bromsbänk för elmotorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12489
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

bromsbänk för elmotorer

Inlägg av Electricguy »

blev lite intresserad från en annan tråd om att mäta verkningsgrad på elmotorer.
och då började jag fundera på om man skulle ta och bygga en bromsbänk för elmotorer.
finns det någon som har gjort det som man kan får lite tips av??
finns det något man ska tänka på?
någon som har tips på hur man kan bygga en?
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Det bör inte skilja sig speciellt mycket mot att bygga en för Otto-motorer.
Jag har byggt en av accelerationsmodell. Det funkar finfint och är lättlätt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12489
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

men hur bygger jag en?? :?:
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Googla "hembyggd bromsbänk" och kolla första länken. 8)

Jag skulle gjort såhär:
Fixa ett svänghjul i lagom storlek.
Koppla det till motorn på något klurigt sätt. Kanske direkt på axeln?
Mät motorvarvtalet med någon lämplig givare. Optisk eller induktiv kanske.
Eller kan man kanske mäta strömmen/spänningen eller något till motorn och på så sätt få reda på varvtalet.
Starta motorn och låt en dator mäta varvtalet från 0 till maxvarv.
Räkna ut accelerationen sedan vridmomentet och till sist effekten.

Det är ett sätt.
Förmodligen det som kräver minst mekanik.

Annars kan du bromsa motoraxeln och mäta bromsmomentet med en våg.
Multiplicera momentet och varvtalet så har du effekten som i en liten ask.
Jerpa
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 oktober 2007, 10:47:27
Ort: Solna

Inlägg av Jerpa »

Hur menar du att man kan mäta bromsmomentet med en våg?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12489
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

jag har en elmotor som axeln går rakt igenom på, dvs att man har axel i båda ändarna. jag tänkte att man kan använda den som en mätgivare. och sen sätter man en annan elmotor på ena axeltappen (bromsen) och i andra änden sätter man motorn som ska testas. Man tar alltså ut hur mycket spänning den orkar ladda under ett visst bromsmoment.

kan det fungera om man börjar med en motor som man vet styrka och varv på och sen räknar man ut därefter hur mycket spänning och motstånd det blir.
Några tips råd och ändringar??
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11106
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Motorn med dubbla axlar använder du som broms. Sätt lager på axeltapparna så hela motorn kan rotera fritt, fäst en arm på motorhuset, änden på armen ska ligga på en våg (brevvåg - badrumsvåg, beroende på moment).

Koppla nu motorn som ska testas till ena axeltappen och en varvräknare till andra. starta motorn som ska testas och mer eller mindre kortslut bromsmotorn med lagom stora motstånd.

Vågen kommer att ge en kraft och armens längd, Moment = kraft x armlängd.

Axeleffekt = moment x varvtal.

Noxins svänghjulseffektmeter skull vara kul att prova på en snäckväxelmotor.

Protte
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12489
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

finns det inget sätt så man kan slippa använda vågen?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11106
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Lastcell, kostar mycket mera och 100 ggr krångligare.

Vad kostar en brevvåg?

Protte
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11106
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Men rifakungen, din morsa lånar säkert ut sin hushållsvåg, hälsa från mig.

Protte
J10
Inlägg: 531
Blev medlem: 6 december 2004, 15:25:30

Inlägg av J10 »

Jula hade något erbjudande på 150kg elektronisk badrumsvåg för några veckor sedan, 99kr.
Såg ut att vara av samma design som den vi har och i den sitter det 4st små lastceller på typ 2x2x0.4cm eller så, blir nog inte mycket smidigare än så.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12489
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

Jag tror att jag håller mej till detta:
men jag har ingen varvräknare :cry: borde man inte kunna ta en varvräknare från en bil och bygga en oscillator med ett tandat hjul på??

Jag tror att jag håller mej till detta:


Motorn med dubbla axlar använder du som broms. Sätt lager på
axeltapparna så hela motorn kan rotera fritt, fäst en arm på motorhuset, änden på armen ska ligga på en våg (brevvåg - badrumsvåg, beroende på moment).

Koppla nu motorn som ska testas till ena axeltappen och en varvräknare till andra. starta motorn som ska testas och mer eller mindre kortslut bromsmotorn med lagom stora motstånd.

Vågen kommer att ge en kraft och armens längd, Moment = kraft x armlängd.

Axeleffekt = moment x varvtal.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11106
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Varvräknare=frekvensräknare, finns inbyggt i många multmetrar. Kommer visserligen att ge antal pulser per sekund men det går att räkna om.

Protte
bearing
Inlägg: 11677
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

En sån här lastcell är inte så dyr. Jag har en sån. Klarar bara 300 N, så om motorn är stark måste du ha en lång hävarm.
Skriv svar