Hur få tag i utvecklingsmiljö mm till äldre processor?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Reko

Hur få tag i utvecklingsmiljö mm till äldre processor?

Inlägg av Reko »

Jag är inne på att dra igång ett "reverse engineering"-projekt för att sedan eventuellt göra lite modifieringar. Inget kommersiellt utan bara hobbyprojekt.

Systemet som jag tittar på är baserat på Fujitsu's MB91103 MPU som är uppbyggd kring FR20-kärnan (32-bitars RISC) och som jag tror kom i slutet av 90-talet.

Är det någon som har några tips på hur man skulle kunna komma över utvecklingsmiljön för denna processor. Jag hittar datablad för både processor och verktyg, inklusive realtids OS, men själva verktygen hittar jag (av naturliga skäl) inte. Är det enklast att vända sig tilll Fujitsu direkt? (Vad är chansen att de ska skicka mjukvaran?) Något annat som man kan prova?

/R
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Om du inte hittar något på google så är det nog läge att kontakta Fujitsu. Dock tror jag helt ärligt inte att de är så hjälpsamma att de kommer fixa fram något åt dig, men det är ju helt klart värt ett försök.

Ett annat alternativ som funkar om du tänker koda assembler är ju att helt enkelt lägga till stöd för den arkitekturen i någon färdig assemblerare (heter det så på svenska?:).)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

De flesta brukar ha gamla versioner tillgängliga för att supporta
de som måste ändra i gamla konstruktioner.

Eller kolla på något forum för den aktuella processorn, ofta
finns det andra användare som har gamla kit lagrade.
Jag utgår från att det är fria verktyg du talar om...

Slutligen, har du kollat i de senare verktygen så att det
inte faktiskt stöder även äldre processorer ?
Reko

Inlägg av Reko »

Det var rackarns, vad snabba ni var! (tack)

Jag har precis skrivit ett snällt mail till Fujitsu, så vi får väl se vad de svarar (jag uppgav att jag var student om det nu har någon inverkan).

Det verkar som deras nuvarande verktyg även stöder denna äldre processor (specat som "FR-serien") men jag är inte säker.

Vad finns det för färdiga assemblerare (?) som man kan lägga till stöd?

Hur hittar man ett forum för FR20-baserade MCUer? Jag har försökt Googla men inte lyckats (mer än att hitta PDF-er). Tydligen har Green Hill Software Compilatorer som stöder FR arkitekturen. Någon som har koll på vad de är för några (inte lär de ge bort något gratis va? Det är ju i första hand gratisverktyg jag söker...)

/R
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det verkar som deras nuvarande verktyg även stöder denna äldre processor

Jaha, om det är så så är ju problemet löst... :-)
Reko

Inlägg av Reko »

Om jag får verktygen...
Man tycker ju att det borde vara kretsarna de tjänar pengar på och därför kanske de kan ge bort utvecklingsmiljön gratis men då borde de väl redan ha allt klart för nedladdning på hemsidan?

/R
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, det är nog normalt.
Kanske Icecap (som använder Fujitsu/Renessas kretsar tror jag) har någon synpunkt...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lösning: kontakta den "lokala" Fujitsu-försäljare (OEM Electronics AB) och begär en data-DVD över deras mikroprocessorer. I den ingår deras gratis C-kompiler + assembler, man ska bara registrera den (gratis).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kolla med Glyn annars, det har nog det du vill ha...
Reko

Inlägg av Reko »

Det svar jag fick från Fujitsu.com (tyskland) lät ju inte så positivt. De ville försöka sälja på mig nya processorer och undrade hur stora volymer det kunde handla om etc (jag tyckte att jag var tydlig i mitt mail men försökte förtydliga i ett nytt mail. Inget svar ännu)

Kollade glyn.com och där står det ju faktist att utvecklingsmiljön är Freeware... (inte ett ord om detta från Fujitsu själva) Ska prova att kontakta Glyn. Tack för tipsen!

/R
Skriv svar