Börja med ARM

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Matte skrev:Och av de testerna jag har sett lär den piska AVR32.
Du får gärna länka till några tester, för jag har lite svårt att tro att THUMB2 och harward-arkitekturen, skulle få Cortex-M3 att "piska" AVR32.
JJ

Re: Börja med ARM

Inlägg av JJ »

RasmusB skrev:Olimex SAM7-EX256 utvecklingskort
Olimex ARM-USB-OCD JTAG allt-i-ett-pryl

Blev de här prylarna till slut :) Finns både billigare och mer kompetenta utvecklingskort, men jag gillade att det fanns så pass mycket tillbehör på kortet från början. Blir roligare att komma igång när man kan få konkreta resultat på en display eller liknande från dag 1 :)

Ett till argument är att det här utvecklingskitet blir lätt att släpa med i laptopväskan, behövs ingen nätadapter etc. om det funkar som jag hoppas... ;)

Tack för alla tips! :)
Hur har det gått?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Funkar riktigt bra tycker jag :) Allt fungerar som det ska under vista, programmering och debugging är snyggt integrerat i eclipse.
Den inbyggda strömförsörjningen i JTAG-pluggen orkar driva utvecklingskortet med display och allt, även från min laptop när den går på batterier.

Så det enda som fattas nu är tid att leka mer med grejerna... ;)
Användarvisningsbild
ucadv

Inlägg av ucadv »

Rasmus, vad fick du betala för hela paketet (inkl frakt)?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@RasmusB:
Många ADSL modem o.likn innehåller ARM processorer. Tänkbart objekt för friska kopplingar.. :D
JJ

Inlägg av JJ »

RasmusB skrev:Funkar riktigt bra tycker jag :) Allt fungerar som det ska under vista, programmering och debugging är snyggt integrerat i eclipse.
Den inbyggda strömförsörjningen i JTAG-pluggen orkar driva utvecklingskortet med display och allt, även från min laptop när den går på batterier.

Så det enda som fattas nu är tid att leka mer med grejerna... ;)
Ja, tänk om man kunde skruva på Moores lag så att man fick mer tid till pyssel och lek i takt med att processorkraften växer!

Kul att det går bra! Har du hittat något forum att hänga på för att diskutera ARM-saker, typ AVR-freaks fast för ARM?
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

ARM är verkligen riktigt rolig att utveckla med, vilken assembler! Mumma! Gör just nu mitt exjobb med ett antal ARM1176 och steget från PIC/AVR är stort, långt och ja... alldeles underbart! :D Lite olika tillämpningsområden kanske. :wink:

Angående forum,
http://forums.arm.com/index.php
är okej, har hittat lite svar på frågor, men inte jätteaktivt.

Hittade detta också (inte hunnit kolla om det e något bra):
http://sevensandnines.com/website1/sd_p ... index.php?

Själv hade jag gärna sett att detta forum skapade mer undernivåer, tex separerade pic/avr/arm. Har också diskuterats om en HDL nivå. Dels lättare att veta var man ska ställa frågan, men också lättare att ge svar eftersom man kanske oftare går in i de nivåer man kan mer om. Hur som, inte vad du frågade om.

ARMs manualer är bra. "ARM architectual reference manual" bör man läsa. Printa o ha på dass! Kommer aldrig därifrån...
Skriv svar