Lins till laser och skyddsglasögon...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Lins till laser och skyddsglasögon...

Inlägg av PeterH »

Hej klubb-kamrater!
Jag har nu fått hem min 50mW gröna laser men känner att jag vill ha något högre säkerhet :? Jag vet att detta har diskuterats tidigare men sökmotorn vill inte leka med mig :x

Det jag tänker göra med min laser är att markera sågsnittet på trädstockar innan klyvning i cirkelsåg samt på plankor för att markera snittet vid justering av kanterna. Det jag söker är alltså en fast lins som gör ett rakt streck på stock/planka. Lasern kommer monteras i taket ovanför sågbänken och därav min andra fråga...

Andra frågan gäller IR-filter, jag har förstått att många "no-name" lasrar inte har så bra IR-filter monterat så det är extra stor risk för förstörd syn. Jag söker därför något filter glas som släpper igenom det gröna synliga ljuset men blockerar IR-ljuset. Räcker ett filter från en vanlig web-kamera?

Tredje frågan; Är det någon som hittat en bra men ändå billig leverantör av skyddsglasögon, gärna så utformade att glasögon kan bäras innanför...

Tacksam för all hjälp jag kan få..

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Längst ner på sidan:
http://www.roithner-laser.com/Optics-LD.htm

Är det en billig kina-laserpekare så får du tänka på att dom inte har kylning för dioden nog för att vara på mer än någon minut åt gången och inte klarar att vara konstant på...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack Meduza! Har du handlat där någongång, är dom bra att ha och göra med? Har du någon aning om vilka priser såna här linser brukar ligga på?

En tanke kan ju vara att fixa en aluminium-hållare som klämmer åt kring laserpekaren för att öka kylmassan (höljet är i ganska tjock aluminium), frågan är om det räcker... Men i vilket fall har jag nog tänkt mig att lasern startas med en fotpedal och går ungefär 5-15 sekunder så att man hinner rikta, sen kan den vara avslagen. Men det kan ju bli så att den startas flera gånger efter varann, men gissningsvis med minst 10-20 sekunder i mellan :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

"Billigt" och "Säkerhets-specat" brukar tyvärr inte gå så bra ihop... De laserglasögon jag har sett ligger på minst en tusing plum moms. eBay kan nog vara din vän här.

Nu är ju 50 mW inte sådär supermycket,[1] i alla fall inte m.a.p. vad glasögonen skall tåla,[2] så eventuellt kan du klara dig med fullösningar, även om det inte är något jag skulle rekommendera. Jag kan mäta upp filtermaterial åt dig om du är intresserad, men inte med större optisk täthet än ca 4, i alla fall inte om det skall vara någon vidare noggrannhet på det.

Förresten, varför så mycket som 50 mW? Jag skulle misstänka att redan det som en vanlig glasskiva reflekterar (ca 5%) ger en tydlig linje på arbetsstycket. Eller rör det sig om stora saker?

Beträffande lins skulle jag dels kunna tänka mig en cylinderlins från någon optikfirma (Edmund Scientific?), dels en sådan där grunka som säljs till laserpekare för att föra diverse olika mönster.

IR kan vara besvärlig att avgöra utan vettiga mätinstrument, men du skulle kunna använda ett rött filter och en videokamera i "night-mode" el. likn. Det blir visserligen svårt att uppskatta effekten på det ljus som kommer igenom filtret, men lyser det som sjutton i kameran trots att du inte ser något grönt ljus med ögonen kan det nog vara dags att dra, eh, öronen åt sig.

[1] Eller jo, om du skjuter dig i ögonen är det det, och jag skulle tro att det är en Bra Idé att se upp med blanka och reflekterande material.
[2] Pulsade lasrar är en annan femma; där börjar andra egenskaper hos filtermaterialen bli intressanta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

50mW är sedan effekten på den synliga delen och den är i princip lika farlig som det ev osynliga IR-ljuset (egentligen är ju IR farligare då man inte ser det) så man får tänka på att skydda sig även för det synliga för det kan utan större problem göra ett brännmärke på näthinnan och även lätt diffusa reflexioner skulle kunna skada synen. Så det är alltså inte enbart IR man skall tänka på med dessa effekter utan även det synliga spektra.

