Minimig - Amiga 500 i en FPGA

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

blueint skrev: Detta borde fixa till 256kB Kickstart, fast det går förmodligen lika bra att bara fylla ut resten av KICK.ROM med nollor så att den blir exakt 512kB stor.
Är det någon kickstart som är större än 512kB ..?
Ingen officiell nej.

Hårdvaran (iaf A1200/4000) supportar 1meg kickROM'ar och det finns hack som utnyttjar det. (Så man kan lägga till fler saker som slipper laddas från disk.)

...Förresten så kom jag på att CD32 har mer ROM-utrymme, men jag vet inte riktigt hur det funbgerar, den har iaf en "vanlig" 3.1-kick och sen den specifika CD32-mjukvaran också.. om detta ligger i kicken så är mitt utallande ovan felaktigt :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Då får vi väl fixa cdrom emulering också.. :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har gjort en sammanställning av allt material som har använts och vad det kostade för ett färdigt kort. Utan att ta hänsyn till frakter, tull, moms eller mitt arbete så hamnade jag på ca 2600 SEK. Själva mönsterkortet gick på 411 SEK/st vid tillverkning av 5.

Gör jag en uppdaterad version vill jag få ihop tillräckligt många som vill ha ett PCB så jag kan få ner priset...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske är bättre med 10, där brukar många distributörer ha sin brytpunkt för mängdrabatt. Har du kunnat kolla minnes timingen?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det blir lite svårt med den utrustning jag har - bara två armar och ett simpelt 2-kanals oscilloskop med ganska kass bandbredd. Till detta skulle behövas ett storage-skop för att få exakta värden (samt odla ett par extra armar så man kan hålla probarna samtidigt som jag rattar skopet).
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Illuwatar skrev:samt odla ett par extra armar så man kan hålla probarna samtidigt som jag rattar skopet
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara mer tid :lol:

Nåväl... om/när du skrider till verket med nästa version så är i vart fall jag intresserad av samköp. Kan eventuellt också hitta fler gamla "Amiganer" som vill vara med (fast då åker jag troligen på att löda ihop det åt dem). :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har börjat på steg ett i modifieringen av Minimig'en - få PICen att fungera fullt ut med ICSP direkt i kortet. På så sätt blir detta mer än en Amiga - man får ett helt OK FPGA+MCU labbkort att leka med. Ett av mina förversionskort kommer att "offras" till detta.

Steg två är buffring av joystickportarna samt ändra lite på strömförsörjningen. Troligtvis kommer jag fimpa SimpleSwitcher-reggarna och ersätta dem med low-drop linjära. Det blir billigare och så blir jag av med "överhöringen" av switchfrekvensen (framförallt C-video påverkas av detta, om än marginellt).

Steg 3, som ligger en bit in i framtiden är att uppgradera till större FPGA samt gå lite på blueints linje med minnena.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Större FPGA låter bra :)
Vad tror du om att också utöka ljuddelen med en riktig codec? (givetvis utan att ta bort den kompatibla delen)
"Bara" att koppla den till FPGA:n så får man sedan mappa in den på lämplig plats i minnet och skriva en drivrutin för AHI...

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... aic33.html
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Mycket trevligt projekt. Funderar på om man ska ha en såndär sen när du fixat till buggar och sånt. Jag har ju dock en 1200, så jag vet inte riktigt vad nyttan med det skulle vara. Hur är det, finns det stöd för floppy?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns inget färdigt floppy interface, men om man hittar tillräckligt med i/o pinnar och lägger till en nivå omvandlare är det inget större problem.
Det finns MC68RC060 för 75 EUR. Så en A1200 klon är inte omöjlig.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

JAG BLIR galen vad kolt :)
Älskar AMIGAN :) Har en 1200 :)
Fast utan diskdrive :(
Har någon en till salu för den delen?

MVH Roger
Azzrael
Kontakt:

Inlägg av Azzrael »

jag har planer på att bygga en http://jeanfrancoisdelnero.free.fr/flop ... index.html
Floppy Drive Emulator till min amiga :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Lonius, om du har/kan göra ett pc kort så kan du ju använda vanliga PC-drives , vissa sk. omniformat påstås funka även med dem, (änen om disken totalkrachade när jag försökte, trots leverantörens uppgifter... :( )
Pc diskar funkar dock fint, åtminstone på min burk. :)
(sitter två pc drives (en vanlig och en 5,25) samt en Amdrive, ångrar nästan också att jag inte investerade i en till am drive...)

Fasen, står i velet och kvalet om jag skall avyttra min fina AM 2000...
(Fast, är ju klart om någon bjuder tillräckligt mycket... :mrgreen: )
denli

Inlägg av denli »

@Illuwatar

Har du någon kontakt med Crom00 i USA?
Han har planer på att producera en fullt monterad serie i Kina men har problem med att få sin vanliga MiniMig att fungera med 60 Hz.

Edit: Han fick precis igång sitt kort idag.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Äntligen har jag fått iordning på min minimig så pass att den precis nyss bootade fpga och kick från ett SD-card.

Har haft djävulska problem att få den att detektera mitt kort.
Efter en del felsökande (med flera sidospår) hittade jag att kortet hade en extended partition, vilket original firmware inte stödde.

Efter åtskilligt med blod svett och sist men inte minst tårar i mina försök att ta bort den extended partitionen fick jag gå på plan B: modifiera firmware så att den klarade av min extended partition.
Plan B gick i lås och jag är mycket glad!! :D :D :D
Den hittar både fpga-filen och kickstarten som den ska...

Så nu ska jag snart börja testa min minimig. En fråga dock: Kan det vara skadligt för monitorn att köra den på 50 Hz (LCD monitor DELL 1907FP) ?
Skriv svar