Åke,
För att få bra svar på dina frågor så bör du leta upp ett Volvo forum där det finns killar som har praktisk erfarenhet av det du pratar om. Då kan du nog få bra svar tillbaka.
För att kunna svar på din frågor så måste man ha bra koll på Volvos 800 och 900-serie. Annars blir det bara en massa gissningar.
Färddatorer funkar på så många olika sätt och det finns inga generella svar, det krävs märkesspecifik kunskap.
Hoppas att du kan få till det.
En början kan ju vara att leta reda på elschema för din bil och en Volvo 850. Då kan du kanske se lite mer i detalj hur det hänger ihop.
Vet inte hur det är i en Volvo, men dom bilar som jag jobbar med har alltid färddatorn inbyggd i något annat system, exempelvis instrumentet. Bränsleförbrukningen får den från motorstyrdonet via CAN-bus.
Bränsleförbrukningen är oftast "bara" beräknad som danei nämner. Känner man till varvtal, insprutningstid, insprutningsmängd, bränsletemperatur o.s.v så kan man beräkna bränsleåtgången ganska exakt.
I ditt fall blir det ju i så fall ganska stor skillnad med en cylinder till.
Men vad vet jag, på en Volvo sitter det kanske använder en flödesmätare på bränsleröret?
bygga färddator till bilen
-
lindqvist. hej har provat med volvo forum ! men har inte fått några bra svar där heller . verkar vara svårt att finna rätt man på det . elshema har jag på dessa mod, men vad det är för signaler som som går till motorstyrningen framgår inte i några verkstads böcker som jag hittat . hade jag en 850 så kunde jag säkert finna svaren genom lite mätningar på datorns signaler ( har hört att den tillverkas av luxor ) får kanske köpa en 850 som jag kan mäta på 

Troligast så är boxarna bara uppmärka med vad som ska gå till vilken kontakt typ gul/vit till stift 14 sen är boxens innandöme "hemligt".
Alltså måste man SJÄLV lära. Finns två sätt som jag ser det, antigen mäta på en av spridarna eller har en exakt flödesmätare på tur/returledning från bränsletanken.
Att sen kalibrera datorn är inga problem det är bara att tanka exakt pinfullt och sen köra man lämpolig sträcka eller tills tanken är tom och kalibrerar utefter de värdena. Pumparna ska ju vara krönta så man får lite på dem.
Sen behövs också en avläsning av hur långt du kört. Har för mig att man får en fin signal från bakaxeln då hastighetsmätaren är elektronisk (ej helt säker). Denna kan ju vara nice.
Alltså måste man SJÄLV lära. Finns två sätt som jag ser det, antigen mäta på en av spridarna eller har en exakt flödesmätare på tur/returledning från bränsletanken.
Att sen kalibrera datorn är inga problem det är bara att tanka exakt pinfullt och sen köra man lämpolig sträcka eller tills tanken är tom och kalibrerar utefter de värdena. Pumparna ska ju vara krönta så man får lite på dem.
Sen behövs också en avläsning av hur långt du kört. Har för mig att man får en fin signal från bakaxeln då hastighetsmätaren är elektronisk (ej helt säker). Denna kan ju vara nice.
Jag har hittat följande info om motorstyrdonet och färddatorn på en Volvo 960 1997 med B6304GS motor. Vad är det för motormodell och årsmodell du har?
Engine System - Gauges
---------------------------
The control module sends signals to the combined instrument panel with engine speed (RPM), engine coolant temperature and injected fuel quantity. The instrument panel in turn uses the information for engine speed, temperature and trip computer displays.
Instrument Panel
-------------------
The instrument panel is available either in a version with a fuel-/temperature sensor or trip computer.
The instrument panel for cars with diesel engines is adjusted for tachometer, indicator lamp, warning lamp for coolant temperature and so on.
The instrument panel has a common circuit card with a control module which controls all the functions (except for the indicator lamps).
That is the tachometer, speedometer, trip / odometer, clock, temperature gauge, fuel gauge and any trip computer.
