Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Vad är det du har problem med i uppriktningen?

Jag tror det går att göra med bara klockan och vinkelhaken om man arbetar
systematiskt.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag tror nog att spruft har funderat en del på uppriktningen. Det räcker inte med en klocka. Med klockan kan du få till paralliteten bra, men sen har du planriktighet mellan vagnarna/skenorna samt höjdriktighet för att få till ETT plan. När ett plan är väl inställt så kan man utgå från denna för att få in nästa plan (axel). I sammanhanget kan man säga att det skulle varit enklare att ställa in runda linjärlager då dessa ställer in sig själva i förhållande till varann, till skillnad från åkvagnar som är styva.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Man kan se det som fyra plan om man räknar bort Z (som blir lätt gjord när resten är klart). 2 Plan i X och 2 plan i Y. Varje X-plan (varje skenas 2 vagnar) ska ju ligga i samma plan som det andra.
Som Fräsen säger. Åkvagnarna är styva.
Möjligt att det går med bara mätklocka och vinkel kanske om man kopplar ihop alla vagnarna under en platta men då ska ju den vara plan.
Kommer nog ha användning av passet fler gånger ändå och det är hög status på att äga ett :)

Fick inte mpg'n att fungera med mach 3. Får kolla i manualen och trådarna här. Verkar inte sannoligt att den är trasig då det är en mycket enkel konstruktion. I värsta fall får jag byta ut encoderelektroniken i den. Såg att det fanns två trimmskruvar i den. Skulle tro att det är för pulslängderna. Måste ha tag på en manual. Googla runt en stund men det gav inget resultat.

Edit: vad som ställer till det mest är väl mellanrummet mellan skenorna så mätklockans arm når inte över och antagligen blir felet större ju längre bort man kommer om man skulle förlänga.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Du måste förlänga armen så att du kan nå över, finns inte en chans att du kan få det nogrannare på något annat sätt. Eftersom att mätkrafterna är så
små och man jobbar mot 0 hela tiden tror jag den extra onnogranheten är försumbar.

Jag har två böcker om uppriktning, beskriv dina problem så kan jag leta upp mätmetoder.

Om vi börjar med planet där nere tänkte jag så här:

1. Grovrikta aluminiumplattorna så att de ligger i samma plan med en linjal.
2. Rikta den ena plattan helt plan:
Sätt klockan i en mätarm med plan fot. Ha avståndet mellan foten och klockan samma som mellan skruvparen(ca 1 dm?). 0:a klockan på en plan yta, rotera anordningen 180 grader för att dubbelkolla.
Sätt foten i ena ändan av plattan och ljustera nästa skruvpar tills plattan ligger på 0. Flytta foten och mät tillbaka för att dubbelkolla. Gå vidare till nästa skruvpar osv. tills hela plattan är så plan det är möjligt att få den.
3. Med foten på den plana plattan kan du nu rikta in den andra plattan.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jag förstår steg två men vid tre då kommer problemet med avståndet till den plana plattan.

Jag skulle kunna kombinera steg två med ett pass för att sedan kunna använda den plana och vågräta plattan som referens när jag går över till det andra planet. Hade tänkt mig att lägga ett femte räls rakt över till det andra rälset sedan. Vagn till vagn alltså. Spänner jag fast det överligande rälset i vagnen på det andra planet som ska riktas så är ju det automatiskt i plan med den andra vagnen när rälset ligger vågrätt över. Sen kan jag då flytta vagnparen och fortsätta justera.

Blir väl lättast om jag lägger upp bilder på det här om det var svårt att förstå hur jag menade. I vilket fall kan man ju göra om riktningen.

En annan sak jag inte helt har klart för mig är hur jag ska få till det med den "andra" vinkeln. Ska försöka illustrera..

-------
------- fel
/ /

--------
-------- rätt
l l

Sätt frammifrån/uppifrån.
horisontella linjerna ska då vara Y-rälsen (traversen/portalen)
och dom under X-rälsen.
Vill ju inte fräsa parallelltrapetser :?
Edit: det var meningen att dom där "lodräta" linjerna i illustrationen skulle ligga lite fint och symetriskt mitt under.. sova :dead:
Edit2: kom på att en del kanske tycker att det är X som är över och Y under.. vet inte vad som är rätt benämning. :neutral:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Metoden med rälsen över och vattenpasset är inte säker. Justerar du en skruv för lågt och en för högt kan du fortfarande ligga 0 på vattenpasset. Eleasticiteten blir ett problem, allting är som gummi när man jagar hundradelar.

