1. en självnavigerande robot? (tillbygge kunde vara en damsugare)
En robot som själv hittar väggarna och räknar ut hur stort rummet är och sedan navigerar runt och hittar alla saker som är i vägen och kanske dumpar det i en fil till dig?
2. En väderstation.
Mät vind, temperatur och allt man kan tänka sig och presentera på en hemsida.
Funderingar kring projektarbete; FM-sändare
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Robot är perfekta jobb då detta berör allt nästan som behövs om man bygger elektronik.
Mekanik, motordrivning, sensorer, programmering, kommunikation, batteriteknik, name it... Ingen tillfällighet att "alla" skolor satsar på robotprojekt - det är perfekta prylen att lära sig elektronik på och går dessutom bra att skala upp så att det blir hur svårt som helst.... Dessutom finns massor av roliga saker att köpa idag (typ drivningar, sensorer och så vidare) till vettiga priser. Googla runt lite och du kommer att bli inspirerad - det fina med detta är att man kan gå ifrån sjukt enkla prylar till extremt komplicerade och alla är roliga titta på - även för folk som inte kan eller är intresserade av elektronik.
Kolla lite på Penguin Robot så inser du hur kul man kan ha...
Mekanik, motordrivning, sensorer, programmering, kommunikation, batteriteknik, name it... Ingen tillfällighet att "alla" skolor satsar på robotprojekt - det är perfekta prylen att lära sig elektronik på och går dessutom bra att skala upp så att det blir hur svårt som helst.... Dessutom finns massor av roliga saker att köpa idag (typ drivningar, sensorer och så vidare) till vettiga priser. Googla runt lite och du kommer att bli inspirerad - det fina med detta är att man kan gå ifrån sjukt enkla prylar till extremt komplicerade och alla är roliga titta på - även för folk som inte kan eller är intresserade av elektronik.
Kolla lite på Penguin Robot så inser du hur kul man kan ha...
Okej, ska titta lite på det där. Automatik, mekanik och elektronik tycker jag är skoj så en robot låter som en bra ide
Bara det inte blir för avancerat, för som sagt har jag inte speciellt stora kunskaper inom elektronik. Löda ihop prylar efter en ritning och sen försöka förstå hur det fungerar och så är ju en sak, men att bygga något helt från grunden är ju en annan
Förresten så fick jag ytterligare ett mail ifrån PTS idag:

Bara det inte blir för avancerat, för som sagt har jag inte speciellt stora kunskaper inom elektronik. Löda ihop prylar efter en ritning och sen försöka förstå hur det fungerar och så är ju en sak, men att bygga något helt från grunden är ju en annan

Förresten så fick jag ytterligare ett mail ifrån PTS idag:
Hej,
Det är tillåtet att använda radiosändare i FM-bandet (87,5 - 108 MHz) utan tillstånd från PTS om den högsta uteffekten är 50 nW (50 nanowatt). Det är tillräcklig effekt för att nå ca 10 m vid goda förhållanden.
Eftersom du bara tänker bygga en egen radiosändare för experiment och inte sälja sändare så behöver du inte prova sändaren på något särskilt sätt.
Kom ihåg att det kan vara svårt att bygga en sändare som endast sänder på exakt de frekvenser som är tillåtna.
Det var ett problem när man själv lekte med sånt och hade en 20 W billampa för att stämma av slutsteget. Nu när man har tillgång till alla nödvändiga instrument känns det inte så lockande att bygga FM-sändare längre.
Men om man nöjer sig med att bygga en 1-transitors LO utan att hänga på någon antenn så bör man hamna i häradet för ej tillståndspliktiga sändare.
Men om man nöjer sig med att bygga en 1-transitors LO utan att hänga på någon antenn så bör man hamna i häradet för ej tillståndspliktiga sändare.
Men ändå en viss oklarhet - har för mig att 50 nW gäller ERP - alltså det som sänds ut från antenn i alla rktningar (och man avser alltid den starkaste riktningen) - ljudkvaliten skulle inte överleva till mottagare om sändaren i sig bara fick avge 50 nW på dess port före antenn.
50 nW är motsvarande -43 dBm, för att en FM-mottagare skall gå brusfritt så behöver den minst -60 dBm, ett antennhopp - även om man lägger dom brevid varandra ger minst 30 - 35 dB förlust och skulle defintivt inte ge duglig FM-kvalitet om maxiamla uteffekten på porten innan antennen skulle bara vara -43 dBm.
50 nW är motsvarande -43 dBm, för att en FM-mottagare skall gå brusfritt så behöver den minst -60 dBm, ett antennhopp - även om man lägger dom brevid varandra ger minst 30 - 35 dB förlust och skulle defintivt inte ge duglig FM-kvalitet om maxiamla uteffekten på porten innan antennen skulle bara vara -43 dBm.