TFT slår av sig själv efter 4s.. [BILDER] (pcb porr)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

TFT slår av sig själv efter 4s.. [BILDER] (pcb porr)

Inlägg av blueint »

Har minst två skärmar som fungerar helt ok i 4 sekunder för att sedan slå av sig själv. Och då kan man få igång den igen genom att trycka två gånger på on/off.
Har mätt på nätdelen på en av dom med multimeter utan att se någon spänning som bortfaller.
Någon idé vad det kan vara för fel ..? (är inte samma skärm som jag skrivit om förut)
Senast redigerad av blueint 6 november 2007, 21:51:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har du provat skärmarna på en annan dator?

/PeterH
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Japp, och det är inte skärmsläckare/dpms från datorns sida iaf.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Trasiga kondensatorer i nätdel/lysrörsdrivning?
Det har varit felet på ca 90% av de skärmar jag lagat!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ger det liknande symptom?, något enkelt sätt annars att kolla kondensatorerna utan att löda loss dom ..?
Skumt annars att det fungerar iaf 2s.. Borde ge upp efter några millisekunder tycker man.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jo det där är visst ett vanligt symptom på dåliga kondensatorer. Torkade kondensatorer är väl det vanligaste felet i nästan all modern elektronik annars också. Jag brukar kolla med oscilloskop, att kontrollera kondensatorerna efter att de är urplockade kräver speciell utrustning för mätning av ESR och kapacitans.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

dom brukar ibland vara uppsvällda i toppen, kolla det först.
det är främst lite större kondingar i nätdelen eller drivningen till högspänningen till bakgrundsbelysningen som detta händer på.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jag læste en guide om hur man lagar en viss Dell-skærm med just detta symptom som du beskriver. I det fallet så var det iofs bara backligthen som slocknade efter ca 1 sekund men du (blueint) skriver ju att den slår av sig sjælv. Du kasnke redan har kollat detta redan men i annat fall så førsækra dig om att det inte bara ær backlighten som slocknar. Skærmen blir ju tæmligen svart då men om man kollar noga/næra gærna med hjælp av någon annan ljuskælla så går det ju att se om sjælva TFT-matrisen ær aktiv.
Nu blev det rørigt men det jag skulle skriva från børjan var att det problemet tillskrevs någon liten konding. Testade aldrig att laga min skærm då den hamnade i en projektor istællet och då ær ju backlighten mest ivægen =).

MVH
/Tottish
svix

Inlägg av svix »

Jag hade problem med en skärm som slocknade efter några sekunder.
Jag upptäckte att den lyste svagare på ena sidan. Dvs. bara ett lysrör lyste unde de få sekunder den var igång.
Plockade isär den och startade datorn och lyste med en ficklampa bakifrån och då såg man ju texten på skärmen svagt.

Felet var att en kondensator på ena drivkretsen. Bakgrundsbelysningen slog av sig själv efter någon sekund när ena sidan var trasig.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har kollat, inga buckliga kondensatorer eller elektrolyt pölar.
Bilden är komplett utan ljussvaga zoner vad jag kan se.
När man slår på monitorn visas bilden i 2s för att sedan visa svart bild men monitorn fortsätter att visa power on med en grön lysdiod. Kommer inte åt att belysa bakifrån (tips?). Stänger man av den och sätter på den så upprepas förloppet. Så det kan mycket väl vara lysrörs drivaren.
Tottish

Inlägg av Tottish »

På min skärm så gick det i alla fall med belysning framifrån. Ganska dålig sådan till och med. Mitt tips är att prove med lite olika starka ljuskällor eller i alla fall på olika avstånd och olika vinklar. Titta nära skärmen och titta väldigt noggrant. Jag vill minnas att det tog tid (några sekunder i alla fall) att "hitta fokus" men sen när man väl fått in det så gick det nästan att läsa vad som stog i 12px text. Försök fixa en färgstark och framför allt skarp bild att "testtitta" på.

Funkade i alla fall bra på min Dell. Kanske har att göra med hur bra antireflex behandlingen är...

/Tottish
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Hadde exakt samma på en HP-skärm. Öppnade bytte bulliga kondingar och sen funkade den finfint.

/Daniel
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har kollat Backlight drivaren, den verkar inte ens ha några kondensatorer. Och varken backlight drivaren eller nätaggregatet har några buckliga kondensatorer vad jag kan se.
Några ideer på vad som kan vara fel ifall det inte är kondensatorerna..?

Skärmen drivs med 24V 3A och är en NEC LCD1810.

(Bilderna är stora, OBS!)

Översikt:
Bild
TFT drivare:
Bild
TFT drivare nedre del:
Bild
Kontrollerkort:
Bild
Backlight-övre:
Bild
Backlight-nedre:

Bild

Nätaggregat:
Bild
Kontakter:
Bild

Edit: Bold
Senast redigerad av blueint 7 november 2007, 11:57:29, redigerad totalt 1 gång.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Du kanske skulle ta och mäta lite på korten. Kolla spänningar osv
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har kollat spänningarna, inget suspekt.

Edit: +12V, +5V osv finns. Och ingen spänning som ändrar sig när den slår av. Förutom en som går från 0,3V till 0,4V (el tvärtom?).
Skriv svar