Den nya versionen hade jag tänkt driva från vanliga 230V via en extern transformator. Men jag vill också ha ett backup-batteri i den som gör att den även fungerar vid strömavbrott. Batteriet behöver endast driva en µC (AVR) i "lågenergiläge" samt driva en piezo/högtalare om alarmtiden nås.
Jag har sökt efter information om hur man kan bygga någonting sådant, men int riktigt hittat någonting som hjälper mig. Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag skall använda för sökkriterier, vilket försvårar det hela lite. Kan någon svara på om det finns integrerade kretsar, helst då spänningsregulatorer, som kan slå över från huvuddrift till batteridrift om huvuddriften försvinner, och vad heter dessa i så fall? Vid full belastning räknar jag med att klockan kommer att dra ungefär 1A, så det bör förstås vara något som klarar av den strömmen.
Ett annat sätt är att bygga av vanliga komponenter. Jag har ritat upp ett schema över hur jag hade tänkt mig:

Här har vi en 9V likspänning in (när huvuddriften fungerar) som en 7805 regulerar till 5V. Reläet på bilden är ett normally closed, som alltså öppnar när huvuddriften fungerar. Om huvuddriften försvinner så stänger reläet, och backup-batteriet förser i stället regulatorn med en spänning. Dioden ovanför reläet är för att förhindra att själva batteriet kan driva reläet.
Har ni synpunkter på denna design? Kommer det ens att fungera? Finns det bättre sätt än att använda ett relä? Eller borde man använda en färdig krets för detta (förutsatt att sådana finns)?
Tacksam för synpunkter och hjälp!