FTX aggregat med solvärmepanel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

FTX aggregat med solvärmepanel?

Inlägg av helmut »

Jag skall montera in en luftvärmeväxlare ”FTX” med vatten värme.
Vintertid vill jag ha någon sorts förvärmning av in luften antingen genom att låta till luften passera genom en solvärmepanel eller skall jag ha en solpanel med vatten. Nattetid skall aggregatet gå på lägsta farten eller gå momentant.
Leverantören av FTX aggregatet har aldrig hört talas om kombinationen FTX och solpanel och menar att aggregatet har en verkningsgrad på ca 80 %.
Jag tänkte att om jag kunde förvärma till luften till minst 25 grader så kan jag stänga av fjärrvärmen eftersom FTX aggregatet blåser in luft som är varmare än luften som sugs ut ur huset.

PS. Jag har ett garage tak på ca 12 kvadratmeter där jag kan montera solpanelen.
buscalle
EF Sponsor

Intressant idé

Inlägg av buscalle »

Låter som en intressant ide. Fast jag har svårt att tro du kan räkna hem investeringen på kort tid solpaneler är ju inte gratis, men vad fan har man kul så.

Jag har lite liknande funderingar på uppvärmning av insugnings luft med en ganska enkel konstruktion. Man bygger en isolerad låda och har en svartmålad plåt i den, tanken är att man bara drar luften igenom den. Enkel att bygga själv med lite plank och plyfa och som isolering kan man använda frigolitskivor, glaset nåt billigt begagnat fönsterglas.

Skadar inte att prova!

Lycka till. :tumupp:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glöm inte "bypass" ventilen till sommaren, annars kommer hjärnorna koka inne i huset :wink:
Pucco

Inlägg av Pucco »

Man kan också leda inluften i ett rör under mark för att få förvärmning på vintern och nedkylning på sommaren. Det gör att man slipper risken för frysning i växlaren då det är riktigt kallt.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Varför associerar jag FTX till ATX eller ITX etc varje gång jag ser det...
helmut

Inlägg av helmut »

Har också funderat på att gräva dubbla korrugerade plastskivor under altanen och under gräsmattan på sydsidan. Frågan är bara om jorden leder så mycket värme att luften kommer att värmas upp. Min altan är på 25 kvadratmeter.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

007sweden: Du är inte ensam. Jag läste "FTX aggregat" som "ATX nätaggregat". :)
Skriv svar