3-fasmotor på 1-fas?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31559
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
3-fasmotor på 1-fas?
Om man tar en vanlig 3-fasmotor som kan sitta t.ex på en gammal pelarborrmaskin, kan man använda en motorkondensator för att driva den på 1 fas? Om det går, blir den mycket svagare?
Hej,
Funkar det verkligen?
Det finns nått som kallas Static Phase Converter. Men dom ska ju ha två FASER in om jag fattar rätt, inte en fas och nolla som vi har i vägguttaget. Här är två länkar:
http://home.att.net/~waterfront-woods/A ... verter.htm
http://www.phase-a-matic.com/StaticApplicationNotes.htm
Phaso-a-matic visar i sina inkopplingscheman 220V single phase men det måste i själva verket vara två faser i deras (USA's) 110V system. Eller?
Jag är osäker....och nyfiken.
Ett annat (bättre men dyrare) alternativ är ju att köra den på en frekvensomformare.
/H.O
Funkar det verkligen?
Det finns nått som kallas Static Phase Converter. Men dom ska ju ha två FASER in om jag fattar rätt, inte en fas och nolla som vi har i vägguttaget. Här är två länkar:
http://home.att.net/~waterfront-woods/A ... verter.htm
http://www.phase-a-matic.com/StaticApplicationNotes.htm
Phaso-a-matic visar i sina inkopplingscheman 220V single phase men det måste i själva verket vara två faser i deras (USA's) 110V system. Eller?
Jag är osäker....och nyfiken.
Ett annat (bättre men dyrare) alternativ är ju att köra den på en frekvensomformare.
/H.O
Kom på att jag ju har kört en vanlig 3-fas 230/400V 0.75KW motor en gång på så sätt med en enda konding och det fungerade, men hur optimlt det var vet jag däremot ej. Den hade garanterat varit starkare vid ren 3-fas men det var bra drag i den ändå, tror dock att denna konding mer agerade startkonding så att den startade på ett och samma håll men hjälpte säkert till något vid drift med. Startmomentet gissar jag på nog var lite svagare men det berodde säkert till stor del på kondingen jag använde som inte var mer än tror det var 6uf eller så, skulle nog varit mer på 100uF. Jag märkte detta då den inte startade med ett lika kraftigt ryck som med motorer drivna med ren 3-fas gör. Jag kunde dock inte överhuvudtaget hålla emot axeln vid start.
H.O: omvandlare finns det både enkla och mer avancerade. Det finns typer som omvandlar 230V 1-fas till 3-fas mha elektronik och dessa kan man inte för sällan även styra hastigheten på motorn med genom att ändra frekvensen. Dessa likriktar helt enkelt 230V och med elektonik sedan gör om detta till 3-fas.
H.O: omvandlare finns det både enkla och mer avancerade. Det finns typer som omvandlar 230V 1-fas till 3-fas mha elektronik och dessa kan man inte för sällan även styra hastigheten på motorn med genom att ändra frekvensen. Dessa likriktar helt enkelt 230V och med elektonik sedan gör om detta till 3-fas.
- prototypen
- Inlägg: 11106
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Det är så simpelt att små omriktare finns inte i trefas 400V in, bara enfas. De ger då 230V trefas dvs man måste koppla motorn i D koppling.
Man kan driva trefasmotorer på enfas med driftkondensator och kondensatorn ska vara lagom stor.
Trefasnätet har 120 grader mellan faserna men med en kondensator kommer man bara till 90 grader så där tappar man både startmoment och lite effekt.
USA har troligen 2x110 v dvs transformator med mittuttag till belysning. Ska man dessutom ha trefas så får man dra in trefas separat (så är det i Japan iaf).
Protte
Man kan driva trefasmotorer på enfas med driftkondensator och kondensatorn ska vara lagom stor.
Trefasnätet har 120 grader mellan faserna men med en kondensator kommer man bara till 90 grader så där tappar man både startmoment och lite effekt.
USA har troligen 2x110 v dvs transformator med mittuttag till belysning. Ska man dessutom ha trefas så får man dra in trefas separat (så är det i Japan iaf).
Protte
Henry,
Jo, jag känner till några olika typer av omformare. Tanken bakom mitt förslag till MM var just en sådan omformare som tar en-fas in och ger tre-fas ut.
Så man "skapar" sin andra fas med hjälp av kondingen - det är jag med på. Men den tredje fasen (på motorn) då? Ansluter man inte den alls eller hur gör man? Nån som kan ordna ett "schema" på hur det ser ut? Fas och nolla in, tre lindningar i motorn konding(ar) var...
Som sagt, har inget behov av det själv (just nu), jag kör tre-fas till min omriktare men jag är nyfiken på hur man kan göra.
/H.O
Jo, jag känner till några olika typer av omformare. Tanken bakom mitt förslag till MM var just en sådan omformare som tar en-fas in och ger tre-fas ut.
Så man "skapar" sin andra fas med hjälp av kondingen - det är jag med på. Men den tredje fasen (på motorn) då? Ansluter man inte den alls eller hur gör man? Nån som kan ordna ett "schema" på hur det ser ut? Fas och nolla in, tre lindningar i motorn konding(ar) var...
Som sagt, har inget behov av det själv (just nu), jag kör tre-fas till min omriktare men jag är nyfiken på hur man kan göra.
/H.O
Tänkte scanna in detta, men vet inte om jag får de..Så..:
Trefasmotorer för enfasdrift:
Vid låga motoreffekter är det möjligt att använda trefasmotorer kopplade till enfasdrift. en kondensator koplas då in på lindningarna. på så sätt skapas det roterande magnetflöde som krävs. Nedan visas inkpplongen av matning och kondensator samt hur man ändrar rotationsriktningen. Normalt används vid enfasdrift motorer som är speciellt lindade för ändamålet.
Kondensatorns storlek bör vara cirka 75 mikrofarad per kW motoreffekt. För att veta exakt storlek på kondensatorn måste motorn provköras uinder fullbelastning medan strömmen i de tre lindningarna kontrollmäts. strömmens storlek får inte variera med mer än cirka 5%, annars kan lindningarna ta skada.
inkoppling :
kortslut enligt D-koppling..
fasen in på U1 kondensator mellan U1 och V1.. nollan på W1..
Byta håll, kondensatorn mellan V1 och W1..
Vet inte om de hjälpte..Men de va alltid nått..
Kanske kan leta upp mer info om du behöver.
Trefasmotorer för enfasdrift:
Vid låga motoreffekter är det möjligt att använda trefasmotorer kopplade till enfasdrift. en kondensator koplas då in på lindningarna. på så sätt skapas det roterande magnetflöde som krävs. Nedan visas inkpplongen av matning och kondensator samt hur man ändrar rotationsriktningen. Normalt används vid enfasdrift motorer som är speciellt lindade för ändamålet.
Kondensatorns storlek bör vara cirka 75 mikrofarad per kW motoreffekt. För att veta exakt storlek på kondensatorn måste motorn provköras uinder fullbelastning medan strömmen i de tre lindningarna kontrollmäts. strömmens storlek får inte variera med mer än cirka 5%, annars kan lindningarna ta skada.
inkoppling :
kortslut enligt D-koppling..
fasen in på U1 kondensator mellan U1 och V1.. nollan på W1..
Byta håll, kondensatorn mellan V1 och W1..
Vet inte om de hjälpte..Men de va alltid nått..

Kanske kan leta upp mer info om du behöver.