Mäter du från referensplanet med klockan kan du justera varje skruv för sig till 0. När du är klar kan du rotera 180 grader och mäta mot referensplanet som dubbelkoll. Felet du får med denna metoder kommer från att aluminiumplattorna inte är fullständigt plana och kommer att bågna lite mellan skruvparen och foten kommer att stå snett, men bättre än så kan du inte få det.

När du är klar med planet kan du spänna fast en av X-skenorna ungefär 90 grader mot Y. Mät in de andra X-skenorna från denna.
Släng på bordet. Ställ vinkelyllan på bordet och nolla ena sidan mot X-axeln. Nu kan du spänna fast en skena med vagn på bordet 90
grader mot X-axeln. Sätt foten på åkvagnen och justera in Y-axlens aluminumplatta...
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

"Justerar du en skruv för lågt och en för högt kan du fortfarande ligga 0 på vattenpasset."
Även om jag spänner det överliggande rälset i den vagn som ska justeras? Elasticiteten är alltså en aber ändå? Blir det inte elasticitet i den förlängda armen till mätklockan också?

Det kommer ju, som du säger, inte bli helt plant under mätklockans fot och ytan på aluplattorna är ju inte planfrästa. Mätklockans fot är bara ~4*4cm så det blir väl rätt stora fel med långa avstånd när man vrider omkring på den lilla ytan.

Tror inte jag kan få så mycket bättre än under tiondelen när jag ska ställa in X-planen men sen när jag lägger på ett bord kan jag ju planfräsa det med Y och då borde det bli bra parallellitet med Y. Rälsen är vad jag vet ganska förlåtande när det gäller "ojämnt" underlag. Mycket borde också kunna rättas till när Z ska dit så man får ett ortogonalt system.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Armens längd spelar ingen roll eftersom att det hela tiden är samma mätkraft och därmed samma utböjning av armen.

Testa! I och med att du vrider anordningen 180 grader och mäter omvänt får du svar på hur nogrannt du får det.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Sruft:
Vill du ha hjälp med din MPG ?
Jag har min kopplad till Mach3 via parporten.
Hur har du kopplat ?
Per
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ok jag ska göra ett modigt försök :) Tackar massor för hjälpen!

PerE! Vill gärna ha hjälp.
haha kopplat o kopplat.. gick på känsla..
Kopplade bara A och B till 11 och 12.
Gick in i Mach3 på [input signals], scrolla ned till Input #1 och #2 och bocka för dom och skrev in 11 och 12. Sen vidare till [encoder/MPG's] och la in dom portarna på MPG #1. Prövade att switcha 11 och 12.

Har alltså ingen aning om vad jag gjorde, men det kändes rimligt att göra så.
Kollade sen en sån video på hemsidan om modbus/MPG och förstod att det kanske var mer än så.. :humf:
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Hejsan Spruft.
Ursäkta sena svaret men har varit borta.
Du skall bara koppla in den på MPG 1 och tex A-port = 1(2) A-pin =11 B-port = 1(2) B-pin = 12
Du skall alltså inte koppla in på Input 1 & 2.
Och naturligtvis har du lagt på spänning på MPGn, 5 volt :roll:
Per
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

varrå!? 1(2) ? :blond:

Jo jag hitta en väggloppa på 5V. Hur kollar man om den är trasig då? Jag har inget scoop?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag menar A-port 1(2) att du skall sätta vilken parport du skall ha.
Alltså om du använder parport 1 så sätter du den A-port 1 eller om du använder port 2 så blir det A-port 2.
Jag vet faktist inte hur du skall kolla den utan Scop men jag kan tänka mig att du mäter med en multimeter på utgångarna så skall den pendla mellan 0 och 5 volt om du vrider sakta, nu vet jag inte hur många pulser per varv du har. Har du många pulser per varv är det nog svårt att mäta så.
Kan ju också koppla in en lysdiod eller lampa.
Per
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Precis vad jag behövde veta :)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Spruft: Hur går det med MPGn ?
Per
Skriv svar