. 4052, då kan du växla mellan 4 st.
Om du ska styra 2 datorer bredvid varandra med samma mus och de sitter ihop med nätverk finns det program till det ("Synergy").
Man styr väl datalinjen med en open-collector och läser med en transistor + ett par motstånd.
Men om du vill ha det så att du kan växla mus är det väl bara att ta en analog multiplexor, t.ex. 4052, då kan du växla mellan 4 st.
Hittade en HC4066 på ELFA.
http://www.elfa.se/pdf/73/735/07355324.pdf
Har inte fått tid att läsa igenom databladet helt så jag provar den lata (och ibland snabbare) vägen: fråga de som kan!
Dessa kan matas med 5V vilket är bra för det är i samband med PIC-experimenterande som jag ska använda den. Hur är det med enable ingångarna? Kan dessa anslutas direkt till PICen eller krävs extern strömbegränsning?
Verkar vara precis vad jag sökte i alla fall. Tackar så hjärtligt för hjälpen!
/Tottish
http://www.elfa.se/pdf/73/735/07355324.pdf
Har inte fått tid att läsa igenom databladet helt så jag provar den lata (och ibland snabbare) vägen: fråga de som kan!
Dessa kan matas med 5V vilket är bra för det är i samband med PIC-experimenterande som jag ska använda den. Hur är det med enable ingångarna? Kan dessa anslutas direkt till PICen eller krävs extern strömbegränsning?
Verkar vara precis vad jag sökte i alla fall. Tackar så hjärtligt för hjälpen!
/Tottish