Jag undrar också varför du skall ha så hög effekt? 5mW tycker jag borde kunna räckt även med lite större bitar. Sedan finns det typer av linje optik som sveper strålen med en lite motor och speglar istället för med ren optik där linjen blir svagare desto längre ut i kanterna man kommer, fast med 50mW så hade det nog varit skit vilket. :)

Om det är problem med kylningen och du vill ha långs livslängd och max uteffekt en längre tid så kan kanske ett litet peltierelement vara något. Lite jobb kanske att skruva och ha sig för att komma åt laserdioden i sig men kan kanske vara nödvändigt om det blir för varmt. Tror dock att det kan gå ändå.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Ett annat väldigt lätt sätt att få en rak linje är att ta en bit akryl fyrkantsstav eller trekantig och snurra den. Eller rent av en liten spegel. Testade just med en bit i borrmaskinen, funkade bra trots att den inte snurrade så fort.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tur att det finns folk med kunskaper i forumet :D Så här är det; det gäller alltså en cirkelsåg som klarar av att såga stockar på upp till 600mm i diameter och längder upp till 7000mm (7 meter). Sågen är dessutom placerad utomhus med ett tak över som skyddar mot regn men inte solljus! För att överhuvudtaget se något behöver man gå upp i effekt (enligt firmor som jobbar med laser men har alldeles för dyra lösningar för en liten "bond-såg") :? Anledningen till att jag vill fixa detta är att svärfar som har sågen har skadat ögonen för en tid sedan (bristning i ögat med misslyckad operation som "extra bonus"), han har nu svårt att se var klingan är så det är svårt att avgöra var snittet hamnar... När man riktar stocken/brädan står han längst bak och flyttar tills snittet hamnar rätt, och det är alltså lite svårt när stocken är 4+ meter.

hbc: du som har utrustning för att mäta, du har inte tillgång till filtermaterial också? Du kanske skulle kunna hjälpa mig att mäta upp laser och filter när den börjar bli färdig... Problemet på E-bay kan ju vara att man faktiskt inte vet vad man får (även om det står att glasögonen filtrerar bra). Vad ska man tänka på och söka efter på E-bay?

Henry: Jag har funderat på roterande spegel för att ådstadkomma en linje också men det är dels problem med skitig miljö men framförallt den mekaniska påverkan, jag vill helst inte ha så mycket som kan gå sönder (motor och spegel samt själva riggen). Det vibrerar ganska bra till och från och då tror jag det håller bättre med fast lins...?

Edit: Det är väldigt viktigt att linjen blir rak för att visa sågsnittet vilket är svårt med dålig optik och egentillverkade speglar av allehanda material...

/PeterH
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

PeterH: Nä, tyvärr. Allt sådant är på jobbet, och det är ingen höjdare att börja sälja av inventarierna på fritiden :lol: . Mätning hjälper jag dock gärna till med, vi har både spektrofotometrar för att bestämma absorption och lasereffektmätare.

Jo, jag kom att tänka på en sak: Jag har (å arbetets vägnar) handlat en del optik från ett litauiskt företag http://www.altechna.com/. Billigt[1] (jämfört med andra, större företag), och mycket bra service. Oklart om de säljer till privatpersoner, men de säger i alla fall att de tar kreditkort på hemsidan. Om inte annat kan de kanske tipsa om andra källor för optik på andra sidan viken; det finns *mycket* duktiga laser- och optikpersoner och -företag där.

