Skruvfri front och topplock på låda

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mackan
Kontakt:

Skruvfri front och topplock på låda

Inlägg av Mackan »

Jag sitter här och vill göra en snygg ren design på en låda till lite elektronik. Jag skulle helst vilja slippa skruvar på frontpanelen och på topplocket. Sidorna/bakstycket och bottenplattan gör inget om det finns skruvar på.
Jag hade tänkt mig något liknande för att få ihop detta:

Bild

Bild

Jag funderar på om man på något sätt kan limma dessa aluminiumbitar på de ställen som man inte vill ha skruvar…….alltså att man limmar ”vinkeljärnet” på insidan topplocket i någon enkel fixtur för att sedan skruva den från sidan…….

Om man skulle limma detta….vilken typ av lim skall man använda så att det inte lossnar om det blir lite värme.

Skrik gärna till om detta går att lösa på helt andra sätt för att erhålla samma resultat.......är igentligen ingen mekaniksnubbe men skam den som ger sig :lol:

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

be någon TIG-svetsa!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Gör topp/front i ett stycke och bocka, beror helt på vilket material det är om det blir bra.

Titta på hur andra apparater är byggda, tex DVD spelare mm. Botten, front och bakstycke i en bit, topp och sidor i en och 2 skruvar på var sida.

protte
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Får bli svetsvarianten om det inte går att limma med något extremt bra limm.

Bockningen går i detta fall inte att få snygg då fronten kommer att vara 4mm alu. De resterande delarna kommer att vara 3mm

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bocka en aluminiumplåt (1mm) som front och lock. Limma sedan fast den 4mm tjocka fronten så du får en dubbel front, den kommer då sitta mycket bättre än om du försöker med en kloss som skissen visar...

/PeterH
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag byggde ngt liknande på slöjden!

Edit: tror att det fins bilder i min labbagg tråd :wink:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Kom att tänka på en "gammal" tråd här på forumet där personen bakom det gjort ett riktigt snyggt chassi :)

http://elektronikforumet.com/forum/view ... p?p=263662
Skriv svar