Böja plexiglas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Böja plexiglas

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag skulle böja en plexiglas skiva, 0,5mm tjock ca. 47*70cm, så jag tog i god tro upp gasolbrännaren och började värma lite försiktigt, när det inte blev det minsta böjbart värmde jag lite mer.. Efter ett tag började det komma upp bubblor, men det var fortfarande inte böjbart! :S

Så jag funderar på hur jag ska lösa detta problemet, men kan inte komma på något :(

Jag har en massa effektmotstånd på 2w, så jag tänkte att man kanske skule kunna bygga ihop något av dem så man kan få en jämn uppvärmning längst hela streckan, men det är väll svårt att få till tillräckligt med effekt från dem?

Alla idéer och förslag välkommna!
Mvh.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Lägg hela biten i ugnen på typ runt 100c & testa med några min mellanrum.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag har böjt plexiglas med värmepistol. Och det fungerar bra utan bubblor.
MEN tricket är att värma *långsamt*, ha rejält med tålamod. Svep fram och tillbaks över området tills det mjuknar. Öppen låga kanske inte heller är bra. Se upp med andra saker i närheten som plasten gärna smälter in.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Är du säker på att det är acryl då ? PC ser lika dant ut och går inte varmbocka....
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

PC ..?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Polycarbonat. Också en genomskinnlig plast som ser ut som PMMA (acryl eller plexi i dagligt tal). PC är starkare än PMMA, men går inte varmbocka - det GÅR kallbocka den om man vet hur man gör och jo, man KAN varmbocka, fast den blir aldrig lika mjuk som PMMA och dessutom så tenderar den till att gulna av hög värme (och UV-ljus tillslut)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

pc polycarbonat

en smidig sak för varmbockning av platflak är en vanlig infravärmare

lägg den där man vill bocka på en decimeters avstånd, värm tills man med nöd och näppe ser att kanterna ändrar färg och blir genomskinligare (om man är osäker , kolla effekten med en spillbit och värmepistol) och sedan så kan man böja längs med uppvärmningen smidigt
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vart brukar PolyCarbonat användas ..?, och hur böjer man det? :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

PC används till siktluckor för maskiner, okrossbara fönster och liknande. PC kallas även för lexan om det låter bekant och det är mycket slagtåligt. E-modulen är ungefär som PMMA iaf i låga temperaturer, men dragstyrkan är klart högre.

EDIT:
Publikskydd vid hockyplanen brukar också vara PC
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bockas med vanlig plåtbockmaskin, men blir då svagare i bocken, återfjädrar mycket, går dock att med varmluftspistol eller infravärmare mjuka upp bocken och ställa i rätt vinkel, håll den bara där tills det gått ner i temperatur ordentligt
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. Har ingen aning om om det är PC eller acryl, men jag tyckte att när jag borrade i den så blev det mjukt av värmen.

Den är för stor för att gå in i ugnen, och desutom skulle inte min far gilla om jag tryckte in de där :eh:

Någon infravärmare har vi inte :(

Jag hade tålamod och stog och svepte fram och tillbax många ggr, men när jag hade kommit till ena sidan hade den andra redan svalnat.. :(

Mvh
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det är inte lätt. Jag skulle böja en 4mm PC men om jag körde det i ungen så blev det bubblor och skevt, Det blev ungefär samma resultat med en värme pistol. Tillslut gav jag upp och åkte in till Malmö industriplast och bad om hjälp att bocka PC:n.

I framtiden ska jag nog bygga en plastbockningsmaskin som använder värmetråd för att bara värma plasten i "skarven".
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag fått reda på att vi har facktiskt en infravärmare, om det är en sån vanlig som man brukar ha på balkonger m.m.? :)

Tror den är på ca. 1000w och ca. 1 til 1,20m lång. Skulle det gå med den tro?

Mvh.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp funkar

plockar man ut värmeelementet så kan man få mindre bredd på den uppvärmda linjen , men prova först, man kan få snygga böjar med halvbred uppvärmning
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det får inte vara en högre temp än just ca 100 grader, en öppen låga är givetvis mycket mer än så och för att undvika att plasten sönderdelas för att det blir för hög värme är då att svepa den över den delen som skall böjas och vara mycket noggrann så att plasten inte blir för varm. Har haft bitar i ugnen på 100 grader för några år sedan och det har fungerat hur bra som helst. Dom blir väldigt sladdriga av sig efteråt och mycket lätta att forma. Om en infravärmare klarar av att ge 100 grader så får nog biten vara rätt nära den skulle jag tro.
Skriv svar