A/D omvandlare / Grindar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SmourF
Kontakt:

A/D omvandlare / Grindar

Inlägg av SmourF »

hej allihopa!

suttit o kligat i huvet o sökt på google o överallt annanstans, vill omvandlar en signal (analog) till digital, en bit, UTAN att använda en dyr OP/Comparator

sökte på grindar men de har en 0a på under 0.8V om ja minns rätt o 1a över 2V

och detta lämpar sig inte till mig direkt, då min signal kommer variera mellan x och y (V), och ngnstans där vill jag välja en omslagningsnivå,

EXEMPEL:
min signal kanske varierar från 1V och2.5V, och då vill jag välja en diod som omslagningsnivå 1.7V, allt över 1.7V ska bli VCC och allt under GND, ja precis som en OP/Comparator

jag kan ju inte använda grindar för de har ett mellan ting som e förbjudet att befinna sig i, mellan omslagen då de har två omslagningsnivåer (RÄTTA MIG GÄRNA!)

jag har läst lite om transistorer och man kan använda de (bottna/strypa)
men jag har en fråga där speciellt, när en transistor bottnar då bestäms strömen Ic INTE av Ib * hfe, utan av lasten och spänningen över, men hur beter sig basströmen ?

min kompis förklara till mig att man inte kan koppla på signalen där så den själv slår om vid över 0.7V (BE dioden) för då går de oändlig basström vid öppningen (förutsatt att man inte har Re)

kan ngn hjälpa mig vore uppskattat iaf

gla halloween på er me ;)

MVH SmourF
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du vill alltså fånga en analog spänning med 2 nivåer eller?
Hur snabb är signalen och varför inte bara använda en Comparator

Annars så går det bygga en komparator med vanliga transistorer
Bild
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

mhm fel uppfattat och jag klandrar inte dig :D

jag kommer skicka ut en signal om vi tar för enkelhetens skull ett NTC motstånd som man förstärker så varierar den mellan kanske 1 och 2 volt

då vill jag ha ett digitalt omslag vid kanske 1.7V där ÖVER = VCC och UNDER = GND, precis som en komparator/OP

men jag tänkte mig en enkel variant då denna lösning ska vara kostnadseffektiv och strömsnål givetvis :)

tack för ditt inlägg!

MVH SmourF
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kan det bli enklare än en krets som är avsedd för jobbet?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Känns som att en OP/komparator är det bästa och mest kostnadseffektivt.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

En OP kopplad som komparator fixar biffen, enklare och billigare blir det inte. En LM324: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 217267.htm kostar inte ens en tia. Den har dessutom fyra operationsförstärkare inuti sig. Denna modell var bara ett exempel, det finns många andra.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag tycker inte 7kr för en op amp är dyrt.
LM293N elfa nr 73-129-79
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En OP kopplad som schmitt-trigger eller komparator är avsedd för att göra just det som söks.

Det går annars att göra detta med två transistorer. Termostater brukar vara gjorda så.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

jättebra tips, men en sak har ni fel, op och comparatorer är inte bara avsedda för det utan har en rad extra avancerade saker som stig och fall tid och dämpning etc, saker som jag inte behöver,

jag kommer använda en OP i kretsen, med två OP men de är redan upptagna, och den kostar under 2kr (mass köp) men grejen e den att jag behöver en ENKEL lösning och BILLIG, och då menar jag BILLIG, jag hade hoppats på grindar (eller grindar) men de sprack där.

så här på ngt sätt tänkte jag försöka lösa det på, eller genom diod eller på ngt sätt
http://en.wikipedia.org/wiki/Transistor ... stor_logic

jimmyandersson, kan du förklara mer ? bild, schema eller länk eller text går bra med :)

kan ngn om ngn kan transistorer hur de basströmen fungerar i en bipolär transistor när den bottnar/stryps ?

tack i förhand alla!!!

trodde inte jag skulle få så mkt svar en halv helgdag :p

MVH SmourF
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Så en OP för 7kr är för dyrt? Visst, jag kan sätta ihop ett schema med två transistorer och några motstånd, men komponenterna kommer kosta ca 4-5kr totalt. Blir det också för dyrt?

