Dålig räckvidd på egen syrning av luftvärme pump.
Dålig räckvidd på egen syrning av luftvärme pump.
Hej jag har gjort en styrning för att syra min sanyo luftvärme pump har fått allt att funka men problemet är att det är så dålig räckvidd kan ändas styra den några meter ifrån pumpen. Några förslag?
Mer info!
Hej här kommer mer info. Trodde det va själv klart att den styrdes av IR när tråden ligger under optokomponenter. Jag använder en PIC18F1320. Har en utgång konfiguerad som PWM för att få en bärfrekvenks på 38KHz, utgången är kopplas till en transistor som ligger i serie med en annan transistor se bilden.

Micke_s skrev:Öka uteffekten kan var en ide.
* Hänga på fler dioder och eventuellt minska motstånden.
* Ändra duty cycle kan också hjälpa
* Skaffa en känsligare ir-mottagare.
Varför kör du inte mosfet istället?
Hej duty cycle är den samma som på orginal fjärren har kollat upp den med OSCILLOSCOPE. Jag tog två transistorer som jag hade. Vad får jag för fördel att använda mosfet och vilken model i såna fall? IR-motagaren är den som sitter i värmepumpen så den kan jag inte göra nåt åt. Orginal fjärren funkar på långa avstånd men den jag gjort funkar bara upp till ca3m. Eftersom jag inte vet vilken typ av ir dioder som används på orginal fjärren kanske jag får prova mig fram med olika typer av IR-dioder?
Då du har 2 transistorer som du driver "löst" är det helt enkelt din ut-effekt som är för dålig.
Kolla i övrigt gärna reglerna, speciellt den om att citera föregående inlägg.
Nåväl, lösningen:
Byt R2 & R3 till 330Ω eller 470Ω.
Var uppmärksam på att du förlorar lite extra spänning pga. 2 transistorer på varandra, med ett par väl valda mosfet (eller 1 väl vald och rätt ihopkoppling av styrsignalerna) kan du minska denna förlust.
Nåväl, lösningen:
Var uppmärksam på att du förlorar lite extra spänning pga. 2 transistorer på varandra, med ett par väl valda mosfet (eller 1 väl vald och rätt ihopkoppling av styrsignalerna) kan du minska denna förlust.
Tack för era svar jag är ingen mästare på elektronik på den här nivån:PIcecap skrev:Då du har 2 transistorer som du driver "löst" är det helt enkelt din ut-effekt som är för dålig.
Nåväl, lösningen:
Tack så mycket jag ändrade till R2 & R3 till 330 som du sa och nu funkar allt braIcecap skrev:Då du har 2 transistorer som du driver "löst" är det helt enkelt din ut-effekt som är för dålig.
Nåväl, lösningen:

-
Jag ska göra så jag kan köra underhålls värme ca12C när jag inte är hemma och sen kunna slå på normal värme via GSM. Allting funkar nu för utom att den låter varje gång den skickar värdet men tror det beror på att jag inte skickar med någon tid än. Den skickar värden var 5min som orginal fjärren men jag skickar bara med 00:00 som tid så om jag lägger lägger till 5min varje uppdatering kanske den inte låter. Med låter menar jag ljudet som kommer när man gör en ändring på fjärren och det ljudet vill man ju inte ha var 5min.