Hästen som beskriver fasförskjutning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosmox
EF Sponsor

Hästen som beskriver fasförskjutning.

Inlägg av cosmox »

Hej Forum!

El-ingenjören här ombord har ett litet problem.
Han behöver köpa in utrustning för att kompensera fasförskjutningar i olika system runt om på fartyget.
Detta är för att hålla den energibesparingspolicy som Stena har.
Men gubbarna i land som sitter på degen förstår inte vad en fasförskjutning kan ha med saken att göra.

Det fanns en bild som beskrev detta på ett ganska basic sätt med en häst som drar ett tåg på en räls.
Om hästen går vid sidan av rälsen blir det ju tyngre att dra tåget i och med att vinkeln ökar.
Det är denna mycket pedagogiska bild jag söker.

Är det någon som har den i någon bok och har lust att scanna in den?

Tack på förhand

/Hampus
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det du syftar på? lednings förlusterna eller? Generatorn gå ju inte tyngre för att den levererar reaktiv effekt. Kan du förklara lite mer? Jag förstår ju vad fasförskjutning är. Men inte kopplingen till energiförbrukningen.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag är inte helt insatt i detaljerna.
Men jag har fattat att det är en hel del reaktiva effekter ombord som inte är kompenserade.
Pumpar, elmotorer etc.
Säkert också en hel del ledningsförluster eftersom det ligger många många mil med kabel runt om ett fartyg.
Generatorerna ombord går på diesel och dessa diselmotorer styrs av hur mycket effekt man behöver ur generatorerna.
Alltså blir oljeförbrukningen större om man har en massa förluster.
Och det är ganska stora förluster så vitt jag har förstått.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Saken är den att det inte blir tyngre för motorn att dra runt generatorn för att den levererar en fasförskjuten ström. Så din jämförelse stämmer inte riktigt. Men visst förlusterna ökar efter som strömmen i ledningar och generator blir större.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Och då måste motorn gasa på lite för att kompensera. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så det är ledningsförluster vi pratar om? De måste väl ändå vara ganska små?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Som skrivet är jag inte helt insatt i hur det fungerar.
Det jag vet är att motorns RPM ökar då det behövs mer energi.
Jag kan fråga varför det är så om du vill.
Det kanske finns ett femtio olika elmotorer bara i maskin.
Sen finns det också som skrivet en hel del kabel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det tror jag inte riktigt på. Jag gissar att det är 60Hz. och generatorn går antagligen på 1800rpm hela tiden. Ökar belastningen så kan den minska lite. Men det kompenseras nog.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Jag undrar om dina chefer som sitter på pengarna nöjer sig med en enkel
beskrivning på fasförskjutning med hjälp av skisser på en häst som drar en vagn :)

Alla chefer brukar gilla och få problemen utprintade på papper och
då gärna en förklaring på hur mycket pengar man kan spara på
att installera faskompenseringsutrustning.

På jobbet har vi en Draenetz nätanalysator just för detta, det går lätt och printa
ut effektförbrukning, spänningsspikar, övertoner, snedbelastning i faserna, allt, allt.
Vi har väldigt många frekvensomvandlare, strömriktare i drift och det är
guld värt med en sådan analysator.

Jag tycker du skall hyra in en firma som gör mätningar åt dig, du får sedan
stöd av dom vid presentationen till dina chefer.

Kjelle
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag kanske skulle varit klarare i mitt första inlägg.
El-ingenjören bad mig om just den bilden.
Jag ligger inte under el avdelningen ombord och har egentligen inget med detta att göra.
Jag skulle bara hjälpa en kollega.

Danei: Det är 50Hz ombord och motorn som driver generatorn ändrar varvtal beroende på last.

Kjelle: Vi har ett liknande instrument ombord och jag tror redan att dom har gjort sådana tester.

Men OT, är det någon som sitter på en bild eller en bra beskrivninga av detta?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Normalt på sjön är 60Hz. Men det kvittar är det 50Hz så måste generatorn snurra på exakt rätt varvtal. Antagligen 1500rpm. Annars har du inte 50Hz.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varvtalet ska helst inte ändras, men det låter på motorn om belastningen ökar den kommer att gasapå en del och det kanske "låter" som om den ökar, det är nog bara vibrationerna som ökar.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går alldeles utmärkt att ha olika varvtal om rätt spänning och frekvens fixas på elektronisk väg. Vi har på jobbet elverk på några kW, och man kan ställa dem i tyst läge. Då går de ner i varvtal, ungefär som tomgång, och man kan då plocka ut ett par 100W bara. Har man på normalläge kan man tycka att de spinner på rätt bra, men plockar man då ut max ström går varvtalet upp till nästan det dubbla.
De elverken är små och lätta och man bär dem lätt med en hand. Varför skulle det vara så svårt att ha samma princip på en båt där prylarna kan vara stora som ett helt hus?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då har man först likriktat och sedan växelriktat tillbaka till rätt frekvens, invertergeneratorer, kom för inte allt för längesedan för normalt folk, blir dyrt om man har det på stora aggregat, och aningens mera drift osäkert

funderar om det är lönt för energispar att faskompensera, eller rättare sagt om det ger bra besparing per investerad krona

kan dock vara underbart om man närmar sig strömgränsen för generatorer/transformatorer, och då för att slippa byta saker, eller att undvika att säkra upp inkommande säkring

gör ett prov, låna en effektmätare av god kvalitet, prova på en vettig stor motor och anslut faskompenseringskondingar till man får vettig cosfi 0.85>0.95

du bör inte dra mera eller mindre effekt, men mindre ström

bilden med hästen som drar en vagn kommer jag ihåg, frågan är i vilken bok man har den i :?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Danei: Vad har det för betydelse egentligen?
Det är 50Hz på vårt fartyg och det har det varit på alla skepp jag har jobbat på i varvet också.
Det är möjligt att vissa utlänska skepp kör med 60Hz men det hör inte riktigt hit.
Jag vill inte verka arg men jag fattar inte varför du snöar in på detta när det är inte har något att göra med frågan i inlägget.

MadModder: ja, det kan stämma. Det är olika effektförbrukning tex dag och natt samt när vi ligger vid kaj.
Sen sitter det stora skåp (säkert 8m långt) där det sitter elektronik för att stabilisera spänningen.

Eftersom att detta tydligen var av intresse ska jag be någon av
elektrikerna ombord att skriva några rader för att klargöra saken så vi slipper bry oss mer om det.

OT (igen...) Jag söker fortfarande efter en bild på en häst som drar ett tåg :)
Skriv svar