Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon - Släppt idag!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Gå in på system, inställning, utseende om du kör på svenska, välj visual effects none så är de tillbaka igen.
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Tackar Tackar bengt-re. De där effekterna fungerade när jag valde dem.

Nu är jag helnöjd igen!!!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Upptäckte en lite tråkig sak, blir ett finmaskigt nät med gröna punkter när jag spelar upp
några filmer i datorn, formaten var .mp4 & .avi , samma sak både i VLC och "filmuppselaren"
Testade att stänga av 'Visuella effekter', då försvann det, lite trist.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Har jobbat rätt mycket och gjort annat så jag har inte haft tid för min Ubuntu-installation den senaste veckan. Här är dock några små nyheter.
Hårddisklampan verkar inte fungera i Windows heller(!) Den LED jag tycks se blinka framför mig är nog den på jobbdatorn... Caps-lock, num-lock och scroll-lock fungerar, likaså batteri/nät och strömspar-LED:en. Det finns också en LED som indikerar att WLAN-chippet är aktivt... jag minns att den fungerade i Windows när datorn var ny... men nu lyser den inte alls.

Datoruppstarten tar fortfarande över 3 minuter men går att korta ner om jag trycker alt+F2 strax efter grub. Vad kan vara fel? Finns det någon uppstarts-log jag kan dumpa här på forumet så att någon klock hjärna kan se vad som är fel?

Igår fungerade det att logga in på forumet på första försöket, kan verkligen inte förstå varför det inte fungerade förra gången?

Mitt betyg för Gutsy Gibbon har höjts ett snäpp.. fattas dock en del. Bland annat fungerar inte mozilla-mplayer pluginet... Bäst av allt är att datorn fått mer ork, till och med att surfa går fortare. Fast å andra sidan så skulle nog en ominstallation av WinXP gjort stor skillnad också.
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Jag provade att boota det från skivan igår. Nästan allt funkade med en gång; trådlöst nät, internet och bluetooth var igång vid start från skivan. Tyvärr funkade inte grafikkortet med en gång men det fanns visst drivrutiner att installera.

Nu ska jag bara ordna någon disk att stoppa in det på så ska jag prova lite mer.

Men jag är mycket imponerad hittills. Rugiggt stilrent och snyggt också!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

oJsan: Prova tryck ESC vid GRUB och välj Recovery mode. Då ser du exakt vad som händer och vad den eventuellt haltar på.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

http://www.linuxindex.com/2007/10/17/ja ... usb-key-2/

... för att göra bootbar usb-sticka från livecd-ison:) Ska precis testa att boota om :)

Edit: Funkar... skriver i ubuntu nu :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Varför har vissa linuxversioner så fåniga namn? :)
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

För att man ska välja dem såklart =)

En polare körde SuSE förut, inte för att det var bra, utan för att loggan var söt ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vista är ju supercoolt...... öhhh, nehe..... Såg på nätet att på gammal-grekiska betyer Vista ungefär gammal trött, sjuk kvinna..... Stämmer bra med vad pyttemjuk är i dag...
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Den gammalgrekiska betydelsen är kanske inte vad man först förknippar med ett ord...

Sen tycker jag MS verkar ha hälsan rätt bra, de har väl fortfarande marknadsandelar på runt 90% i vissa segment.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hade nog Linux eller (annat OS) också haft om nästan varenda dator såldes med
det förinstallerat, ofta utan att man själv kan välja..
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Åh nej, en "Windows vs. Linux", "Mac vs- Pc", "Synth vs. Hårdrock"-diskussion under uppsegling! :)
Jag är inbiten windowsanvändare (legal) men testade Ubuntu förra veckan hos en polare och tycket det var trevligt och lätt att använda. Lär dock inte byta hemma eller i verkstaden för än hårdvaran tvingar på mig vista som jag avskyr!
BJ

Inlägg av BJ »

Kanske det, dar303... :wink:

Jag blev tvungen att installera om windows, och då försvann grub. Windows fungerar nästan nu, men jag kommer inte åt linux.
Finns det nåt sätt att bara lägga in grub igen? (Och spara linux som det är.)
Skriv svar