"jättebra tips, men en sak har ni fel, op och comparatorer är inte bara avsedda för det utan har en rad extra avancerade saker som stig och fall tid och dämpning etc, saker som jag inte behöver,"

Du har missförstått lite. falltid mm är inga funktioner som de lagt till. Det blir så även om du bygger med transistorer. Däremot så är en comparators jobb att jämföra nivåer och skicka ut t.ex 5V eller 0V. Samma sak med en OP kopplad som schmitt-trigger. En OP kan däremot användas till allt möjligt.

edit: När det gäller beräkning av transitorns basström mm så kan du titta efter tråden "Transistorn som elektronisk strömbrytare" i forumdelen Guider/FAQ. Där står det du behöver veta. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men en sak har ni fel,....

Nej, alla som har svarat har svarat 100% RÄTT !!!

> grejen e den att jag behöver en ENKEL lösning och BILLIG,

Men har du ju fått, används en standard komparator.

> och då menar jag BILLIG,

10:- för en komparator är *jäkligt* billigt jämfört med en Mercedes.

"Billig" är ett skit-uttryck för att försöka beskriva vad man behöver.
Kvantifiera i kronor pch ören och *ANTAL*, allt annat är ointressant.

Och vad spelar 10:- för roll om du ska tillverka 1 st. ?? Eftersom
inget annat har framkommit, så utgår jag från att det är en eller
högst ett par st som ska tillverkas...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har för mig att det tidigare startades en tråd om "mickey mouse" logik, bygger väl egentligen på dioder som bildar enkla grindar :roll: Om man skapar en spänningsdelare med motstånd (eller pottar för justeringsmöjlighet) och sedan kopplar spänningen via mickey mouse logik så dom skapar AND grindar vid vald spänning? Jag har alltså inte tänkt igenom detta men jag vet ju att ni kommer hjälpa eller stjälpa denna idé ganska snart :wink:

/PeterH
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det som alla andra lösningar (än en komparator) har imot sig, är ett
det inte finns någon vettig förklaring till varför en komparator inte
skulle fungera.

Det *kan* vara att det ska tillverkas 1 miljon av prylen, och att det
därför är extremt kostnadskänsligt, men det vet vi ju inte...
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

tack jimmyandersson :) jag ska titta där,

och till jimmy och sodjan, nu vill jag inte göra om min tråd till en diskussion om vem som har rätt o fel, men jag håller inte med dig (sodjan) i den punkten, för man använder en OP för att bl.a. dämpa störningar, kanske använda som en buffer eller varför inte som en komparator eller schmitt trigger (hysteres) som jimmy påpekade jättefint

vad jag hoppades på e en "hemmajord" komponent som fungerade som en grind som funkar som en switch (tack jimmy), vid en bestämd spänning

och tack för du påpeka de sodjan, jag håller på me utveckling av en produkt där priset är hjärtat i det hela och varje öre räknas, samt strömförbrukning givetvis.

och eftersom nu vi pratar om ändamål o krav kan jag säga så här, en OP strömsnål kostar 30cent, men en transistor kanske ca 10cent, två transistorer 20cent kanske, och kanske även strömsnålare blir de! jag vet ju inte har bankat huvet i bordet i många dagar nu försöka finna en lösning men har inte gjort de, lösning UTAN op/komparator, så om ni kan vara snälla och utgå från den ? :)

medan jag skriver har PeterH, ska kolla upp de med :)

tack i förhand alla!!!

MVH SmourF
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, men då förstår jag. :)
Då sätter jag gärna ihop ett litet schema.

Bild
5V var bara ett exempel.

Har inte räknat på motstånden, men det blir en lagom övning när du tittat i transistor-tråden. :)
Skriv svar