Texas miniräknar program

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robotnicklas

Texas miniräknar program

Inlägg av robotnicklas »

Hallå! Elkrets tenta väntar och miniräknaren är tillåtet. Jag har inte tänkt fuska!! Men jag är så himmla osäker när det väl gäller prov så därför skulle det kännas skönt om man hade något underlättande program som man kunde kolla t ex så att ens lösningar är rätt. Jag kanske är ute och cyklar, men finns det något som helst program som man kanske kan sätta upp någon koppling så att Texas räknar ut?

Jag förväntar mig inga underverk. Men ni som har någon erfaren/gjort eget program etc, säg till. :)
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

Jag har ett jävligt bra knep. Lär dig det du ska ha prov på utantill, slå slipper du leta efter något mysko program.

Håll hårt i styret. :wink:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ännu bättre. Se till att du fattar. De som bara lär sig saker utantill brukar kunna får problem längre fram.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Antar att du menar den första elkrets tentan.. den brukar inte vara så blodig.
Jag vet inte något program iaf!

Bor också i trakterna runt mld.. hade du frågat tidigare kunde jag hjälpt dig.
Tips kan vara att göra massa gamla tentor.. de finns i biblioteket.

Lycka till!
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Det finns åtminståne ett program till TI-89. Men jag minns inte vad det heter. Sedan kostar det också, men inte heller där räcker minnet till.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Skriv ditt eget alternativt kolla med några av de äldre studenterna;)
xxargs

Re: Texas miniräknar program

Inlägg av xxargs »

robotnicklas skrev:Hallå! Elkrets tenta väntar och miniräknaren är tillåtet. Jag har inte tänkt fuska!! Men jag är så himmla osäker när det väl gäller prov så därför skulle det kännas skönt om man hade något underlättande program som man kunde kolla t ex så att ens lösningar är rätt. Jag kanske är ute och cyklar, men finns det något som helst program som man kanske kan sätta upp någon koppling så att Texas räknar ut?

Jag förväntar mig inga underverk. Men ni som har någon erfaren/gjort eget program etc, säg till. :)
Koppla upp exemplen i någon spice-program som Pspice eller Microcap (båda fins/fanns i studentversioner) i din PC och kontrollera dina uträkningar den vägen.

I slutändan måste du ändå förstå hur det fungerar för att kunna ställa upp ekvationerna rätt och räkna ut detta oavsett program instoppad i datorn/mathcad/miniräknare etc. - med förståelse hur det hänger ihop så behöver man inte lära sig exemplens typfall 'utantill' utan av dom bitar som erbjuds (problemställningen) så kan du själv se vilka bitar som fattas och kan själv räkna ut dessa, oavsett hur trixigt det är upplagt.

---

Inte för att det hjälper dig med TI-räknaren

Men med gamla saliga HP42S så kan detta ge dig en hint om hur ett sådant program möjligen läggs upp och hur man matar in kretsar i detta (brukar vara jäkligt omständigt med nodlistor i någon matris eller register/variabler oavsett hur 'avancerad' miniräknare man än använder)

Programmet ser kanske ganska enkel ut med bara 220 programrader - men ha i minnet att denna lilla miniräknare har komplex support på _alla_ matematiska funktioner och matriser som används vid behov och helt automatiskt. Har man inte detta i sin räknare så räkna med minst 4-dubbla kodmängden för att implementera den typen av komplex support på använda funktioner - om man alls får det att fungera.

Har inte provat det - men kan tänka mig att detta fungerar i hp42-simulatorn 'free42' som fins till dom flesta plattformarna inkl. Pocket PC och Palm, men dessvärre inte i någon av dom vanliga mobiltelefonerna ännu ;-) - eller TI-räknare...

(själv anser jag att HP42S förmodligen är/var en av världens bästa (men ack så missförstådda) 'enkla' tekniska miniräknare och är som klippt och skuren för just elektronik och elkraftsrelaterade problem med sin alltid närvarande diskret i bakgrunden arbetande komplexa support, synd att den inte längre går att få tag på till rimlig pris, och någon fullvärdig ersättare fins inte ännu, även om nya hp35 börja närma sig)

edit:

provade i free42, gick utmärkt (tanka hem 'asim.raw' och därefter importera i free42s så slipper man knacka in allt detta själv)

Inmatningen i matrixeditorn i free42 var enklare än jag tänkte mig, dock måste man i alla sådana här lägen rita upp schemat på papper och numrera noder och skriva värde innan man börja mata in.

tänk dock att detta är en RPN-räknare - dvs värdet först och operationen på värdet efteråt.

1+2=3 utföres alltså enligt

1
<ENTER>
2
<+>

och man har svaret 3 i displayen

RPN-filosofin använder sig inte av paranterser (finns inga) utan man nyttjar stacken som lagring av mellanvärden - kanske lite bökigt att lära sig, men efter ett tag så upptäcker man hur fort man räknar på detta sättet då misstag är enkla att rätta och det är nästan omöjligt att gå tillbaka till 'CAS' på en TI-räknare
Skriv svar