Är denna kondensator något att ha?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
unzuf

Är denna kondensator något att ha?

Inlägg av unzuf »

Tjena! Kondensatorer är inte min starka sida, så jag tänkte fråga här istället. Kom över en ganska maffig kondensator på jobbet som jag tyckte såg intressant ut, men vet inte om man kan använda den till något vettigt/roligt.

Det jag främst tänker på är om man skulle kunna använda den i ett fyrverkeriavfyrnings-system, att den skickar ut strömmen genom kablar som är kortslutna med en kort bit kanthal-tråd t.ex.

Här kommer lite bilder:

Översiktsbild

Storleksjämförelse med en snusdosa

En close-up

Anslutningarna
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, jo 20uF vid 250V räcker nog en bit. Fast jag skulle nog rekomendera några milimeter riktigt tunn koppartråd eller liknande. Altså typ från en sån där liten spole som har näst intill oändligt antal varv där tråden är som ett hårstrå. Då skulle du nog bränna av tråden på bråkdelen av en sekund. Och det borde bli tillräckligt med glöd för att få fjutt på en raket. 8)

Annars funkar det ju att krossa kapseln på en liten lampa och använda glöd-tråden för att tända med. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst är den annvändbar, men inte riktigt till raketstartare

då vill man ha lagom glöd en liten stund

med stor kondensator och tunn tråd så förångar man kopparn, tro mig jag har gjort det av misstag ett antal gånger :oops:

faskompensering , motorstart, filter, det finns många annvändningsområden till
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Trevligt! Tack för tipset om koppartråden på en spole, den räcker ju ett tag också :D

Sen har jag två dumma(?) frågor till, och som sagt, jag är usel på kondensatorer, enda gångerna jag använder dem är väl egentligen när jag ska bygga något utifrån ett schema, då köper jag bara de som står på schemat och kopplar ihop som det ska, så själva funktionen som en kondensator kan ha i en viss koppling är jag inte speciellt säker på. Men iallafall.. frågorna:

1) På kondensatorn står det 250V~ (växelström), kan man ladda upp den från en likströmskälla eller funkar det inte/ballar ur?

2) Om jag ska använda kondensatorn till avfyrningsändamål, hur ska jag då koppla med en lysdiod för att indikera att kondensatorn är uppladdad?

Tack och ha en bra kväll!

Edit: grym: Okej.. hmm. Kan du rekommendera en kondensator som passar mitt ändamål, och till ett rimligt pris? :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Man om man nu skulle förånga tråden på 1mS, borde inte det utveckla tillräckligt med energi för att antända krutet? Eller är det verkligen så illa att man måste ha värme under en lång tid för att antända det? Bensinångor och liknande antänds ju direkt i princip.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det går på 1mS (milli Sievert?) är det illa men på 1ms hinner den inte att avge nog värme till att det sprider sig till krutet i stubinen.

Har man tråden direkt i krutet är det bästa en tråd från stålull (har testat intensivt :twisted:), ska man tända en stubin måste den få lite tid att värmas upp, där är vanlig ståltråd bra men bäst är konstantan-tråd (motståndstråd).
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

fast 20µf är inte mycket, det där är en papperskonding, det är därför den är fysiskt stor

20µF 250v är ett ganska litet värde på en kondensator egentligen
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Icecap: Okej, tack för tipset.

Jo, för mig är det ju iaf ganska självklart att ha direkt i krutet. Man vill ju att raketen ska dra iväg med en jävla fart när man trycker på den stora röda knappen. Det är ju klart coolare än att det tar 5 sekunder. 8)
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Är det någon som känner sig manad att svara på mina två ovanstående frågor? :) Har letar info som f-n på en massa forum men inte hittat några scheman som är speciellt läsbara (massa annat i schemat som gör det svårläst osv).
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Kolla på byggen!

www.nisseselektronik.info.se

Kanske inte så hi-tec men ändå!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

På fråga 1 vet jag faktist inte. Har aldrig brytt mig om att ta reda på ifall det bara är en vanlig kondensator eller om det är något speciellt med den.

På fråga två så är ju ohms lag svaret. Bara att sätta på en lysdiod med ett motstånd i serie och beräkna ett motstånd beroende på hur mycket ström du ska ha. Dock är det väl kanske ingen hit att mata en lysdiod med 250V via ett seriemotstånd. Vet inte hur man gör det smidigt annars.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

1, ja. till och med med roten ur två gånger högre likspänning

2, hellre en neonlampa, då har man högre tändspänning, men funkar med lysdiod och motstånd med, kanske en zenerdiod i serie med, för att slippa att den lyser med bara lite laddad konding

varför kondensator, ett litet 12v batteri är smidigast, ger lämpligast trådar att tända stubin med, bara till att prova sig fram
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

De "riktiga" sprängapparaterna har/hade upp till 600 volt, detta för att kunna ha långa ledningar. Men för en raket borde det räcka gott med 12 volt.

1. Ja
2. Ett gäng resistorer som spänningsdelare och en zenerdiod borde väl räcka?
Tottish

Inlägg av Tottish »

Kan bara instæmma med ovanstående talare. Varfør krångla till det om det nu inte ær så att du vill ha vældigt långa kablar? Anvænd ett 12-voltsbatteri och strunta i kondingar. Hålla på med høgspænning i stora kondingar låter lite onødigt farligt i mina øron. (Edit: Med 12V ær det ju dessutom vældigt smidigt att koppla in en lysdiod)
Har en del erfarenhet av sånt hær från nær jag var mindre och byggde en radiostyrd variant av electric_man's anordning, fast som tænde direkt på krutsatsen. Det var ju mest trial and error på den tiden och inga datasimuleringar direkt. Men det gick ju bra. Det ær ju inte Rocket-Science direkt. =)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Oj, tack för alla svar!

Grejen är den att jag vill gärna kunna använda långa kablar, så därför vill jag använda en kondensator. Har testat med 12V batteri och kanthal-tråd, och det funkar fint, men bara på kortare avstånd.

Med risk för att framstå som en total idiot så skickar jag med ett schema på hur jag TROR att ni menar :D Kan som sagt inte mycket om varken kondensatorer eller zenerdioder.

Schemat

Säkert massa fler komponenter som skall klämmas in nånstans.. vad vet jag.

Edit: Sen vet jag inte om zenerdiod-symbolen på schemat är rätt, men det ska iaf föreställa en sådan, hehe. (D1)

Edit2: Bry er inte om schemat, se mitt nästa inlägg.
Senast redigerad av unzuf 20 oktober 2007, 13:09:19, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar