lysande badmintonboll!
- Electricguy
lysande badmintonboll!
är det ngn som vet om nån har byggt en lysande badmintonboll?? eller finns dom att köpa?
- ElectricMan
- Kontakt:
- Electricguy
-
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kul idé!
Eller:
Byt bollen mot en boll i metall. Skaffa betydligt hårdare nät i racket.
När bollen träffar racket så blir det en liten chock som gör den magnetisk. Magnetismen tas om hand av en spole som lagrar energin i en konding. På kondingen sitter det en lysdiod.
Klart!
Det kommer garanterat fungera.... rent teoretiskt blir det iallafall märkbart...

Eller:
Byt bollen mot en boll i metall. Skaffa betydligt hårdare nät i racket.
När bollen träffar racket så blir det en liten chock som gör den magnetisk. Magnetismen tas om hand av en spole som lagrar energin i en konding. På kondingen sitter det en lysdiod.
Klart!

Det kommer garanterat fungera.... rent teoretiskt blir det iallafall märkbart...

JAg hörde nåt om att självlysande saker fortfarande kan innehålla radioaktiva ämnen. Stämmer det verkligen?
Jag tänker på flera sorter. Både dom som laddas upp av ljus, och dom andra ämnena som lyser av sig själva. (En del kan lysa i flera år.)
En sida med lite såna grejer: The glow company
Jag tänker på flera sorter. Både dom som laddas upp av ljus, och dom andra ämnena som lyser av sig själva. (En del kan lysa i flera år.)
En sida med lite såna grejer: The glow company
Så länge sådant köps i centrala Europa, USA eller av erkända seriösa ställen så skall den ev radioaktiviteten som det i så fall innehåller vara klassad som ofarlig vid normalt hantering. Köper man däremot något liknande från tex något otvivelaktigt ställe i Ryssland och som är något som är tillverkat på 1960-talet så skall man nog inte vara så säker på att så är fallet längre..