Kjell o Co PWM kit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Nja, troligtvis att det kanske skulle behövas ett motstånd i serie med den så den blir en dämpande krets i stället för att ringa och ha sig, men det skulle man behöva kolla med oscilloskop på riktigt. Men att det inte finns någon avkoppling på ingången... :O Undrar om de missat att ansluta kylflänsen till nån okänslig AC-jord också?
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Det största problem jag har dock, är att jag vill kunna gå ner till ca 0% i hastighet och uppåt. Som det är nu verkar det som att jag bara kan reglera hastigheten på min motor från 100% - 50% därimellan.... jag vill att den ska gå långsammare. Kan jag lösa det genom att byta ut 10kohm potentiometern med en 20k?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Den borde reglera från nästan noll som det ser ut... Prova att sätta en avkopplingskondensator på runt 1000µF på matningen precis före trådarna går in på kortet där. Du skulle kunna öka på R6 ganska mycket, 220Ω-1k kanske. Större värde än som sitter där nu ger långsammare switchning, lite mer switchförluster och mycket mindre störningar. Det verkar som kretsen stör ut sig själv med tanke på vad smoothmachines skrev i början av tråden.

Edit:

Och ursäkta mig, jag såg inte att du hade plockat fram tråden ur gömmorna, jag svarade väl på 1:a inlägget typ :) Ditt problem kanske kan hjälpas genom en större pot, om den nu inte uppför sig konstigt på något sätt. Typ går ojämnt, trösklar där den gör hopp i hastighet och sånt.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Här kommer schemat. Det fungerar inte på deras egna sida, så jag tänkte ladda upp det här!

Jag har även fått kretsen att fungera som önskat.

Mitt mail:
Hi!

I have bought Kit67. DC Speed Controller. It seems that i can't get my 12V 4A DC motor go down to 0% speed!
I can only go down from 100% to 50% (there and between) speed… not below.
Can i modify it with change the 10k ohm potentiometer with a 20k?? I realy want it to go slower!
-------------------------------------------

Svar:

The circuit configuration of K67 does not allow the speed range to go all the way down to 0% or all the way up to 100%.
The range is actually around 5% to 95%. From experience I have found that anywhere under 10%, the motor will not move anyway.

If you cannot get less than 50% then there is a problem, either with the kit itself or your connection setup.

Is your power supply capable of supplying enough current to power motor?

Remember that when a motor first starts it draws a syrge current that will be more than 4 amps.
If your power supply cannot handle this the output voltage will 'dip' which will affect the operation of the kit (if powering the kit and motor from same supply).

If you think this may be a problem then run the kit from a separate supply.
Remember to connect the 2 ground wires from each supply together in this case. Also, you need to remove the wire link down near the heatsink.

There is also a second wire link on the PCB, just to the right of the trimpot. This MUST be inserted at all times. If not then it could cause the sort of problem you are having.

Frank
--------------

Jag hade missat att koppla "second wire link". (DOH!)

Om man inte vet vad man ska göra på sin lediga tid, gör ett eagle schema ;)

Gjorde ett eget och postar det här oxå!!

Bild

Bild

http://www.gruffman.se/free/kit67_page1.pdf
http://www.gruffman.se/free/kit67_page2.pdf
http://www.gruffman.se/free/kit67_egen.sch
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

EN fråga innan lunch bara! Viss borde man kunna göra såhär:

Bild
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Glöm alla de köpta.

Bygg denna:
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html

Jag har kört med den nu länge och väl. Kör en stor 8,4 volt 300 watt motor, drar ca 30 amp, har dratt ett par 30 amp säkringar med full last.

Men den är grymt bra. Bara att byta ut den sista trissan, Q1, till ett par stora mosfetar. Tror jag har 4 parallellt eller så. Utan extra drivning, den klarar att driva dem fint.

Ända problemet jag har med den är att kabelskorna blir ltie väl varma, de pallar inte strömmen. Jag har kabelskor på batteriet till kretsen och från pwm till motor. Så får byta dem då och då, när de har fastnat i varandra för mycket, de smälter...
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Den kretsen som är köpt (kit 67) är väldigt lik nomad´s konstruktion förutom att den använder en 556. Men vad jag verkar ha svårt att förstå är den "stora" skillnaden mellan ex. kit 67/nomad's och den på cpemma, förutom att den ena använder operationsförstärkare som komparator och den andra en "timer-krets"!

Hjälp mig förstå! :P

http://www.nomad.ee/micros/pwm555.html
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den största skillnaden är att OP-lösningen är stabilare.
I pwm555-länken står det tillochmed:

"This 555 timer based PWM controller features almost 0..100% pulse width regulation using R1, while keeping the oscillator frequency relatively stable."

Jag gillar OP-varianten. Den bygger på en triangelvåg-generator med en schmitt-trigger som gör att man kan variera puls/paus-förhållandet genom att ställa in hur mycket av toppen på tringelvågen som ska eh.. "schmitt-triggas" (plattas ut i toppen).

Det går förresten att göra tringelvåg-generatorn med enbart en OP. Sedan en OP som schmitt-trigger, vilket gör att man sparar 2st OP-kretsar. Sedan hade jag lagt till två potar för att ändra frekvens och amplitud. Det gör den här lösningen ännu enklare att ställa in från 0% till 100%.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Jag har ett jätteproblem som jag inte vet hur jag ska lösa! I förra inlägget så frågade jag om jag: "Kunde göra så här (se)". Problemet är att motor och styrkrets får sin matning från samma aggregat! Men sedan om jag ska in med en 0-10V signal så är den tagen från en PLC med sin egen ground! Jag kan ju inte direkt koppla ihop de båda grounden, pga ev. potentialskillnad! Hur ska jag koppla så att kretsen "fattar" min PLC in, till 0-10V ut på pinne 5 när de har olika ground???

Mvh
Sonite
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är det så här, att du har en trafo som matar motorkretsen och en annan trafo som matar PLC. Isåfall flyter båda systemen och du kan koppla ihop GND på dom utan problem.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Jag tror att så är fallet! Men kan du ta upp ett exempel, bara för säkerhetsskull, när det vore fel att koppla ihop dem?

Vi har mätt upp en potentialskillnad mellan skåpets ground (PLC) och Nätagreggregatets GND till ca 12mV. Detta kanske endå betyder att de flyter?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att mäta är att veta :) !2mV är inte mycket, men kan ändå ställa till det. Frågan är bara hur ni mät upp det. Är det mät med högohmig multimeter är det inte mycket värt. Är det lågohmigt mät är det värre.
Flyter en av systemen och man mäter med multimeter (Ri 20 Mohm) så kan störningar komma in via mätkablarna och lyfta det som flyter. Sätter du 1kohm eller ännu bättre 100ohm parallellt med instrumentet måste potentialskillnaden mellan systemen kunna driva ström genom resistorn. Det kan inte störningar som kommer in pga ett system som flyter.

System som får matning ifrån olika elcentraler kan t.ex. vara bekymmersamt att koppla samman.
sonite
Kontakt:

Inlägg av sonite »

Okej, här nu på morgonen kunde jag inte finna om mitt instrument var hög/låg ohmit. Det är en fluke 8022 B. Jag tog dock ett 1khom's motstånd över de båda GND och uppmätte 11.1mV

Kan man inte använda en differentialförstärkare direkt mellan dessa ist?
Skriv svar