Underspänningsvakt, problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hakank22

Underspänningsvakt, problem

Inlägg av hakank22 »

Hej.

Jag byggde en underspänningsvakt som på denna bild med samma komponenter (förutom R2 D2 då jag inte vill ha nån lysdiod utan bara tuta:

http://www.aaroncake.net/circuits/lowvolt.asp

En sak man lägger märke til på bilden är att pin-nummreringen inte stämmer på komaratorn:
http://www.national.com/mpf/LM/LM339.ht ... escription

Jag kopplade katod på zenern till pin 5 och tappen på trimpotten till pin 4
då, enl ovanstående länk 5 = plus och 4 = minus.

Nu till problemen.

1: Jag har inte tillgång till nått variabelt spänningsagg så jag kan inte testa med sådant.

2: Jag blev lite konfys av att bilden och pin-nummreringen inte stämmer

3: Tycker att det inte stämmer när jag testar.

Så här har jag testat.

a) batteri 7V

b) batteri 11v

c) batteri 14v

Om jag ansluter ett batteri med 11v och trimmar till det precis startar att tuta så tycker jag då att när jag ansluter batteriet med 14v så skall det vara tyst och när jag ansluter batteriet 7v så skall det tuta. Nu gör det inte så, det gör tvärtom. Dvs testresultat:

A) 11v trim så att det "nästan" tutar
B) Ansluter 7V tutar EJ
C) Ansluter 14V TUTAR.

Har jag kopplat fel?

Tack på förhand!

/Håkan
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Verkar som att + och - ingången på OP:n är omkastade, byt plats på dem så blir det rätt funktion.
hakank22

Inlägg av hakank22 »

Nja...Tror att det funkar som så att zenerdioden drar ner plus till noll på komparatorn när spänningen sjunkit under zenerspänningen. Detta resulterar i att utgången på komparatorn går noll och ström flyter genom tutan. Rätta mig gärna om jag har fel. Var 20 år sedan jag höll på med detta:-)
/Håkan
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Detta gäller för en OP: (U+) - (U-) * G = Uut. Eftersom G (förstärkningen) är hög och OP:n är kopplad som komparator så kommer Uut i praktiken bara anta två olika värden, 0V eller matningspänningen. För att summern ska ljuda måste utgången vara 0V. För att det tillståndet ska uppnås måste alltså (U-) ha en högre spänning än (U+).

Om vi utgår från att det länkade schemat har rätt ben-numrering men fel +/- symboler:
Ingången där zenerdioden är kopplad (pin 4) har en konstant zenerspänning (U-). Den variabla spänningen från vridpoten (U+) kommer att sjunka med sjunkande matningsspänning. När (U+) sjunker under (U-) blir Uut 0V och summern ljuder.

Slutsats: Den som ritat schemat har satt ben-numren rätt men kastat om + och - tecknet. Du ska alltså koppla zenerdioden till ben 4 och vridpoten till ben 5.

Edit: Förtydliganden
hakank22

Inlägg av hakank22 »

Nu vart jag övertygad:-) Ok gör ett testskott och återkommer med resultat.
Tack så länge!
/Håkan
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Inget lär brinna upp av att du provar, jag lovar! :)
hakank22

Inlägg av hakank22 »

Working as a charm! Tack för hjälpen! Lite otäckt med Lipo batterier som matning, Bra drag i dom är det kan jag lova.

Kretsen skall jag ha till underspänningsvakt i modellflygplan som matas av Lipo batterier. (3 och 4 cells) Dessa är ganska känsliga för att bli urladdade under ca 2v per cell. De går helt enkelt sönder. Därav vakten. Man kan i en del fartreglage "programera", vill spara dig detaljerna av denna "programering", få motorn att i vissa fall stoppa = krach i värsta fall eller dra ner på effekten..kan inte avgöra om det är batterier som tappat orken eller om fartreglaget säger till. Med ett räjelt tjut så vet man definitivt vad som pågår. Skall fundera på en liten fördröjning i kretsen då man ju kan få temporära spänningsdippar vid kraftigt pådrag.

Tack igen!

/H¨kan
Skriv svar