Hårdlöda med Hetluftspistol/Lödpenna?

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Hårdlöda med Hetluftspistol/Lödpenna?

Inlägg av mri »

Har nån erfarenhet av de här små butanbrännarna, t.ex. från clasohlsson?

http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... d=22628203
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... d=20952227

Går de att hårdlöda med silver (eller eventuellt mässing) med dem? Brännarna har en temp på 1300 C och silvret en smälttemp under 1000 C så det borde ju fungera. Hade tänkt fästa lite detaljer i 1mm stålplåt vid lådbyggen. Det handlar om lite större plåtbitar alltså. Räcker brännarna till för att smälta silvret eller kommer plåten att sluka all värme?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tror det blir svårt.
Jag använder antingen ren acetylen eller propan/syre vid hårdlödning.
Ett annat problem är att plåten antagligen slår sig otrevligt mycket.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett ytterst gränsfall. Om du skall använda silverlod så är det nog nästan omöjligt, kan tom vara lite svårt att få upp i temp med vanlig acetylken/syrgas i vissa fall då det har en bra högre smälttemp än vanligt kopparfosfor lod. Går gör det förstås men man får hålla en ordentlig koll på tempen så inte fel saker smälter. Med enbart butan/propan som dessa behållare med stor sannolikhet innehåller (kan ej hitta dom då länkarna inte fungerar och inte heller sök just nu) så blir det som sagt svårt då mycket värme försvinner och det måste till en väldigt värme för att få upp det hela i runt 1000 grader. Med mässingslod kan det ev gå men har dock inga direkta erfarenheter av det.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vet ej vilka du länkade till, men de i 100-200:- klassen funkar inte!

För liten effekt eller vad man ska kalla det.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Clasohlson produktkoderna var 30-7643 och 30-7115.

Hmm... okay, så det här är kanske inget att satsa på. Jag har nog tillgång till acetylen+syre men tanken var att kunna göra det här hemma. Om det dessutom blir så att plåten slår sig får jag nog glömma det här. Tack för infon.

De här lådgrejerna skall till en reflow "ugn" och jag måste fästa saker med lod eller annat som inte smälter vid 200-250 C. Lite misslyckat om saker ramlar av under produktion. :D Punktsvetsa vore kanske bäst för att fästa "öron" och dyligt i plåtlådor, men nån punktsvets har jag inte lika enkelt tillgång till.
peter555

Inlägg av peter555 »

Punktsvetsning är säkert det bästa, sitter som tusan, och påverkar plåten minimalt. Jag skulle gärna ha en själv men de är ju så tunga.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej dom där räcker inte överhuvudtaget för smälta silverlod och värma upp en stor plåt, tyvärr.

Det skulle annars inte ev gå att nita med stålnit tex?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag har kört med en sån här:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135645

med både silverlod och kopparfosforlod. Men är det större detaljer, med tjockare gods så går det rätt dåligt. Då får man köra med syretillförsel på butan eller acetylen alternativt större gasolbrännare.

Silverlod smälter redan vid 600 grader har jag för mig och kopparfosforn ligger nånstans nära det.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Kan du ge en uppskatting hur stora och tjocka plåtbitar det ännu fungerar hyfsat med den där brännaren, utan syretillförsel alltså. För mig är det max 1mm plåt det handlar om.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Allt hänger på storleken i så fall.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Henry skrev:Ett ytterst gränsfall. Om du skall använda silverlod så är det nog nästan omöjligt, kan tom vara lite svårt att få upp i temp med vanlig acetylken/syrgas i vissa fall då det har en bra högre smälttemp än vanligt kopparfosfor lod. Går gör det förstås men man får hålla en ordentlig koll på tempen så inte fel saker smälter. Med enbart butan/propan som dessa behållare med stor sannolikhet innehåller (kan ej hitta dom då länkarna inte fungerar och inte heller sök just nu) så blir det som sagt svårt då mycket värme försvinner och det måste till en väldigt värme för att få upp det hela i runt 1000 grader. Med mässingslod kan det ev gå men har dock inga direkta erfarenheter av det.
Nu hänger jag inte med. Silverlod smälter(beroende på innehåll) vid 600-800 grader, och lågtemperaturen i en gassvets brukar ligga på ~2700 grader(ibland upp till 3100).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är ingen acetylen/syrgas svets det pratas om utan en vanlig butan/propan brännare som håller 1300 grader i lågan. En acetylen/syrgas svets har en mycket högre temp på ett litet område än vad man kan få med butan/propan blandning och en liten brännare vilket ökar tempen kraftigt på ett större område mycket snabbt som det kräver större effekter av butan/propan blandningar för att kunna.

Sedan måste förstås även materialet som man skall hårdlöda vara uppe i smält temperaturen för lodet och det är där som problemet är då det kan krävas en hel del effekt beroende på storleken och tjockleken på det som skall värmas. Sätter du lodtråden mot lågan så smälter den förstås men det har du ingen nytta av om plåten som skall hårdlödas bara är säg 300 grader varm.
Skriv svar