Jag har ett moderkort som inte ger någon signal till ISA/PCI-platser, IDE/floppy, PowerLED, mm. Det händer alltså inget mer än att fläktarna går igång när man startar datorn.
Kan det bero på de gamla vanliga kondingarna?
Det är ett ganska gammalt moderkort (Gigabyte GA-6WMM7 fast mitt kort är grönt) så jag har inget större behov av att få igång det. Men om det kan vara något enkelt fel så kan det vara värt att fixa, annars får den stå och vänta på bättre tider..
Jag är förresten helt säker på att felet är något på moderkortet.
Moderkort som inte fungerar. Kondingar?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kondingarna ser ok ut. Hm, skulle kunna mäta så det finns spänning på bl.a PCI-platserna.
Från början så byggdes datorn åt en kund för många år sedan, men efter ett tag kom den tillbaka för reparation. Jag bytte CPU, minne, mm, men moderkortet ville inte vara med. Kunden fick en annan dator och så fick jag den här datorn privat. Sedan dess har den stått här och använts som plockdator när jag behövt något. Nu är det bara moderkortet och CPU'n kvar i chassit.
Om det inte är något väldigt lätt åtgärdat fel så plockar jag nog ut moderkortet + CPU'n. De kommer isåfall få bo i samma skrivbordslåda som några 286-moderkort och urgamla nätverkskort.
Chassit kommer användas som tillfälligt hem för min CNC-styrdator tills jag fixat en mindre datorlåda.
Från början så byggdes datorn åt en kund för många år sedan, men efter ett tag kom den tillbaka för reparation. Jag bytte CPU, minne, mm, men moderkortet ville inte vara med. Kunden fick en annan dator och så fick jag den här datorn privat. Sedan dess har den stått här och använts som plockdator när jag behövt något. Nu är det bara moderkortet och CPU'n kvar i chassit.
Om det inte är något väldigt lätt åtgärdat fel så plockar jag nog ut moderkortet + CPU'n. De kommer isåfall få bo i samma skrivbordslåda som några 286-moderkort och urgamla nätverkskort.

Chassit kommer användas som tillfälligt hem för min CNC-styrdator tills jag fixat en mindre datorlåda.