bromsbänk för elmotorer
- Electricguy
- Inlägg: 12489
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
bromsbänk för elmotorer
blev lite intresserad från en annan tråd om att mäta verkningsgrad på elmotorer.
och då började jag fundera på om man skulle ta och bygga en bromsbänk för elmotorer.
finns det någon som har gjort det som man kan får lite tips av??
finns det något man ska tänka på?
någon som har tips på hur man kan bygga en?
och då började jag fundera på om man skulle ta och bygga en bromsbänk för elmotorer.
finns det någon som har gjort det som man kan får lite tips av??
finns det något man ska tänka på?
någon som har tips på hur man kan bygga en?
- Electricguy
- Inlägg: 12489
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Googla "hembyggd bromsbänk" och kolla första länken. 
Jag skulle gjort såhär:
Fixa ett svänghjul i lagom storlek.
Koppla det till motorn på något klurigt sätt. Kanske direkt på axeln?
Mät motorvarvtalet med någon lämplig givare. Optisk eller induktiv kanske.
Eller kan man kanske mäta strömmen/spänningen eller något till motorn och på så sätt få reda på varvtalet.
Starta motorn och låt en dator mäta varvtalet från 0 till maxvarv.
Räkna ut accelerationen sedan vridmomentet och till sist effekten.
Det är ett sätt.
Förmodligen det som kräver minst mekanik.
Annars kan du bromsa motoraxeln och mäta bromsmomentet med en våg.
Multiplicera momentet och varvtalet så har du effekten som i en liten ask.

Jag skulle gjort såhär:
Fixa ett svänghjul i lagom storlek.
Koppla det till motorn på något klurigt sätt. Kanske direkt på axeln?
Mät motorvarvtalet med någon lämplig givare. Optisk eller induktiv kanske.
Eller kan man kanske mäta strömmen/spänningen eller något till motorn och på så sätt få reda på varvtalet.
Starta motorn och låt en dator mäta varvtalet från 0 till maxvarv.
Räkna ut accelerationen sedan vridmomentet och till sist effekten.
Det är ett sätt.
Förmodligen det som kräver minst mekanik.
Annars kan du bromsa motoraxeln och mäta bromsmomentet med en våg.
Multiplicera momentet och varvtalet så har du effekten som i en liten ask.
- Electricguy
- Inlägg: 12489
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
jag har en elmotor som axeln går rakt igenom på, dvs att man har axel i båda ändarna. jag tänkte att man kan använda den som en mätgivare. och sen sätter man en annan elmotor på ena axeltappen (bromsen) och i andra änden sätter man motorn som ska testas. Man tar alltså ut hur mycket spänning den orkar ladda under ett visst bromsmoment.
kan det fungera om man börjar med en motor som man vet styrka och varv på och sen räknar man ut därefter hur mycket spänning och motstånd det blir.
Några tips råd och ändringar??
kan det fungera om man börjar med en motor som man vet styrka och varv på och sen räknar man ut därefter hur mycket spänning och motstånd det blir.
Några tips råd och ändringar??
- prototypen
- Inlägg: 11106
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Motorn med dubbla axlar använder du som broms. Sätt lager på axeltapparna så hela motorn kan rotera fritt, fäst en arm på motorhuset, änden på armen ska ligga på en våg (brevvåg - badrumsvåg, beroende på moment).
Koppla nu motorn som ska testas till ena axeltappen och en varvräknare till andra. starta motorn som ska testas och mer eller mindre kortslut bromsmotorn med lagom stora motstånd.
Vågen kommer att ge en kraft och armens längd, Moment = kraft x armlängd.
Axeleffekt = moment x varvtal.
Noxins svänghjulseffektmeter skull vara kul att prova på en snäckväxelmotor.
Protte
Koppla nu motorn som ska testas till ena axeltappen och en varvräknare till andra. starta motorn som ska testas och mer eller mindre kortslut bromsmotorn med lagom stora motstånd.
Vågen kommer att ge en kraft och armens längd, Moment = kraft x armlängd.
Axeleffekt = moment x varvtal.
Noxins svänghjulseffektmeter skull vara kul att prova på en snäckväxelmotor.
Protte
- Electricguy
- Inlägg: 12489
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
- prototypen
- Inlägg: 11106
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Kolla här:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.p ... eadid=7691
och här:
http://hem.passagen.se/publikmagneten/bromstest.htm
Lite snack om enkla bromsbänkar.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.p ... eadid=7691
och här:
http://hem.passagen.se/publikmagneten/bromstest.htm
Lite snack om enkla bromsbänkar.
- prototypen
- Inlägg: 11106
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
- Electricguy
- Inlägg: 12489
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Jag tror att jag håller mej till detta:
men jag har ingen varvräknare
borde man inte kunna ta en varvräknare från en bil och bygga en oscillator med ett tandat hjul på??
Jag tror att jag håller mej till detta:
Motorn med dubbla axlar använder du som broms. Sätt lager på
axeltapparna så hela motorn kan rotera fritt, fäst en arm på motorhuset, änden på armen ska ligga på en våg (brevvåg - badrumsvåg, beroende på moment).
Koppla nu motorn som ska testas till ena axeltappen och en varvräknare till andra. starta motorn som ska testas och mer eller mindre kortslut bromsmotorn med lagom stora motstånd.
Vågen kommer att ge en kraft och armens längd, Moment = kraft x armlängd.
Axeleffekt = moment x varvtal.
men jag har ingen varvräknare

Jag tror att jag håller mej till detta:
Motorn med dubbla axlar använder du som broms. Sätt lager på
axeltapparna så hela motorn kan rotera fritt, fäst en arm på motorhuset, änden på armen ska ligga på en våg (brevvåg - badrumsvåg, beroende på moment).
Koppla nu motorn som ska testas till ena axeltappen och en varvräknare till andra. starta motorn som ska testas och mer eller mindre kortslut bromsmotorn med lagom stora motstånd.
Vågen kommer att ge en kraft och armens längd, Moment = kraft x armlängd.
Axeleffekt = moment x varvtal.
- prototypen
- Inlägg: 11106
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
En sån här lastcell är inte så dyr. Jag har en sån. Klarar bara 300 N, så om motorn är stark måste du ha en lång hävarm.