The instrument panel has an on-board diagnostic system and is connected to the data link connector.
The instrument panel can be programmed for different displays and calibrated using the Volvo System Tester.
-24 and 12 hours clock display.
-Display km-liter or miles - gallon on the trip computer.
-Calibrating fuel gauge in trip computer (± 10 liters in steps of 0.25 liter).
-Programming wheel diameter, 15" or 16".
-Inserting mileage after replacing the instrument panel. This can only be done once and only if the new instrument panel displays less than 100 km. The mileage entered must be in excess of 100 km.
Kan du hitta dataledningen mellan ECU och intrumentpanel i elschema? (där motordata överförs till instrumentet) Där borde man kunna plocka ut info om bränsleförbrukningen.
Verkar som att färddatorn är inbyggd i instrumentpanelen. Jag tänker på första raden om instrumentpanelen. Så om du skall plocka prylar från 850 så blir det till och peta i en helt annan modell av instrumentpanel. Och sedan om den panelen kan "prata" med ett motorstyrdon till en 960 känns osäkert. Verkar vara ett döfött projekt att ta delar från en 850.
Men att bygga en egen färddator borde inte vara omöjligt.
Engine System - Gauges
---------------------------
The control module sends signals to the combined instrument panel with engine speed (RPM), engine coolant temperature and injected fuel quantity. The instrument panel in turn uses the information for engine speed, temperature and trip computer displays.
Instrument Panel
-------------------
The instrument panel is available either in a version with a fuel-/temperature sensor or trip computer.
The instrument panel for cars with diesel engines is adjusted for tachometer, indicator lamp, warning lamp for coolant temperature and so on.
The instrument panel has a common circuit card with a control module which controls all the functions (except for the indicator lamps).
That is the tachometer, speedometer, trip / odometer, clock, temperature gauge, fuel gauge and any trip computer.
The instrument panel has an on-board diagnostic system and is connected to the data link connector.
The instrument panel can be programmed for different displays and calibrated using the Volvo System Tester.
-24 and 12 hours clock display.
-Display km-liter or miles - gallon on the trip computer.
-Programming wheel diameter, 15" or 16".
-Inserting mileage after replacing the instrument panel. This can only be done once and only if the new instrument panel displays less than 100 km. The mileage entered must be in excess of 100 km.
Kan du hitta dataledningen mellan ECU och intrumentpanel i elschema? (där motordata överförs till instrumentet) Där borde man kunna plocka ut info om bränsleförbrukningen.
Verkar som att färddatorn är inbyggd i instrumentpanelen. Jag tänker på första raden om instrumentpanelen. Så om du skall plocka prylar från 850 så blir det till och peta i en helt annan modell av instrumentpanel. Och sedan om den panelen kan "prata" med ett motorstyrdon till en 960 känns osäkert. Verkar vara ett döfött projekt att ta delar från en 850.
Men att bygga en egen färddator borde inte vara omöjligt.
-
hej ! läser jag rätt ! du menar att det skulle finnas en färddator till960an ? min är en 960-96 6304fs . den har samma box som en 97a
När jag tittar på en 960 -96 med en 6304FS motor så finns det ingen information alls om "trip computer". Så du har verkar ha fått rätt uppgifter tidigare.
När jag letade efter informatio igårkväll så tog jag bara årsmodell och motormodell på måfå, och det råkade tydligen bli en med färddator. Men jag hamnad ju ganska nära din bil...
När jag letade efter informatio igårkväll så tog jag bara årsmodell och motormodell på måfå, och det råkade tydligen bli en med färddator. Men jag hamnad ju ganska nära din bil...
-
ok ! 96/97/98 HAR JAG HÖRT ATT DOM ANVÄNDER SAMMA MOTORSTYRNING / MOTRONIC 4.4 . OBD2 OM DET STÄMMER SÅ BÖR DET FINNAS SAMMA SINALER I MIN OCHSÅ . ELLER VAD TROR DU