[1] För en polarisator betalade jag €550 i stället för €3500 från Storföretaget. Inte fullt lika snofsigt monterad, men precis lika funktionsduglig.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

PeterH: Tänker på den typen av system som finns i tex laserskrivare. Tekko har skaffat sig några sådana om jag inte minns fel och det skall också finnas bilder på dom i forumet i någon tråd för inte så värst länge sedan. Dessa måste vara stabila för om inte så det fel på utskriften så en sådan borde var fullt rimlig i stabilitet för något sådant du skall ha den till. Bygg in en sådan i en enkel låda med ett glasfönster så kommer det att fungera en bra tid och då det är så hög effekt så behöver ni nog inte rengöra glasytan så ofta. Men placera den även på ett ställe som är en liten bit bort där det är mindre damm.

Ok så det skall vara utomhus ja jo då kan jag förstå effekten till en viss del speciellt om det är full sol på biten som skall markeras. En 5mW laser hade man nog kunnat se ändå men en som är lite lätt synskadat på ett eller annat sätt är det säkert en helt annan sak för. Sedan för den delen vill man nog själv kunna se markeringen direkt utan att behöva koncentrera sig för att se den.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Ytterligare en sak: De laserskyddsglasögon vi (jag) normalt använder är bruna. Specen har jag inte i huvudet, men de har en OD>5 vid de vanliga laservåglängderna. Om/när jag hittar något som har ungefär samma färg skall jag stoppa det i spektrofotometern och jämföra.

Det luriga är IR:en; det gröna kan du få bort med i stort sett vad som helst som är tillräckligt djuprött. Iofs fokuserar ögats lins inte IR så bra, så risken för brännskador avtar med ökande våglängd, tror jag. Å andra sidan fokuseras 800 nm tillräckligt bra för att bränna näthinnan---jag var inte direkt kaxig när jag dagen efter att ha fått en reflex i ögat insåg att det nog var en permanent skada...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

PeterH skrev:Har du handlat där någongång, är dom bra att ha och göra med? Har du någon aning om vilka priser såna här linser brukar ligga på?
Jag har handlat där, visserligen via jobbet. Tror dock inte det är några problem att köpa där som privatperson om du kör med förskottsbetalning eller kort.
Priserna på acryl-linserna hittar du: Preislist. Och de kostar inte mer än ett par tior. Frakten kostar nog mer!!
Dock vet jag inte hur bra plastlinserna klarar av 50 mW, fast det är ju beroende på hur liten laserfläcken är när den träffar linsen.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Låter ju jättebra om det handlar om några tior bara, då kan man prova utan att det svider allt för mycket :D Pricken är gissningsvis 1mm i diameter där den träffar linsen, ca: 30-100mmm från laserpekaren beroende på hur långt in man placerar den. Jag har skaffat ett aluminiumhus till kamera för utomhusbruk, så jag tänkte bygga in allt i den.

Bild

I huset hamnar alltså:

- Laserpekare med hållare och kylning(?)
- IR-filter framför laser eller om jag hittar en bit som är 70x55 direkt bakom glaset.
- Linjelins som skapar en rak linje på det som ska sågas.
- Ett effektmotstånd som kopplas via tempsensor för varmhållning på vintern.
- Timer för påslag av laser vid tryck på pedal
- Kanske en lösning med speglar om inte linsen blir bra (hoppas jag slipper)
- Nätdel för att mata alltihopa

Om någon snubblar över passande skyddsglasögon på tradden eller e-bay så är jag tacksam för tips. Jag kommer nog behöva 2-3 par och dom får gärna vara utformade så att man kan ha glasögon under... :roll: Om dom är både billiga och bra blir jag inte ledsen i alla fall :D

/PeterH
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Ett tips är ju att använda en Polygon-scanner från en laserskrivare, ger en perfekt fin linje!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det var en sådan jag menade kom bara inte på namnet.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Ushdå missat ditt inlägg. :D Jajja se mitt inlägg som en komplettering av Henrys då. :)
Skriv svar