Just another lödkolvs-tråd

Ansvarig

Just another lödkolvs-tråd

Inlägg av Ansvarig »

tjena...

är nu rejält sugen på att slänga min clas ohlson kolv och köpa kvalitet.

funderar på att köpa en ERSA RDS-80.
Den fanns dock inte med i lödverktygssammanfattningen...
jag tvekar på om jag ska slå till på en sådan eller vänta några månader och köpa en i-CON eller liknande?

någon som har en RDS-80 och som vill dela med sig av sina erfarenheter...
någon som har tips om vad man ska kolla på annars, om man vill ha digitalt tempstyrt under 2000 kr ink. moms

/Adam Persson
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Weller funkar alltid. :)
Ansvarig

Inlägg av Ansvarig »

okej, din och de flestas åsikt pekar åt att weller är bäst...

Men, har de nån digitalt tempstyrd lödstation under 2000kr ink moms?

och om det finns nån, hur bra är den, gärna jämfört med ersa RDS-80?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag kör Metcal och det är den överlägset bästa station jag provat (har provat en hel del under mina 18 år inom tillverkningsindustrin på mobilsidan +10 år som hobbyist :wink: )

Har inte någon riktig koll på priset idag, men är du ändå uppe runt 2000:- så borde det inte vara långt kvar till en Metcal.

/PeterH
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På mitt förra jobb har de ett par ERSA och när de dör blir de utfasat till Weller. ERSA är OK men Weller är bra.

Jag tycker att ERSAs spetsar är mindre bra, fasthållningen (på den modell de använder där) är en fjädrande krok... som hoppar loss, spetsen är klumpig då den är utanpåliggande. Kvalitet på ytlager är helt OK, det är utformningen som jag ogillar kraftigt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Köpte en beg ERSA MS8000, lödstation/avlödningsstation. Jag blev positivt överraskad av avlödningsstationen, jag tycker den slurpar betydligt bättre än min Weller dito.
Beträffande lödkolven har jag inte testat den särskilt mycket men kan hålla med om att den är lite klumpig i nosen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tips:

800 kr (har använt denna modellen, funkar bra)
Det är en Velleman VTSS-20/30 under skalet egentligen om jag minns rätt. Som vanligt har biltema satt sitt namn överallt.. Jula sålde exakt samma för 600kr tills några månader sedan.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80772

600 kr
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=213021

Vet inte vad en "Clas Ohlsson lödkolv" är, men dom handhållna som ansluts direkt i väggen utan aktiv temperatur reglering är rätt värdelösa för mer krävande uppgifter.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har själv en ERSA Analog 60 som jag haft i ett par år nu och jag är skitnöjd. Har använt en del gamla Weller på bland annat skolan och olika jobb. Jag tycker personligen att ERSA'n känns stabilare, mycket smidigare att hålla i, känns inte lika plastig och är mycket snyggare 8) Dock har jag ingen erfarenhet av helt nya modeller från Welle, bara använt modeller som har några år på nacken.

Hur det är med spetsarna vet jag dock inte. Jag har haft samma spets i flera år och den funkar fortfarande lika bra. Till Weller-stationerna vi hade i skolan bytte vi minst en gång i månaden. Mycket handlar ju om hur man sköter om spetsen.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

RDS-80 tycker jag är bra. Enda nackdelen som jag ser det är att sladden är lite väl stel. Annars tycker jag om utformningen. Den blir snabbt varm och har automatiskt standbyläge och dylikt så jag riskerar inte att glömma den på.

Har iofs inte provat så många andra stationer men för mig fungerar den bra.
Skriv svar