usb över ethernet kabel, hur funkar det?
hittade det här efter idogt googlande.. inte samma sak, det är usb över två coax-kablar om jag inte tolkar skissen helt fel. Men det är ju ingen komplicerad elektronik involverad, så det kanske är något liknande i Cat-5 lösningarna?
länk till skissen
länk till skissen
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
En bra nätverkskamera ger både videoström och stillbilder. Gillar Axis kameror, inte billiga men bra! Enkla att arbeta med, inbyggd webbserver (kör Linux
), tål mycket stryk. Finns även en del smarta finesser som larmutgångar, rörselsedetektering med mera. AXIS 207MW är inte fel, 1.3 megapixel och trådlöst nätverk
.

Nope, har inte haft tid än. Ska kolla om det verkligen funkar nu, testade med ett usb-minne innan, det slutade fungera... Men det kan bero på att det precis hade fått följa med 60-grader tvätten samt torktumlats... Nåväl, petade i en kamera idag, och datorn hittade den, men jag hade inga drivrutiner just då.
Hur kollar jag hastigheten? Vill inte peta i min mp3-spelare, den har fått hårddisken krashad en gång tidigare pga konstig usb inkoppling (en mac..) så det går bort. och usb-minnet är nog tyvärr long gone...
Återkommer när jag har laddat hem drivrutiner och testat lite med kameran..
Kan ju säga att kabeln automagist ställer om sig till usb 1, men det räcker ju fint till web-cam!
[edit]
Åh Gustaf på electrokit, då var det kanske du som sålde prylarna till mig???
Hur kollar jag hastigheten? Vill inte peta i min mp3-spelare, den har fått hårddisken krashad en gång tidigare pga konstig usb inkoppling (en mac..) så det går bort. och usb-minnet är nog tyvärr long gone...
Återkommer när jag har laddat hem drivrutiner och testat lite med kameran..
Kan ju säga att kabeln automagist ställer om sig till usb 1, men det räcker ju fint till web-cam!
[edit]
Åh Gustaf på electrokit, då var det kanske du som sålde prylarna till mig???