usb över ethernet kabel, hur funkar det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FUMCA
Kontakt:

usb över ethernet kabel, hur funkar det?

Inlägg av FUMCA »

Såg att kjell o co har fått in en pryl som gör att man kan förlänga usb upp till 60m med vanlig nätverkskabel. Har någon här provat en sådan eller liknande, eller vet nån hur det funkar. Sist men inte minst, hur bygger man isåfall en själv??

här är en länk:
Usb förlägning

Har googlat men hittar inget som ger en förklaring.
Tänkte mig att placera en webb-kamera utomhus, och skulle med en sån här kunna ha datorn innomhus...
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Är det inte bättre att skaffa en nätverksansluten kamera istället för att göra en fullösning?

Den här var ju billig
Användarvisningsbild
FUMCA
Kontakt:

Inlägg av FUMCA »

tja.. billig och billig ;) . Nu har jag inte värsta kollen på nätverkskameror, men streamar de verkligen video. Lägger de inte bara upp stillbilder på sin ftp? jag ska streama video, troligast med Darwin streaming server och streamen sköts av VLC. men om de nu verkligen kan streama video till min server så är det ju ett billigt ;) alternativ....

Fast... om inte annat så är det ju coolt att veta hur en sån usb-förlängare funkar. Kan man dessutom bygga själv så blir det ju ännu billigare, kanske.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

funkar bra , har liknande för en webbkamera, men dom kostade runt 100lappen på ebay, med frakt

obs, usb 1.1 så det går lite långsamt
Användarvisningsbild
FUMCA
Kontakt:

Inlägg av FUMCA »

grym - menar du usbförlängaren eller kameran?
oavsett vad så låter det ju billigt, kanske kan jag hitta på ebay också. Vad heter dina så förenklar det min sökning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

både och var nog för det priset, står inget namn på dom men sök på usb extender
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hittade bara Item number: 200166888079
dom jag har ser så ut men kostade bara 6 usd + frakt

kan löna sig att söka under en vecka eller så, kan kolla om jag hittar dom i min feedbacklista
Användarvisningsbild
FUMCA
Kontakt:

Inlägg av FUMCA »

låter som du gjorde ett fynd! Ska hålla utkik på ebay... du har inte kollat hur de ser ut inuti??
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

grym skrev:obs, usb 1.1 så det går lite långsamt
12Mbit/s borde väl räcka för en webcam, har svårt att tro att en kamera kräver 480Mbit/s som är nästa steg.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Se dennatråd
Användarvisningsbild
FUMCA
Kontakt:

Inlägg av FUMCA »

USB 1 räcker fint till webbcam. Så det funkar, bra att veta, men är det ingen som har en aning om HUR det funkar eller hur man bygger en själv?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bygga en själv är nog inte speciellt lätt. Det är ju i princip bara en "line level converter" som ändrar spänningsnivåerna skulle jag gissa på. Frågan är bara hur man bygger en sån burk som funkar med så pass höga frekvenser och får det att funka bra.

Det skulle iaf knappast bli billigare att bygga själv, men visst är det kul att veta hur den funkar. Något som dock är ännu roligare är ju en såkallad "systemförlängare" som skickar mus, tangentbord och skärm via TP-kabel. För där snackar vi ju ännu högre frekvenser :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Och den där kan man alltså koppla in på sitt nätverk?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nej, den bara omvandlar signalerna till differentiella sådana, och även skickar ut 5V på ett par. Sedan sitter det väl någon logik som håller reda på i vilken riktning dataflödet går.

Det stora problemet med att förlänga USB är dess otroligt korta "turn a round" timing när datariktningen växlar från host till device och tvärt om.

Man ska nog ta specen på 45meter+ med en stor nypa salt. 20meter är mer rimligt för att få en säker förbindelse.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är inte USB redan differentiellt? D+ och D-
Skriv svar