mikrofonproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

mikrofonproblem

Inlägg av Oblivion »

Hej

Modifierade en gammal comradiomikrofon för att kunna användas med ett vanligt ljudkort och stötte på ett litet problem.

mikrofonen är kopplad som följande

Bild

Det sitter en push-to-talk knapp på mikrofonen, håller man in denna och ansluter micen till datorn så fungerar den direkt man ansluter kontakten.

Men ansluter man kontakten till datorn och sedan trycker på push-to-talk så tar det några sec innan mikrofinen börjar fungera.

Är ca 1m spiralsladd till mikrofonen, push-to-talk knappen är dubbelbrytande dvs den bryter både jord och signal.

Har provad att bara bryta signalen men det hjälper inte.

knappen har ingen fördröjning i sig utan den bryter och ansluter såfort man trycker in den

500 Ohms impedans på mikrofonen, mono såklart.

Varför blir det på det här sättet? och hur kan man lösa det?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ljudkort har fantommatning för kondensatormickar och funkar därför inte så bra med dynamiska mickar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

nej det har nog ingenting att göra med det.

Om du nu läser vad jag skrev så fungerar den perfekt direkt om jag håller inne knappen när jag trycker in phonoanslutningen i datorn...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nåja löste problemet själv

Det var nog kabelns kapacitiva natur som orsakade problemen skulle jag gissa på.

Löste problemet med ett 1k motstånd paralellkopplat precis före push-to-talk knappen, så nu reagerar mikrofonen direkt.

Bild

Kan ju vara nyttig information om någon någonsin har liknande problem med förlängningskabel till mic eller så...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Den lösningen är nog bra, men det är kanske ändå phantommatningen som trasslar till det. Utan mic ansluten så ligger det spänning på ingången som då kortsluts av mikrofonen, på ingången till förstärkaren får man då ett spänningssteg i storleksordning 5 V som får förstärkarsteget att gå i 100% bottning till dess att ingångskondensatorn är omladdad/urladdad.

Prova att mäta spänning på ingången

Protte
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jo jag tvivlar inte på att det säkert är så, men den reagerade ju inte på när jag anslöt mikrofonen direkt.

Jag fick allså en fördröjning på runt 3sek med knappen ute och i princip ingen alls med den intryckt.

Man tycker ju att ingångssteget borde belastas lika mycket oavsett hur man ansluter mikrofonen

Den här lösningen fungerar ju iaf utan någon märkbar fördröjning
Skriv svar